Translate

Use Google to translate the web site.
We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Translate
Mölndals stads startsida

Hemtjänst

Du som har svårt att klara dig själv i hemmet kan ha rätt till hemtjänst. Stödet ska hjälpa dig till ett så självständigt liv som möjligt, så att du kan bo kvar hemma så länge du önskar. Stödet kan ges dygnet runt.

I Mölndals stad är hemtjänsten uppdelad i personlig omvårdnad och service. Personlig omvårdnad kan till exempel vara att du får hjälp med din personliga hygien eller hjälp till promenader. Service kan vara tvätt, städ, inköp av varor och leverans av mat.  

Eget val av utförare

För att öka ditt inflytande och din delaktighet har Mölndals stad valfrihet inom hemtjänst. Du som har rätt till hemtjänst kan själv välja utförare, se Kundval hemtjänst.

Utförarna av hemtjänst är godkända av Mölndals stad och uppfyller de kvalitetskrav som staden ställer. Mölndals stad gör regelbundna uppföljningar av alla utförare.

Hemtjänst på natten

Hemtjänst på natten utförs alltid av Mölndals stads hemtjänst.

Vad kostar det?

Avgiften varierar beroende på din inkomst och hur mycket stöd du behöver. Maxtaxan är 2 089 kr per månad. Om du har rätt till flera insatser betalar du ändå aldrig mer än den summan. Portionskostnad för färdiglagad mat ingår inte i maxtaxan.

Så ansöker du

Du kontaktar en biståndshandläggare för att göra en ansökan. Ansökan kan du göra via telefon, på blankett eller via vår e-tjänst:

Vad händer sedan?

Du träffar en biståndshandläggare och ni går tillsammans igenom din situation. Därefter fattar handläggaren ett beslut som utgår från dina möjligheter och behov.

Stödet får du om dina behov inte kan tillgodoses på annat sätt. Du får ett skriftligt beslut från handläggaren där det står vilken hjälp du har rätt till eller varför du fått avslag på din ansökan.

Att överklaga

Om du inte beviljats det du ansökt om, har du rätt att överklaga. Din biståndshandläggare kan hjälpa dig att överklaga. Överklagan ska vara inlämnad senast tre veckor efter att du fått det skriftliga beslutet.

Kontakt

Biståndshandläggare SoL
031–315 23 30
måndag–fredag kl. 9–10 och 13–14

Biståndshandläggare LSS
031–315 10 00 växel
måndag–fredag kl. 9–10

Hjälpte den här informationen dig?

|

Dela på:

Senast uppdaterad 2019-09-02 13.30