Translate

Use Google to translate the web site.
We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Mölndals stads startsida

Ekonomiskt bistånd digital ansökan

Du som har ett pågående ärende inom ekonomiskt bistånd kan ansöka via e-tjänst. Om du ska ansöka för första gången måste du använda pappersblankett.

Frågor och svar om e-tjänsten för att ansökan om ekonomisk bistånd

Vad behöver jag för att kunna återansöka om ekonomiskt bistånd via den nya e-tjänsten?

SVAR För att kunna återansöka om ekonomiskt bistånd via den nya e-tjänsten behöver du ha ett pågående ärende om ekonomiskt bistånd hos Mölndals stad. Du behöver även ha BankID eller en annan e-legitimation.

Hur går det till att ansöka via e-tjänsten?

SVAR Du loggar in i e-tjänsten med BankID eller annan e-legitimation. Du svarar på ett antal frågor. Det är viktigt att dina uppgifter stämmer. Att lämna felaktiga uppgifter är olagligt och kan leda till polisanmälan. När du ska signera din ansökan använder du din e-legitimation igen. Filmen nedan beskriver hur det går till att ansöka digitalt via e-tjänsten!

Var finns e-tjänsten?

SVAR Den finns här på Mölndals stads webb. Klicka här för att komma direkt till e-tjänsten för återansökan.

Vad är e-legitimation?

SVAR E-legitimation kan jämföras med pass eller körkort. BankID är den vanligaste typen av e-legitimation i Sverige. BankID används brett i samhället och med BankID kan du sköta många av dina ärenden på ett smidigt sätt.

Jag har ett pågående ärende inom ekonomiskt bistånd. Måste jag återansöka digitalt?

SVAR Nej, det måste du inte. Du kan fortfarande återansöka via pappersblankett. Men det finns flera fördelar med att använda e-tjänsten. Bland annat kan du själv följa ditt ärende genom att logga in i e-tjänsten. Du behöver inte lämna in underlag utan fyller i uppgifter om utgifter med mera i e-tjänsten. Dock bör du samla ihop underlagen som styrker dina uppgifter så att du har dem tillgängliga – om du blir utvald för granskning ska du inom kort lämna in dem.

Jag ska ansöka om ekonomiskt bistånd för första gången. Kan jag ansöka digitalt?

SVAR Nej. E-tjänsten för så kallad nyansökan om ekonomiskt bistånd kommer att lanseras längre fram under 2020. Nyansökan kallas det när en person ansöker om ekonomiskt bistånd för första gången. (Hen kan ha ansökt tidigare men i så fall har det gått en viss tid sedan senaste ansökan om ekonomiskt bistånd.) I samband med detta förstärks och utvecklas det stöd den sökande får längs vägen mot sysselsättning och egen försörjning. 

Film om digital ansökan

Filmen visar på ett översiktligt sätt hur det går till att ansöka om ekonomiskt bistånd via e-tjänsten. Observera att filmen inte tar upp alla detaljer om ekonomiskt bistånd. Mer detaljerad information hittar du i texterna, bland annat på den här sidan. Filmen gäller än så länge bara för dig som redan har ett pågående ärende inom ekonomiskt bistånd och som ska göra din månatliga ansökan. Om du ansöker för första gången måste du använda pappersblankett.

Kontakt

Social- och arbetsmarknadsförvaltningen
Södra Ågatan 4 A-B
431 82 Mölndal
031-315 10 00 växel
031-87 85 82 fax
socialarbetsmarknad@molndal.se

Receptionens öppettider
måndag 08.00-16.00
tisdag      08.00-16.00
onsdag   08.00-16.00
torsdag 08.00-17.30
fredag 08.00-14.30

Telefontider
Se receptionens öppettider. Dessutom kan du alltid ringa till social- och arbetsmarknadsförvaltningen 30 minuter efter att receptionen har stängt.

Akuta situationer (när receptionen är stängd)
Om du själv eller någon annan är i akut behov av hjälp med något inom socialtjänstens ansvarsområde utanför kontorstid, kontakta socialjouren:
031-365 87 00

Hjälpte den här informationen dig?

|

Dela på:

Senast uppdaterad 2020-04-27 10.52