Så ansöker du om ekonomiskt bistånd

Behöver du ansöka om ekonomiskt bistånd? Det går till på lite olika sätt beroende på om det är första gången du ansöker eller om du har ett pågående ärende.

Jag vill ansöka om ekonomiskt bistånd för första gången

En e-tjänst för så kallad nyansökan kommer preliminärt att lanseras vintern 2020-21. Fram till dess görs ansökan via pappersblankett. Det går till så här:

1. Boka tid för möte

Om du vill ansöka om ekonomiskt bistånd för första gången – hör av dig Kontaktcenter Mölndal på telefonnumret nedan under telefontiden kl 09.00-10.00 på vardagar.

2. Vad händer sedan?

Ett möte bokas in där du kommer att få träffa en handläggare från en enhet som heter Planering och uppföljning. Handläggaren kommer att stötta dig längs vägen mot sysselsättning. Ni tar tillsammans fram en så kallad arbetsmarknadsplan som utgår ifrån din individuella situation. Vid ett annat tillfälle kommer du att träffa en handläggare som ska utreda din eventuella rätt till ekonomiskt bistånd. Du fyller i blankett för nyansökan.PDF Arbetsmarknadsplanen och möjligheten att få ekonomiskt bistånd hänger ihop eftersom du måste följa arbetsmarknadsplanen för att kunna få ekonomiskt bistånd.

Jag har ett pågående ärende inom ekonomiskt bistånd

Om du har ett pågående ärende inom ekonomiskt bistånd och vill ansöka om ekonomiskt bistånd för nästa månad, kallas det återansökan. En återansökan kan göras via e-tjänst eller via pappersblankett.

Återansökan via e-tjänst

Det är smidigt att ansöka om ekonomiskt bistånd via vår e-tjänst. För att använda den behöver du ha BankID eller annan elektronisk legitimation. E-tjänsten är öppen under ett antal dagar i slutet av varje månad.

Återansökan via pappersblankett

Du kan även återansöka via pappersblankett:

Relaterad information

Kontakt

Hjälpte den här informationen dig?

|

Dela på:

Senast uppdaterad