Sophämtning

I Mölndal hämtar vi kommunalt avfall med egen personal och egna sopbilar. För boende i en- och tvåbostadshus erbjuder vi fastighetsnära insamling i flerfackskärl. I de flesta flerbostadshus finns tillgång till miljörum för sortering av olika avfallstyper.

Sophämtning

För att sophämtningen ska fungera smidigt behöver vi hjälpas åt. Bra sortering börjar redan inomhus, i till exempel ditt kök. Ju bättre du källsorterar, desto större möjlighet för oss att återvinna materialet. Samtidigt är det bästa avfallet det som inte uppstår.

Du som äger eller förvaltar flerbostadshus underlättar för boenden att göra en insats för miljön när du erbjuder bra möjlighet till sortering av matavfall och förpackningar.

Vilken vecka töms vilket kärl?

Du som bor i ett en- eller tvåbostadshus får dina kärl tömda var 14:e dag:

Kärl

Töms

Häng på box

Kärl 1
Kärl för brännbart restavfall

Jämna veckor

Box för batterier och ljuskällor: häng på kärl 1.

Kärl 2

Udda/ojämna veckor

Box för småelektronik: häng på kärl 2.

Vill du se din tömningsdag, se längre ner på sidan.

Tillhörande boxar flerfackskärl

Häng boxen för batterier och ljuskällor eller boxen för småelektronik på rätt kärl inför tömning. Häng bara ut boxen när den är minst fylld till hälften. Efter tömning läggs boxen i glasfacket i kärlet.

Det här gäller för sophämtningen

  • Kärlen ska vara framställda senast klockan 6.30 på aktuell tömningsdag, ställ gärna fram redan dagen innan.
  • Handtagen ska vara utåt.
  • Locket på kärlet ska vara helt stängt.
  • Matavfall får bara läggas i papperspåsar.
  • Restavfall ska paketeras i påsar eller liknande.
  • Om det är felsorterat i kärlet töms det inte.
  • Fastfruset avfall ska du se till är löst inför tömning, vi lossar det inte.
  • Det ska vara halk- och snöfri väg mellan kärlen och sopbilen. Ta bort snö från locket.
  • Läs mer om Mölndals renhållningsordning, som styr sophämtningen.

Du hjälper till

Varje renhållningsarbetare tömmer cirka 450 kärl per dag. Det är ett tungt arbete som kan sluta i arbetsskador eller förslitningsskador. Som kund hos oss väljer du en god arbetsmiljö för vår personal och ser till att sophämtningen kan ske utan hinder. Det är ett viktigt ansvar du har.

Mer information

Ladda ner vår app Avfall & vatten så ser du när du har din ordinarie sophämtning och kan få notiser inför hämtningen. Vid helgdagar kan hämtning ske på en annan dag än normalt. Vi skickar ut extra information i appen inför detta.

Om du är en verksamhet eller ansvarig för flerfamiljshus kan du också se ordinarie hämtdagar i appen, annars hör av dig så får du en lista.

E-tjänst för privatpersoner

Vi har även en e-tjänst där du som står som abonnent på fakturan (privatpersoner) kan se eller ladda ner ett schema med dina planerade tömningar. Observera att du ser dina normala hämtdagar. Vid helgveckor, veckor med helgdagar i sig, påverkas sophämtningen.

Logga in med e-legitimation. Du kan även logga in med ditt kundnummer och personnummer. Kundnumret hittar du på renhållningsfakturan.

När en helgdag infaller på en vardag påverkas sophämtningen. Det händer att vi hämtar dina sopor en annan dag än den vi brukar och vi kanske kommer vid en annan tidpunkt under dagen.

Inför helgveckor skickar vi ut extra information via notiser i vår app Avfall & Vatten.

För att sophämtningen ska fungera bra behöver du som fastighetsägare eller förvaltare göra följande:

  • Se till att tömning av kärlen kan ske utan hinder. Till exempel: ordna halkfri väg runt kärlen, flytta bilar som blockerar kärlen eller vägen för sopbilen (eller flytta på kärlen), se till att påsar inte är fastfrysta på tömningsdagen.
  • Du är ansvarig för att kärlen kan tömmas, renhållningspersonalen får inte peta loss avfall som fastnat för att det är för stort eller fryst fast.
    Vid risk för att det fryser fast måste du lösgöra det med till exempel en pinne eller kvastskaft på morgonen innan sophämtningen.
  • Äger du ett villahushåll placerar du dina sopkärl med draghandtaget utåt mot gatan senast på tömningsdagen. Kärlen ska stå inom fem meter från fordonets angöringsplats ute på gatan, dvs räkna med eventuell trottoar. Vi mäter till mitt i mellan dina två flerfackskärl.
  • Kärlen ska stå på en hårdgjord yta utan kanter.
  • Ett kärl får aldrig överfyllas, locket ska alltid gå att stänga. Om det riskerar att bli överfullt eller för tungt kan du beställa extratömning.
  • Avfall får inte läggas löst i ett kärl.
  • Matavfall läggs bara i papperspåsar. Du får inte använda bioplastpåsar.
  • Håll kärlen rena och förebygg att avfall och matavfallspåsar fryser fast.
  • Det ska vara fri väg mellan kärlen och sopbilens angöringsplats. Se till exempel till att inga bilar blockerar vägen.
  • Snö och halka innebär hinder för vår personal. Snöröj, halkbekämpa och sanda runt dina sopkärl, så det är fritt mellan kärl och sopbilens angöringsplats. Om du inte gör det kan vi inte tömma dina kärl.
  • Meddela oss vid byte av lås eller kod till miljörum.

Oftast är det delarna som slits och går sönder på ett sopkärl och inte kärlet i sig. Skador på lock, hjul och fackindelningen på flerfackskärl händer oftast vid tömningen och upptäcks av vår personal som själva rapporterar in det. Men om du upptäcker skada på ett kärl så ska du anmäla det till oss. Det kostar inget och vi lagar kärlet oftast på plats.

Håll kärlet rent

Det är ditt ansvar att tvätta dina kärl vid behov. Vi erbjuder inte kärltvätt. Var försiktig med etiketten med streckkod och adressuppgift. Tvätta inte bort den!

När du behöver fler matavfallspåsar klämmer du fast en tom påse i locket på något av dina kärl på tömningsdagen. Då lämnar renhållningsarbetarna en ny bunt. Du kan även göra det de veckor vi tömmer kärl 2.

Bunten med påsar kan läggas i kärlet för att det inte ska blåsa bort eller bli blött vid regn.

Om du inte fått någon ny bunt och kollat i kärlet, hör av till kontaktcenter Mölndal.

Läs mer om matavfall.

Sommarhämtning

Sophämtning vid fritidshus, så kallade sommarabonnemang sker mellan 15 maj och 15 september.

Trädgårdsavfall

Vi erbjuder hämtning av trädgårdsavfall mellan vecka 15 - 43.

Läs mer om och beställ Trädgårdskärl.

Utebliven hämtning

Anmäl utebliven sophämtning här!

Kontakt

Stadsserviceförvaltningen
Göteborgsvägen 11-17
431 82 Mölndal
031-315 10 00 kontaktcenter
Felanmälan vatten, avlopp eller gator efter kontorstid: 031-315 10 00, knappval 2 (kopplas till SOS).
kontakt@molndal.se

Dela på:

Senast uppdaterad