Vägen till en datadriven skola

Mölndal är bland de första kommunerna i Sverige att skapa en datadriven skola. Detta innebär att vi skapar en plattform där rektorer och skolförvaltningen kan analysera data med hjälp av artificiell intelligens. Projektet görs i samarbete med företaget Future Memories.

Vad innebär vägen till en datadriven skola?

Projektets syfte är att ta vara på all data som finns på skolorna i Mölndal vad gäller till exempel kunskapsmål och inlärning. Detta görs för att vi ska kunna följa elevens utveckling. Genom att öka tillgången till datan i alla system finns stora möjligheter att mer effektivt hjälpa eleverna uppnå bättre resultat i skolan.

Arbete med pilotskolor

I mars 2021 introducerades projektet för rektorer inom skolförvaltningen. Alla rektorer inom förskola och grundskola fick möjligheten att anmäla sig som pilotskolor.

Totalt anmälde sig 14 förskolor och 6 grundskolor som pilotskolor:

• Sörgårdsskolan 6-9
  • Fässbergsskolan 4-9
  • Streteredsskolan 6-9
  • Almåsskolan 4-9
  • Valåsskolan F-3
  • Språkcentrum

Uppmärksammas nationellt - följ projektet

Behovet av att ta tillvara på all elevdata är stor. Projektet har väckt intresse i riksdagen, Skolverket och hos andra kommuner.

På den här sidan kommer vi löpande att uppdatera om vad som händer i projektet. Mer information om vägen till en datadriven skola hittar du på inblick, en samarbetssida mellan Future Memories och skolförvaltningen i Mölndals stad. Där finns möjligheten att prenumerera på ett nyhetsbrev.

måndag 8.00-16.30
tisdag     8.00-16.30