Avgifter, regler och abonnemang för avfall och återvinning
Hämtning och hantering av kommunalt avfall i en kommun finansieras genom avgifter från abonnenterna. Alla fastigheter måste ha abonnemang för kommunalt avfall.
I renhållningstaxan finns priser för sophämtning för en- och tvåbostadshus, flerbostadshus samt verksamheter.
Renhållningstaxan består av två delar
Renhållningstaxan för en- och tvåbostadshus samt flerbostadshus består av en grundavgift och en hämtningsavgift.
- Renhållningstaxa Pdf, 292 kB., gäller från 1 januari 2025.
Grundavgift
Grundavgiften är en fast avgift som finansierar bland annat drift och underhåll av våra avfallsanläggningar, arbete med planering och information. För villahushåll med eget abonnemang för sophämtning är hämtning av vitvaror, till exempel kylskåp och spis, inkluderad i grundavgiften.
- En- och tvåbostadshus (permanent boende) = 1 645 kronor per år för fyrfackskärl, tvåfackskärl och enfackskärl brännbart restavfall.
(1 316 kronor exklusive moms). - En- och tvåbostadshus (fritidsboende) = 821 kronor per år.
(657 kronor exklusive moms). - Flerbostadshus = 665 kronor per år och lägenhet.
(532 kronor exklusive moms).
Hämtningsavgift
Avgiften täcker kostnader för hämtning och behandling av det kommunala avfallet. Nivån på avgiften baseras på val av abonnemang, storlek på behållarna och hur ofta hämtningen sker.
- Läs mer om avgifter för en- och tvåbostadshus.
- Läs mer om avgifterna för flerbostadshus.
- Läs mer om avgifterna för verksamheter.
Flytt, ägarbyte, uppsägning
Ska du flytta ut eller in? Du som står som abonnent för sophämtningen ska anmäla ett ägarbyte till oss. Det gör du genom att skicka in anmälan.
Både du som flyttar ut och den som flyttar in och därmed tar över abonnemanget, måste skriva under anmälan innan ni skickar in den till oss. Du som flyttar ska dessutom rapportera vattenmätarställningen i anmälan. Detta om det finns kommunalt dricksvatten i hushållet.
Det är genom anmälan som abonnemanget och betalningsansvaret sägs upp från den som flyttar ut och läggs över på den som flyttar in. Ägarbytet går genom först när alla inskickade uppgifter är kompletta och korrekta.
- Anmälan om ägarbyte eller nytt abonnemang för sophämtning, en- och tvåbostadshus
- Anmälan om ägarbyte eller nytt abonnemang för sophämtning, verksamheter
Läs mer
Läs om olika abonnemang för en- och tvåbostadshus.
Läs mer om abonnemang för flerbostadshus.
Kontakt
Mölndals stad
Göteborgsvägen 11-17
431 82 Mölndal
031-315 10 00
kontakt@molndal.se
Hjälpte den här informationen dig?
Tack
Din synpunkt hjälper oss att göra webbplatsen bättre, för alla.