Hantering av personuppgifter vid digital tillsyn via trygghetskamera
Information om hantering av personuppgifter till dig som ansökt om bistånd eller får digital tillsyn via trygghetskamera från Vård- och omsorgsförvaltningen i Mölndals stad.
Om du har ett biståndsbeslut om tillsyn har du möjlighet att välja att tillsynen helt eller delvis utförs digitalt med hjälp av en trygghetskamera. Det innebär att du får tillsyn via en kamera i stället för att personal kommer hem till dig.
Behörig personal från omsorgsgivaren utför tillsynen via trygghetskameran och du och din omsorgsgivare kommer tillsammans fram till när tillsynen ska utföras.
För att kunna erbjuda digital tillsyn via trygghetskamera behöver vi behandla dina personuppgifter. Även du som är anhörig till någon som har en trygghetskamera, eller som är anställd på en arbetsplats där trygghetskamera används kan omfattas av behandlingen.
Vilka uppgifter vi behandlar och varför
Digital tillsyn innebär att en trygghets- eller tillsynskamera, värmekamera, kamera med oskärpa eller annan teknik placeras i din bostad. Kameran används av behörig personal för att utföra tillsyn digitalt vid planerade tillfällen. Kameran är inte aktiv utanför dessa tillfällen.
När vi behandlar dina uppgifter vid digital tillsyn gör vi det som en del i vår myndighetsutövning. Digital tillsyn utförs endast om du har lämnat ditt samtycke till behandlingen. I vissa fall kan även du som är anhörig behöva lämna ditt samtycke, exempelvis om du bor tillsammans med en person som får digital tillsyn.
Du kan när som helst välja att dra tillbaka ditt samtycke och får då din tillsyn genom fysiska besök. För att dra tillbaka ditt samtycke kontaktar du din omsorgsgivare.
Insamling och utlämnande av uppgifter
Våra trygghetskameror använder endast realtidsbevakning vid tillsyn vilket innebär att varken bild eller ljud spelas in. Tillsynen utförs av behörig personal enligt ett på förhand bestämt schema. Endast personal som har behörighet kommer att ha tillgång till kameran för realtidsbevakning. Behörig personal kan exempelvis vara personal från hemtjänsten eller det särskilda boendet.
All åtkomst till kameran registreras. Det innebär att det är möjligt för oss att se vem som har utfört digital tillsyn och när det har skett.
Vi kan komma att lämna ut uppgifter om dig till våra biträden vid till exempel fakturering och vissa utskick. Vi kan även komma att lämna ut dina personuppgifter till andra om vi har krav på oss att göra så enligt lag. Dina uppgifter kommer inte att lämnas ut till ett land utanför EU.
De personuppgifter vi behandlar om dig är i första hand de uppgifter du själv lämnat. Om det behövs kan vi också hämta in uppgifter om dig från offentliga register, anhöriga, gode män och andra företrädare samt personal du har kontakt med inom förvaltningens verksamheter eller hos andra vård/omsorgsgivare.
Rätt att klaga och kontaktuppgifter
Vård- och omsorgsnämnden hanterar dina personuppgifter i enlighet med gällande lagar samt kommunens egna riktlinjer för dataskydd.
Om du anser att vi har behandlat dina personuppgifter felaktigt kan du begära rättelse hos vård- och omsorgsförvaltningen samt vända dig till Integritetsskyddsmyndigheten som är tillsynsmyndighet. Du kan också begära att få besked om vilka av dina personuppgifter som vård- och omsorgsnämnden behandlar.
Kontaktuppgifter till vård- och omsorgsnämndens dataskyddsombud.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack
Din synpunkt hjälper oss att göra webbplatsen bättre, för alla.