Vattenavstängningar och avbrott

Vattnet i kranen kan både planerat och oplanerat stängas av tillfälligt. Vid avbrott skickar vi sms, kontrollera gärna så vi har ditt nummer så du får våra meddelanden.

Det här gäller för alla vattenavbrott

  • Tiderna är preliminära och kan bli både längre och kortare utan att vi informerar mer.
  • Håll alla kranar stängda och gör inga arbeten på dina egna ledningar under avbrottet.
  • Avlopp fungerar som vanligt, men du behöver spola med vatten från en hink.
  • Vattnet kan vara missfärgat efter avstängningen, spola då tills det blir klart igen, det kan ta tid.

Vattenavstängningar och avbrott

I kartan ser du planerade och oplanerade avbrott. Klicka på en symbol för att läsa mer och se berört område. Samma information finns även i listan under kartan om du klickar ut den.

Du som bor i lägenhet eller en samfällighet ska i första hand kontakta din hyresvärd, fastighetsägare eller samfällighetsstyrelse. Du som bor i egen fastighet, till exempel villa, ska först kontrollera om det finns en vattenläcka inne på fastigheten och att ventilerna vid vattenmätaren är öppna.

Är det strömavbrott? När strömmen går kan vattnet försvinna när pumpstationer blir strömlösa.

Vad händer med vatten när strömmen försvinner?

  • När vi har planerade vattenavbrott, oavsett orsak, skickar vi normalt SMS-aviseringar i förväg.
  • Gäller det en läcka eller ett oplanerat avbrott skickar vi SMS när vi fått kännedom om att det är ett längre oplanerat avbrott.

Om en fastighetsägare begär att vattnet ska stängas av för ett arbete i fastigheten är det fastighetsägarens ansvar att informera berörda grannar om att vattnet stängs av, eventuellt via styrelsen i samfälligheten.

Om du inte har något vatten i kranen, om vattentrycket är dåligt och du har kontrollerat enligt ovan, ring Kontaktcenter Mölndal 031-315 10 00. Under kvälls-, natt- och helgtid välj knappval 2 så kopplas du till jouren.

Missfärgat vatten beror ofta på utfällning från rören som släpper vid hastigt ändrade flödesriktningar som till exempel en läcka eller avstängning på grund av underhållsarbete.

Gult eller brunt vatten

Det beror på att utfällning av järn från ledningarna har lossnat och kommer med vattnet. Det beror oftast på att det varit en läcka som påverkat trycket i ledningarna eller att Räddningstjänsten använt mycket vatten för brandsläckning. Det är ofarligt att dricka det vattnet.

Oftast försvinner det om du spolar ordentligt i kranen en stund. Spola i en kran tills missfärgningen är borta. Du kan behöva spola länge, det tar uppemot 30 minuter innan vattnet blir klart. Blir det inte klart efter 30 minuter så vänta en stund och försök igen.

Vitt eller gråvitt vatten

Lätt grumligt eller gråvitt vatten beror på att vattnet innehåller luft som bildar små mikrobubblor när det tappas upp och ger ett gråvitt utseende. Bubblorna och färgen försvinner efter någon minut om du låter det stå och då är vattnet klart igen.

Vattnet är grönt

Om du har fjärrvärme är det förmodligen fel på värmeväxlaren. Vatten i värmeväxlaren är grönt för att kunna synas. Det ska inte drickas. Kontakta din fjärrvärmeleverantör eller din fastighetsägare om du bor i lägenhet.

Svart vatten

Svart dricksvatten kan orsakas av mangan, en metall som ofta ger missfärgningar i sanitetsutrustning och tvätt i tvättmaskinen. Mangan kan även få varmt vatten att lukta illa.

Metallen bildar en beläggning i rören som lossnar och lämnar små flagor, vars utseende för tankarna till tjära. Svart vatten kan komma stötvis, i takt med att mangan släpper från ledningsnätet vid till exempel tryckförändringar.

 

Registrera dig för våra SMS

När det gäller vatten skickar vi SMS. Kontrollera om du är registrerad för våra utskick eller registrera ditt nummer eller mejl. Du kan registrera dig för flera adresser.

Observera att du ska ange gata och gatunummer i olika fält när du är i det steget av registreringen.

Är du fastighetsskötare, förvaltare eller vaktmästare behöver du registrera alla adresser du ansvarar för, så du får för alla dina adresser.

De flesta som bor på en adress i Mölndal, Lindome eller Kållered och har ett mobilabonnemang registrerat på samma adress.

Ditt mobilnummer hämtas oftast av vår tjänsteleverantör från din teleoperatörs databas, men det är tyvärr inte alla nummer som delas av operatörerna.

Du behöver själv kontrollera om ditt nummer är registrerat. Om det inte är det kan du själv registrera ditt nummer.

Tider för utskick

Våra tider för utskick av SMS är alla dagar i veckan mellan kl 6 - 23. Vi skickar inte sms i försäljnings- eller marknadsföringssyfte. Om du saknar vatten men inte fått något meddelande, ring alltid in till oss.

Exempel på tillfällen då vi skickar SMS:

  • Vattenavstängningar från kommunens sida, planerade och oplanerade
  • Planerade vatten- och avloppsarbeten
  • Förändring av vattenkvalitet
  • Otjänligt vatten
  • Kokningsrekommendation
  • Trafikpåverkan på små gator på grund av VA-arbete.
  • Allvarlig översvämningsrisk.

  • När en VA-kund begär en avstängning för arbete på sin fastighet. Då ska fastighetsägaren informera sina grannar eller gå via samfällighetens/bostadsrättsföreningens styrelse för att informera övriga.

Notera att vi inte har möjlighet att se om mobilerna faktiskt befinner sig i området, utan urvalet sker efter den adress numret står bokfört på

Om din operatör inte delar adresser med andra tjänster får vi inte numret. Du kan kontrollera nedan om ditt nummer finns registrerat.

Finns inte ditt nummer kan du registrera det och vill du inte få våra meddelanden kan du avregistrera dig. Kom ihåg att kontrollera om ditt nummer finns med efter att du bytt operatör eller flyttat. Du kan även välja att lägga till en e-post till en adress.

Du måste ha telefonen till hands eftersom du kommer att få en bekräftelsekod som du ska ange.

Troligtvis har våra tekniker inte sett att din adress skulle bli berörd. Det är lätt hänt om en ventil inte stängt som planerat vid olika arbeten.

Saknar du vatten just nu? Hör av dig till Kontaktcenter så att våra tekniker får informationen.

Behöver du stänga av ditt vatten tillfälligt?

Till exempel om du ska göra arbeten på din anläggning, byta konsol vid vattenmätaren eller dra om ledningarna på fastigheten. Då kan vi stänga av vattnet in till din fastighet tillfälligt. Du behöver då boka provavstängning först så vi kan se om det går att stänga vid din servis. Var ute i god tid, läs vad som gäller:

Provavstängning och tillfällig avstängning.

Kontakt

Öppettider
8.00­–16.30 måndag
8.00­–16.30 tisdag
8.00­–16.30 onsdag
8.00–18.00 torsdag
8.00­–16.30 fredag

Avvikande öppettider

Dela på:

Senast uppdaterad