Mölndal i farten - Rörelsevecka 24–30 maj

Häng med på Mölndal i fartens Rörelsevecka 24–30 maj och lär dig mer om rörelse! Det är gratis och alla kan delta efter sin egen förmåga. Om du deltar har du chans att vinna en fikastund på Träffpunktens sommarcafé i Stadsparken.

Fyra personer vandrar i en skog.

Rörelseveckan 24-30 maj, 2021

Under rörelseveckan tränar vi kroppen utifrån sex olika rörelseteman: rörlighet, balans, stabilitet, koordination, styrka och kondition.

Mer information finns under Teman och tips på övningar på denna sida.

Du kan delta efter din egen förmåga

Rörelseveckan ska göra dig uppmärksam på hur kroppen känns i rörelse. Du kan delta i rörelseveckan utifrån just din förmåga. Har du svårigheter att genomföra en rörelse eller ett tema kan du byta till andra rörelser som passar dig bättre.

Rörelserna ska inte göra ont men får gärna kännas kluriga och lite utmanande. Använd något att hålla dig i om du behöver.

Tips på rörelser varje dag

Vill du ha tips på rörelser? Då kan du titta på våra korta filmer med tips på rörelser för varje tema. Vi publicerar en film varje dag under rörelseveckan på facebooksidan Träffpunkterna i Mölndals stad och Café Möllan.

Läs mer genom att klicka på plustecknet i rutan Teman och tips nedanför

Teman och tips på övningar

Rörlighet

Rörlighet tränar du med stora rörelser som gör att dina muskler förlängs. Prova att försiktigt vrida, sträcka och böja kroppen där du känner dig stel.
Exempel på övning: Rör på dig med stora och sköna rörelser för att förlänga musklerna.

Stabilitet

Stabilitet skyddar dina leder och hjälper kroppen att hantera din tyngd. Sträck på dig och tänk att du är stadig.
Exempel på övning: Sträck din rygg och ta ett djupt andetag. Gör ett ”ssss”-ljud när du andas ut och känn den lätta spänningen i magen.

Balans

Balans är viktigt för att inte ramla. Rörelser där du har svårt att vara stadig tränar balansen. Ha något att hålla i om du behöver.
Exempel på övning: Testa att gå på en osynlig lina. Håll gärna i en stolsrygg för extra stöd.

Koordination

Koordination innebär att du kan samordna dina rörelser. Rörelser som känns ovana för dig tränar din koordination.
Exempel på övning: Lyft höger ben och sträck upp vänster arm i takt. Byt sedan och lyft vänster ben och höger arm.

Styrka

Styrka är viktigt för att du ska orka röra dig. Om du blir trött i musklerna när du utför en rörelse så tränar du styrka.
Exempel på övning: Res dig från en stol och sätt dig sedan ner igen. Upprepa rörelsen tills att du känner hur det bränner i benmusklerna.

Kondition

Kondition är viktigt för hjärtat och för att du ska må bra. Rörelser som får dig att bli andfådd tränar din kondition.
Exempel på övning: Gå eller småspring på stället. Eller ta en promenad som gör dig andfådd.

Vill du vara med?

Det är gratis att delta och du behöver inte föranmäla dig. Men du behöver ett rörelsekort som du fyller i varje gång du gör en rörelse.

Fyll i rörelsekortet

Varje gång du aktivt tränat på en rörelse sätter du ett kryss i en ruta på rörelsekortet. Du kan hämta rörelsekort på samtliga bibliotek i Mölndal. Det går också bra att skriva ut rörelsekortet genom att klicka på länken nedanför.

Lämna in ditt rörelsekort 31 maj - 5 juni

Du kan lämna in ditt rörelsekort på två olika sätt:

  • till valfritt bibliotek i Mölndals stad, i uppmärkta lådor. Kom ihåg att fylla i dina kontaktuppgifter på baksidan.
  • fotografera ditt rörelsekort och mejla fotot till traffpunkt.centrum@molndal.se. Det räcker att fota sidan med rutorna. Kom ihåg att skriva ditt namn i mejlet.

Till verksamheter som önskar dela ut diplom till deltagare kan ett sådant skrivas ut via länk nedan som aktiveras 24 maj:

  • Diplom för utskrift (länk aktiveras 24 maj)

Vinn fikastunder på Träffpunktens sommarcafé

För att delta i utlottningen av fikastunder behöver du ha genomfört rörelser vid minst sju tillfällen och gjort lika många kryss på ditt rörelsekort.

Om du är en av de som vinner en fikastund kommer du att kontaktas via e-post eller telefon tidigast 11 juni.

Du som vunnit en fikastund kan hämta ut en kopp kaffe eller te, samt en kula glass eller en ostsmörgås på Träffpunktens sommarcafé i Stadsparken under säsongen 2021.

Viktiga datum

  • Rörelseveckan pågår 24-30 maj.
  • Lämna in rörelsekortet 31 maj - 5 juni.
  • Diplom finns tillgängligt för utskrift från 24 maj.
  • Vinnarna kontaktas via e-post eller telefon tidigast 11 juni.

Vad är Mölndal i farten?

Mölndal i farten är ett samarbete mellan flera verksamheter inom vård- och omsorgsförvaltningen: Träffpunkterna, Bostäder LSS, Daglig verksamhet, Spira och Boendestöd. Rörelseveckan arrangeras av Mölndal i farten tillsammans med biblioteken i Mölndal.

Syftet med Mölndal i farten är att få medborgare att hitta till och trivas på de olika mötesplatserna som staden erbjuder.

På Mölndal i fartens rörelsevecka kan du delta oavsett vem du är och var du befinner dig. Du blir en av många som deltar och utför dina rörelser var du vill och när du vill.

Kontakt

Hjälpte den här informationen dig?

|

Dela på:

Senast uppdaterad