Kommunens handläggare beslutar om rätten till bidrag och om kostnaden är skälig. Offerter / kostnadsberäkningar kan behövas som underlag till beslut om bidragets storlek.

Alla som ansöker om bidrag får ett skriftligt beslut. Om du inte är nöjd med ditt beslut, kan det överklagas inom tre veckor från det att du har mottagit beslutet.

Du som har fått ett bidrag beviljat ska själv beställa arbetet med anpassningen. Du ansvarar sedan för att fakturan betalas. Konsumenttjänstlagen gäller för arbeten som utförs hos enskilda personer.

Utbetalning av bidrag

När arbetena med anpassning är klara meddelar du handläggaren det. Bidraget betalas ut när handläggaren har kontrollerat att anpassningarna är utförda. Kopia på kvitto eller faktura för anpassningen ska lämnas eller skickas till handläggaren. Handläggaren kan sedan antingen betala ut bidraget till dig som sökande eller betala fakturan med det beviljade bidraget.

Bidrag betalas inte ut för arbetskostnaden om anpassningen utförs av en privatperson utan F-skattebevis. Då lämnas endast bidrag för materialkostnaden.

Viktigt att känna till

Information till dig som beviljats bostadsanpassningsbidrag

Ansvar

Du har beviljats anpassning av din bostad enligt lagen om bostadsanpassningsbidrag (2018:222). Enligt lagen är det du som sökt och beviljats bidraget som är beställare av åtgärden och som sedan äger anpassningen, även om kommunen hjälpt till med offertfråga och betalning av fakturor. Det innebär att du själv ansvarar för att anpassningen sköts enligt leverantörens skötselanvisningar.

Vid fel på anpassningen

Det är den som beviljats bostadsanpassningsbidrag som äger produkten och ansvarar för att den underhålls. Du ansvarar själv för att felsökning görs. Fel som uppstår inom garantitiden ska anmälas till det företag som levererade anpassningen (konsumentköplagen gäller). Med beslutet om bostadsanpassningsbidrag fick du en kopia på offerten, där kan du hitta kontaktuppgifter till det företag som utfört anpassningen.

Reparationsbidrag

Bidrag kan lämnas för att reparera vissa tekniskt avancerade anordningar som hissar, automatiska dörröppnare, höj- och sänkbara kök eller spol- och tork-WC som installerats med bostadsanpassningsbidrag. Reparationsbidrag lämnas endast om åtgärden är nödvändig för att bostaden ska vara ändamålsenlig för sökanden. Bidraget täcker inte byte av batterier i spisvakt eller i fjärrkontroll för hissar och dörrautomatik.

Om dörrautomatiken inte fungerar

  1. Kontrollera om strömbrytaren till dörrautomatiken är på
    Strömbrytaren sitter oftast nära dörrautomatiken, högt upp på väggen. Strömbrytaren är på när den står på 1. Står den på 0 ska den vridas till 1.

  2. Kontrollera handsändaren genom att trycka på knappen
    1 Om en röd lampa blinkar på ena sidan fungerar handsändaren.
    2 Om lampan inte lyser eller om den blinkar med svagt rött sken behöver batteriet bytas. Det är du som ansvarar och betalar för det.

  3. Om dörren inte stänger helt
    1 Kontrollera om det fastnat grus under dörren som behöver tas bort.
    2 Låset på dörren behöver rengöras och smörjas.

Om hissen inte fungerar

Hissen ska alltid vara parkerad i sitt laddningsläge, annars kan batterierna ta skada. Om det finns en fjärrkontroll till hissen får du själv betala för nya batterier när de behöver bytas. Vintertid kan det bli problem med snö- och isbildning runt hissen. Du ansvarar själv för att snöröja och ta bort is. Det är viktigt att hissen körs ner till marknivå efter användning. Om snö, löv eller annat skräp blåser in under hissen, kommer klämskyddet att lösas ut och då fungerar inte hissen.

Kan du inte själv göra kontrollen kanske du kan be någon att hjälpa dig. Det kan vara en anhörig, en granne eller personal från hemtjänsten. Fungerar inte det kan du som bor i hyreshus och bostadsrätt kontakta fastighetsskötaren. Om dörrautomatiken inte fungerar efter att du kontrollerat punkt 1–3, kan du felanmäla till entreprenören.

Eller så kan du felanmäla genom att skicka ett mejl till oss på enheten för bostadsanpassningsbidrag. Du mejlar då till bostadsanpassning@molndal.se

Det går också bra att ringa Mölndal stads kontaktcenter på telefon 031- 315 10 00. De kan hjälpa dig att lämna ett meddelande till oss.