Translate

Use Google to translate the web site.
We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Translate
Mölndals stads startsida

Boendemiljö

Problem i boendemiljön kan orsakas av många saker. Det kan handla om till exempel bristande ventilation, fukt- och mögel, buller, lukt eller andra störningar. Det är viktigt att den som orsakar störningen får möjlighet att undersöka och åtgärda problemet innan miljöförvaltningen blir inkopplad.

Oftast är det fastighetsägaren eller bostadsrättsföreningen som har det yttersta ansvaret. Får du ingen hjälp trots att du tagit kontakt med den ansvarige kan du anmäla ditt klagomål till miljöförvaltningen.

Så här gör du för att anmäla

Använd gärna vår e-tjänst när du skickar in anmälan.

De här uppgifterna behöver vi för att handlägga ditt ärende:

  • Dina kontaktuppgifter - Namn, adress, telefonnummer och e-postadress. Ange gärna e-postadress när du fyller i e-tjänsten. Det underlättar vår kontakt med dig och kan innebära snabbare handläggningstid.
  • Namn på den verksamhet eller person som orsakar störningen.
  • Vad klagomålet gäller. Beskriv störningen så tydligt du kan med egna ord, ange under hur lång tid som du upplevt störningen och vem du har haft kontakt med.

Det är viktigt att din anmälan är komplett annars finns det risk för att handläggningstiden för ditt ärende förlängs.

För att miljöförvaltningen ska handlägga din anmälan krävs:

  • Att du själv först tagit kontakt med den som är ansvarig för störningen och att denne har fått möjlighet att undersöka och åtgärda problemet.
  • Att miljöförvaltningen bedömer att störningen är en hälsorisk.
  • Att störningen är pågående. Miljöförvaltningen handlägger inte klagomål om störningar som har upphört, störningar som kan uppstå i framtiden och inte heller störningar som är tillfälliga.

Dina uppgifter blir allmän handling - du kan inte vara anonym

De personuppgifter du lämnar kommer att behandlas i miljöförvaltningens datasystem. Det innebär att de kan bli offentliga om någon begär att få ta del av dem.

När du anmäler ett klagomål i din boendemiljö kan du inte vara anonym eftersom miljöförvaltningen måste kunna kontakta dig för att göra en komplett utredning. Lämna därför bara in de uppgifter du känner dig bekväm med att andra tar del av.

 

Kontakt

Miljöförvaltningen
Göteborgsvägen 11-17
431 82 Mölndal
031-315 17 10 vardagar kl 8.30-10.30
031-315 10 00 växel
miljo@molndal.se

Hjälpte den här informationen dig?

|

Dela på:

Senast uppdaterad 2018-06-13 14.48