Auktorisering för insamling av textilavfall
Från 1 januari 2025 ska även textilavfall sorteras ut och Mölndals stad är insamlare av textilavfallet. Mölndals stad söker entreprenörer som vill ingå auktorisationssystem för insamling av textilavfall.
Vad innebär auktorisationen?
Auktorisationen innebär att entreprenören ansvarar för att samla in textilavfall från privatpersoner och verksamheter i hela kommunen. Insamlingen ska ske:
- Nära fastigheter i samarbete med fastighetsägare eller detaljhandeln.
- På återvinningsstationer eller andra offentliga platser.
Entreprenören ska hämta och transportera textilavfallet, och se till att det finns insamlingsbehållare på platser runtom i staden. Entreprenören ansvarar också för sortering av insamlat textilavfall och avsättning av materialet.
Krav för att delta
För att delta i auktorisationssystemet måste entreprenören uppfylla vissa administrativa krav. Du hittar dem i texten nedan.
För att ta del av ansökan skickar du in en förfrågan till kontakt@molndal.se.
1 Allmän orientering
1.1 Auktoriserande myndighet
Auktoriserande myndighet är Mölndals stad, 212000-1363 (”Huvudmannen”).
1.2 Orientering om uppdraget
Huvudmannen har från och med den 1 januari 2025 ansvar för att samla in textilavfall. Textilavfall innefattar textil i form av textil som går att återbruka och trasig textil. För att tillhandhålla de tjänster som följer av detta ansvar har Huvudmannen etablerat ett auktorisationssystem till vilket entreprenörer får ansöka om anslutning.
Entreprenören/entreprenörerna som uppfyller de obligatoriska kraven tilldelas auktorisation.
1.3 Auktorisationssystemets omfattning
Auktorisationen omfattar en icke-exklusiv rätt för Entreprenören att ingå avtal om insamling av textilavfall med avfallsavlämnare inom Mölndals stad exklusive insamling från Återbruket Kikås och Lindome ÅVC. Exempelvis ingår stadens återvinningsstationer i dialog med Huvudmannen och även fastighetsnära insamling i samarbete med fastighetsägare eller detaljhandel. Entreprenören ska ombesörja insamling och transport till avlämning av textilavfall och tillhandahålla insamlingsbehållare.
Med ”avfallsavlämnare” avses de som har ett kvittblivningssyfte att bli av med textilavfall. Huvudmannen tillhandahåller inte något register över eller övrig information om avfallsavlämnarna.
1.4 Auktorisationssystemets giltighetstid
Auktorisationen träder i kraft när Huvudmannen har godkänt Entreprenören och undertecknat Auktorisationsavtalet. Auktorisationsavtalet gäller därefter tillsvidare.
Vardera parten har rätt att säga upp Auktorisationsavtalet genom skriftligt meddelande till den andre parten. Auktorisationen upphör därvid att gälla sex månader efter avsändande av sådant meddelande.
Entreprenören har inte rätt att med avfallsavlämnare ingå avtal vars avtalstid går utöver Auktorisationstiden.
2 Administrativa föreskrifter
2.1 Auktorisationsförfarande
Förfarandet omfattar ett auktorisationssystem och är undantaget från reglerna om offentlig upphandling.
2.2 Förteckning över dokument
Auktorisationsdokumentet består av följande handlingar.
- Administrativa föreskrifter (detta dokument)
- Bilaga 1 – Ansökningsformulär
- Bilaga 2 – Auktorisationsavtal
2.3 Ansökans form och innehåll
Ansökan om auktorisation ska lämnas elektroniskt via epost tekniska@molndal.se
Ansökan ska utformas i enlighet med kraven i detta auktorisationsdokument och innehålla samtliga de uppgifter och handlingar som efterfrågas i bilaga 1 – Ansökningsformulär. För det fall sådana uppgifter och handlingar saknas kan Huvudmannen komma att begära att sökanden kompletterar ansökan, med risk för att ansökan annars avvisas. Huvudmannen kan också i övrigt komma att begära ytterligare information och bevisning från sökanden.
Ansökningsformuläret ska undertecknas av behörig företrädare för sökanden. Behörigheten ska på Huvudmannens begäran kunna styrkas, exempelvis med bevis avseende firmateckning eller skriftlig fullmakt.
Ansökan ska vara författad på svenska. Bevis, enstaka ord och förkortningar får vara på annat språk, men ska på Huvudmannens begäran översättas till svenska på sökandens bekostnad.
Sökanden erhåller inte någon ersättning för upprättande av ansökan.
2.4 Ansökningstidens utgång
Ansökan kan lämnas löpande under auktorisationssystemets giltighetstid.
2.5 Ansökans giltighet
Sökanden ska vara bunden av sin ansökan i tre månader efter inlämnande av ansökan.
2.6 Handläggning av ansökan m.m.
Huvudmannen kan vid prövningen av ansökan komma att kalla sökanden till ett möte för genomgång av ansökan. Sökanden står sina egna kostnader för deltagande vid sådant möte.
