Boendestöd

Du som har behov av stöd i vardagen på grund av en funktionsnedsättning kan ha rätt till boendestöd.

Boendestöd kan beviljas för dig med psykisk eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, intellektuell funktionsnedsättning eller förvärvad hjärnskada. Stödet beviljas utifrån socialtjänstlagen, SoL.

Så här fungerar boendestöd

Boendestödet är i första hand motiverande och syftar till att med habiliterande eller rehabiliterande insatser skapa goda villkor för ett självständigt liv och ett aktivt deltagande i samhällslivet. Vilket stöd du har rätt till är individuellt och beror på ditt aktuella behov och din livssituation.

Vi arbetar enligt modellen vård- och stödsamordning (bort). Det innebär att vi samverkar med vården och dina anhöriga för att ge dig rätt stöd och hjälpa dig att nå dina mål (bort). Våra medarbetare är också utbildade i metoden Ett självständigt liv.

Anteckningar: Tillsammans med dig kan vi samverka med vårdkontakter och anhöriga för att nå dina mål.
Förklaring på ESL:

"Målsättningen med arbetet är att underlätta för individen att klara ett dagligt liv och få en god livskvalité. Detta görs genom att man arbetar med att öka individens egen delaktighet i planering av insatser, öka färdigheter i att öka problemlösningsförmågan vad gäller olika vardagliga svårigheter samt sociala färdigheter. Vi arbetar individuellt. Områden som tas upp är bland annat aktivitetsplanering, stress och sårbarhet (lära sig känna igen tidiga tecken på återfall och strategier för att hantera dessa), vardagliga samtal, sysselsättning, hygien.

ESL bygger på socialfärdighetsträning, kognitiv beteendeterapi, kunskaper om psykiska funktionsnedsättningar och allmänna erfarenheter vid rehabilitering. Metoden rekommenderas inom nationella riktlinjer (se Socialstyrelsen)."

Stödet kan innefatta:

  • att bryta isolering med social träning och gemenskap
  • att ta sig till olika aktiviteter
  • att sköta städ, tvätt och måltider
  • att uträtta olika ärenden

Vad kostar det?

Boendestödet är kostnadsfritt. Däremot kan det förekomma omkostnader för till exempel bussbiljett och fika.

Kolla nedan med myndighet.

Så ansöker du

Du kan ansöka via vår e-tjänst eller skriftligt på blankett. Du kan även kontakta en socialsekreterare och göra en muntlig ansökan via telefon.

Vad händer sedan?

Du träffar en socialsekreterare och ni går tillsammans igenom din situation. Därefter fattar socialsekreteraren ett beslut som utgår från dina möjligheter och behov.

Stödet får du om dina behov inte kan tillgodoses på annat sätt. Du får ett skriftligt beslut från socialsekreteraren där det står vilken hjälp du har rätt till eller varför du fått avslag på din ansökan.

Att överklaga

Om du inte beviljats det du ansökt om, har du rätt att överklaga. Din socialsekreterare kan hjälpa dig att överklaga. Överklagan ska vara inlämnad senast tre veckor efter att du fått det skriftliga beslutet.

Relaterad information

Kontakt

Vård- och omsorgsförvaltningen
Torggatan 1A, 431 35 Mölndal
031-315 10 00 kontaktcenter
031-315 11 89 fax
kontakt@molndal.se

Dela på:

Senast uppdaterad