Lämna in underlag ekonomiskt bistånd
Du som ansöker om ekonomiskt bistånd kommer att behöva skicka eller lämna in underlag. Underlagen kan till exempel vara räkningar, kvitton, kontoutdrag och hyreskontrakt.
Underlag styrker uppgifterna i din ansökan om ekonomiskt bistånd. Underlag behövs vid två olika situationer:
- när du ansöker om ekonomiskt bistånd för första gången, eller för första gången på länge (nyansökan)
- när din ansökan blir uttagen för så kallat stickprov.
Vid nyansökan kan du lämna in underlagen digitalt i e-tjänsten eller fysiskt (på papper) i receptionen.
Vid stickprov behöver du lämna in underlagen fysiskt (på papper) i receptionen. Social- och arbetsmarknadsförvaltningens reception finns på Södra Ågatan 4A.
Du kan låna dator och skrivare i receptionen utan kostnad. Om du behöver hjälp kan du få det av en handläggare eller av kommunvägledaren som jobbar i receptionen.
Vad är det för underlag som behövs?
Här finns förklaringar till vad de olika begreppen betyder. Hittar du inte svar på din fråga? Hör gärna av dig!
Som ID-handling räknas körkort, pass och nationellt ID.
Du behöver lämna in en kopia av din ID-handling i samband med nyansökan, alltså när du ansöker om ekonomiskt bistånd för första gången.
Kontoöversikt (bankkontoöversikt)
En kontoöversikt är en lista över alla konton, fondkonton och lån som du har hos en bank. Du hittar kontoöversikten i din internetbank.
Har du konton i fler än en bank? I så fall måste du lämna in en kontoöversikt från varje bank.
Du kan skriva ut kontoutdrag från din internetbank. Har du inte möjlighet att logga in och skriva ut själv? Då behöver du kontakta din bank som hjälper dig med kontoutdragen.
Ett kontoutdrag visar vad som hänt på ett konto. Du ska lämna in kontoutdrag för tre hela månader. Även barns och ungdomars konton ska redovisas.
Du kan skriva ut kontoutdrag från din internetbank. Har du inte möjlighet att logga in och skriva ut själv? Då behöver du kontakta din bank som hjälper dig med kontoutdragen.
- Om du bor i hyresrätt ska du bifoga hyreskontrakt.
- Om du är inneboende eller om du bor i andra hand ska du lämna in ett inneboendekontrakt eller andrahandskontrakt.
- Om du bor i villa eller bostadsrätt ska du lämna in köpekontrakt.
Om du bor i hyresrätt, bor i andra hand eller är inneboende ska du lämna in aktuell hyresavi. Hyresavin är räkningen som visar vad du betalar i hyra.
Om du bor i villa eller bostadsrätt, behöver du lämna in underlag som visar bostadsrättsavgift, bolån (räntor) och driftkostnader (till exempel vatten/avlopp, uppvärmning och sophämtning).
En inkomstdeklaration är en årlig rapport som visar dina inkomster, avdrag och andra skattepliktiga uppgifter.
- Du som har BankID kan skriva ut din deklaration direkt på Skatteverkets webbplats. Gör så här:
- Gå till Skatteverkets webbplats och logga in.
- Välj "Skatter och deklarationer".
- Välj "Ladda ner deklarationen i pdf-format" (under "Inkomstdeklaration 2023").
- Om du inte har BankID och inte får deklarationen hemskickad kan du begära ut dina inkomst- och kontrolluppgifter från Skatteverket. Du kan ringa Skatteupplysningen på 0771-567 567 eller uppsöka ett Servicekontor.
Du behöver lämna in räkningar/fakturor och kvitton som styrker de utgifter du ansöker om. Det gäller till exempel läkemedel, läkarvård, hemförsäkring, bredband och busskort.
Kontakt
Social- och arbetsmarknadsförvaltningen
Besöksadress:
Södra Ågatan 4A-B, Mölndal
031-315 10 00 kontaktcenter
031-315 11 89 fax
Postadress:
Mölndals stad
Social- och arbetsmarknadsförvaltningen
431 82 Mölndal
Hjälpte den här informationen dig?
Tack
Din synpunkt hjälper oss att göra webbplatsen bättre, för alla.