Vatten och avlopp

Vi ser till att mölndalsborna har ett dricksvatten av hög kvalitet i kranen. När du har använt vattnet leder vi bort det till ett reningsverk där vattnet renas på ett miljöriktigt sätt.  

Vattenglas. Foto: Sonja Skäär

Vatten är vårt viktigaste livsmedel och en viktig resurs, som ingår i ett kretslopp. I Mölndal hämtar vi vatten från Rådasjön som är vattenskyddsområde. Mölndals stad ansvarar normalt för VA-ledningarna fram till förbindelsepunkten, som ofta är en halv meter utanför din tomtgräns. Ledningarna inne på din fastighet ansvarar du för.

Var rädd om vårt vatten 

Tänk på vad du spolar ner i avloppet. I toaletten ska inget annat än det inifrån kroppen och toalettpapper spolas ner. I handfat och andra avlopp ska inga kemikalier eller fett och olja spolas ner. I Mölndal har vi mjukt vatten, det innebär att du ska dosera med minsta mängd tvättmedel. Läs mer om hur du kan skydda vattnet.

Har du inget vatten i kranen?

Du som bor i lägenhet ska i första hand kontakta din hyresvärd/fastighetsägare. Du som bor i egen fastighet ska först kontrollera om det finns en vattenläcka inne på fastigheten och att ventilerna vid vattenmätaren är öppna. Om ingenting är fel i din fastighet kan du se i listan nedan om det pågår ett arbete hos dig.

Vid vattenavbrott från Mölndals stads sida skickar vi normalt SMS-aviseringar.

Vatten- och avloppsarbeten

Vi arbetar hela tiden med att underhålla och bygga ut vårt vatten- och avloppsledningsnät för en bra vattenleverans. Ibland går vattenledningarna sönder, en vattenläcka, då lagar vi dem så fort som det är möjligt.

Pågående och planerade VA-arbeten


Efter ett vattenavbrott, på grund av ett planerat arbete eller vattenläcka, kan vattnet vara missfärgat. Spola en stund tills vattnet blir klart igen. Under ett vattenavbrott ska ledningarna betraktas som trycksatta, vattnet kan komma tillbaka före utsatt tid.

Kontakt

Teknisk kundservice
Tekniska förvaltningen
031-315 15 80 vardagar kl 8-12
teknisk.kundservice@molndal.se

Akuta ärenden efter kontorstid
Till exempel vattenläckor, vattenavbrott, gatuproblem, fara för allmänhet:
031-87 18 00 kopplas till SOS Alarm

Öppettider reception, tidsbokning
Skedebrogatan 1
Vardagar kl. 07-16
Lunchstängt kl. 12-13

Tidsbokning gäller för alla besök till kundservice utom vid hämtning av åvc-kort.

Hjälpte den här informationen dig?

|

Dela på:

Senast uppdaterad 2020-04-15 12.19