Translate

Use Google to translate the web site.
We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Translate
Mölndals stads startsida

Vattenläckor i hus

En vattenläcka kan uppstå helt utan förvarning. Ha därför som rutin att kontrollera mätarställningen på din vattenmätare med jämna mellanrum. Jämför den med vad det står på din faktura. På så sätt kan du upptäcka eventuella läckor, otäta kranar och rinnande toalettstolar i tid. 

Så gör du om du har en vattenläcka

Om du har en synlig läcka kontaktar du en rörläggare eller VVS-montör som kan hjälpa dig att åtgärda problemet. Är du osäker på om det är en läcka eller inte, är du välkommen att kontakta teknisk kundservice.

Du ska alltid kontakta tekniska förvaltningen när något har hänt eller behöver göras med vattenmätaren eller om vattnet behöver stängas av i gatan.

Läs mer i Råd och anvisningar om vatten och avloppPDF.

Upptäck läckor i tid

Gör det till en vana att inte endast titta på vattenmätaren, utan även lyssna på den. Om du hör ett susande ljud vid vattenmätaren när alla kranar i huset är avstängda, kan du ha en läcka.

Om en vattenledning går sönder inne i en byggnad kan det bli stora översvämningsskador. Därför ska du se till att avstängningsventilerna vid vattenmätaren fungerar, så att du själv snabbt kan stänga av vattenflödet vid en läcka i huset. Om ventilerna inte fungerar bör fastighetsägaren snarast ordna det. En rörläggare eller VVS-montör kan hjälpa till.

Vattenläckage kan bli dyrt

Tänk på att många droppar små med tiden blir stora och dyra vattenmängder. Idag kostar vårt vatten 24,70 kronor per kubikmeter eller ungefär två öre per liter.
 
Här är några exempel på hur mycket vatten som kan rinna ut i fastigheten om du inte är uppmärksam:

 

Typ av läcka

Läckans storlek

Droppande kran

40 liter/dygn eller 15 kubikmeter/år

Stråle motsvarande en sytråd (0,3 millimeter

80 liter/dygn eller 30 kubikmeter/år

Stril motsvarande en sytråd (0,9 millimeter)

800 liter/dygn eller 300 kubikmeter/år

Toalett som rinner

1 100 liter/dygn eller 400 kubikmeter/år

Kontakt

Teknisk kundservice
Tekniska förvaltningen
031-315 15 80 vardagar kl 8-12, 13-15
teknisk.kundservice@molndal.se

Akuta ärenden efter kontorstid
Till exempel vattenläckor, vattenavbrott, gatuproblem, fara för allmänhet:
031-87 18 00 kopplas till SOS Alarm

Hjälpte den här informationen dig?

|

Dela på:

Senast uppdaterad 2018-02-20 12.55