Huvudmannen fattar löpande och senast inom sex veckor från ansökans lämnande beslut i fråga om tilldelning av auktorisation. Handläggningstiden för ansökan kan dock bli något längre under sommarmånaderna (juni, juli, augusti) samt kring julhelgerna.
Huvudmannen och auktoriserade entreprenörer tecknar avtal enligt Bilaga 2 – Auktorisationsavtal efter beslut om tilldelning av auktorisation. Auktoriserade entreprenörer kan därefter teckna avtal med verksamhetsutövare.
2.7 Sekretess
Huvudregeln är att uppgifter i ansökningar och övriga handlingar är offentliga.
Önskar sökanden att en viss uppgift eller vissa uppgifter i ansökan ska sekretessbeläggas ska sökanden i ansökan ange vilken eller vilka uppgifter som ska sekretessbeläggas samt skälen för det. Om en utomstående begär att få ta del av en handling prövar Huvudmannen om uppgifter i handlingen kan lämnas ut enligt reglerna i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Den uppfattning om sekretess som sökanden har redovisat i ansökan ingår i underlaget för Huvudmannens bedömning men binder inte Huvudmannen. Ytterst avgörs frågan om sekretess av domstol.
3 Prövning av sökanden
För att bli auktoriserad ska sökanden uppfylla de krav som framgår av detta avsnitt 3.
3.1 Registrering
Sökanden ska vara registrerad i bolagsregister eller motsvarande i det land där företaget har sitt säte. Huvudmannen kommer själv att kontrollera att kravet är uppfyllt. För det fall Huvudmannen inte får tillgång till relevanta uppgifter ska sökanden på Huvudmannens begäran inkomma med sådana uppgifter.
3.2 Lämplighet
En person som ingår i sökandens förvaltnings-, lednings- eller kontrollorgan får inte ha begått något av de brott som framgår av punkt 1 – 6 i 13 kap. 1 § lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU).
Sökanden får inte omfattas av någon av de omständigheter som framgår av punkt 1 – 5 och 9 i 13 kap. 3 § LOU. Huvudmannen kommer, i den mån det är möjligt, att kontrollera detta genom Bolagsverkets register.
3.3 Skatter och avgifter
Sökanden ska ha fullgjort sina skyldigheter avseende betalning av skatter och socialförsäkringsavgifter.
Huvudmannen kommer att kontrollera detta genom kontroll hos Skatteverket och Kronofogdemyndigheten. Om Huvudmannen genom Skatteverket och Kronofogden inte får tillgång till relevanta uppgifter – exempelvis om sökanden är utländsk och skyldig att betala skatter och socialförsäkringsavgifter i annat land än Sverige – ska sökanden på Huvudmannens begäran inkomma med sådana uppgifter.
3.4 Ekonomisk ställning
Sökanden ska ha tillräckligt god ekonomisk ställning för att utföra uppdraget enligt Auktorisationsavtalet. Entreprenören ska inneha 90-konto, anslutet och godkänt via Svensk insamlingskontroll.
3.5 Kompetens och erfarenhet
Sökanden ska ha tillräcklig kompetens och erfarenhet för att utföra de tjänster som är föremål för auktorisationen. Som bevis för att sökanden har detta ska sökanden i ansökan ange en referensförteckning över minst två utförda referensuppdrag.
Referensuppdragen ska
- ha avsett hämtning från samarbetspartner av avfallsslag/material som sökanden söker auktorisation för
- ha haft en omfattning om minst 50 ton textil per år,
- till någon del ha utförts under de senaste tre åren, räknat från den dag då ansökan lämnas in, och
- ha utförts avtalsenligt.
Sökanden ska i ansökan ange kontaktuppgifter till en kontaktperson hos beställaren av respektive referensuppdrag. Huvudmannen kan komma att kontakta kontaktpersonerna för att verifiera att lämnade uppgifter är korrekta och att referensuppdragen uppfyller ovanstående krav.
3.6 Tillstånd
Sökanden ska inneha erforderligt tillstånd för transport av avfall. Tillståndet ska omfatta de avfallsslag samt den kapacitet som ansökan omfattar.
Entreprenören ska inneha godkänd anmälan för förberedelse för återanvändning enligt gällande lagstiftning.
4 Tilldelning av auktorisation
Sökande som uppfyller de obligatoriska kraven kommer att tilldelas auktorisation.
Kontakt
Mölndals stad
Göteborgsvägen 11-17
431 82 Mölndal
031-315 10 00
kontakt@molndal.se
Öppettider
måndag 8.00-16.30
tisdag 8.00-16.30
onsdag 8.00-16.30
torsdag 8.00-18.00
fredag 8.00-16.30
Hjälpte den här informationen dig?
Tack
Din synpunkt hjälper oss att göra webbplatsen bättre, för alla.