Vanliga frågor om avgifter för vård och omsorg
Har du en fråga om avgifter för vård och omsorg? Eller fakturor för dessa avgifter? Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren.
Vad handlar din fråga om?
Hittar du inte svaret på din fråga här är du alltid välkommen att kontakta våra kommunvägledare på Kontaktcenter Mölndal.
Fakturor
Jag har inte fått någon faktura. Vad gör jag?
Kontakta våra kommunvägledare på Kontaktcenter så hjälper de dig.
Kan jag betala fakturan senare eller dela upp betalningen?
Om du har svårt att betala din faktura kan du ansöka om att få betala den senare eller dela upp betalningen. Hör av dig till Kontaktcenter så hjälper de dig vidare.
Kan jag få en kopia på min faktura?
Kontakta våra kommunvägledare på Kontaktcenter så hjälper de dig.
Jag har betalat fakturan. Varför har jag fått en påminnelse?
Påminnelsen kan ha skickats ut samma dag som inbetalningen gjordes. Har du betalat din faktura kan du bortse från påminnelsen.
Jag har betalat in för mycket pengar. Hur får jag tillbaka dem?
När systemet registrerat att du betalat in för mycket kommer du att få avdrag på nästa faktura med motsvarande belopp. Om du hellre vill få pengarna utbetalade kan du kontakta Kontaktcenter så hjälper de dig vidare.
Hur vet jag vilken månad fakturan avser?
Vilken månad fakturan avser står på fakturan. Mölndals stad fakturerar avgifter för hemtjänst, larm, hemsjukvård, korttid och särskilt boende med en månads fördröjning. Vissa matkostnader har en fördröjning på två månader.
Jag vill betala med autogiro. Hur gör jag?
Skicka in vår blankett för anmälan om autogiro eller logga in på din internetbank och följ instruktionerna.
Hur gör jag för att ändra fakturaadress?
Kontakta våra kommunvägledare på Kontaktcenter så hjälper de dig.
Hur registreras tiden som fakturan baseras på?
Den utförda tiden registreras av hemtjänstpersonalen. Den sammanlagda tiden redovisas på din faktura månadsvis.
Har du frågor om tiden som din faktura är baserad på tar du kontakt med planerarna hos din valda hemtjänstutförare. Kontaktuppgifter ska du ha fått av din hemtjänstutförare.
Vart kan jag vända mig vid övriga frågor som rör min faktura?
Kontakta våra kommunvägledare på Kontaktcenter så hjälper de dig.
Avgifter
Hur räknar ni ut mitt avgiftsutrymme?
Avgiftsutrymmet är det som blir kvar när din boendekostnad och minimibelopp har dragits från din inkomst efter skatt. Avgiftsutrymmet är vad du maximalt kan betala i avgift för vård, omsorg och service, upp till maxtaxan.
Använd gärna vår e-tjänst Räkna ut din preliminära omvårdnadsavgift.
Från vilken månad räknas inkomstförfrågan?
Inkomstförfrågan räknas från den månaden som den inkommer till avgiftsenheten. Avgifterna räknas ej om retroaktivt.
Mina inkomster har ändrats sedan senaste avgiftsbeslutet. Vad gör jag?
Lämna in en ny inkomstförfrågan alt. ta kontakt med avgiftshandläggare via telefon, mejl eller brev om det är mindre förändringar som skett.
Min inkomst räcker inte till. Vad gör jag?
Om din inkomst inte räcker till kan du göra följande:
- Om du meddelar din inkomst via vår e-tjänst Inkomstförfrågan för beräkning av avgift för vård och omsorg kan vi pröva din rätt till en reducerad avgift. Du kan även meddela din inkomst på blankett och skicka den till oss.
- Om du är ålderspensionär kan du ansöka om bostadstillägg hos Pensionsmyndigheten. Övriga kan ansöka om bostadstillägg hos Försäkringskassan.
- Om du är 65 år eller äldre kan du ansöka om äldreförsörjningsstöd hos Pensionsmyndigheten.
Hur överklagar jag mitt avgiftsbeslut?
En överklagan behöver inkomma skriftligt till avgiftsenheten inom tre veckor från att du tagit del av beslutet.
Din skriftliga överklagan skickar du till:
Vård- och omsorgsförvaltningen
Avgiftsenheten
Göteborgsvägen 7
431 82 Mölndal
Behöver du stöd i att formulera din överklagan? Då kan du få hjälp av en avgiftshandläggare. Kontakta Kontaktcenter så hjälper de dig vidare.
Hur gör jag för att lämna synpunkter om den nya avgiftstaxan?
Du kan lämna en synpunkt via vår hemsida eller kontakta Kontaktcenter för att få en synpunktsblankett hemskickad.
Hur kan jag komma i kontakt med en avgiftshandläggare?
Ring Kontaktcenter om du vill ställa en fråga om avgifter muntligt.
Du kan också skicka mail till vof-avgiftsenheten@molndal.se
eller brev till:
Avgiftsenheten
Göteborgsvägen 7
431 82 Mölndal
Övriga frågor
Hur vet jag vilka insatser jag är beviljad?
I beslutet du har fått från din socialsekreterare står det vilka insatser du har blivit beviljad.
Hur avslutar jag beviljade hemtjänstinsatser?
Kontakta din socialsekreterare eller Kontaktcenter så får du hjälp att avsluta insatser och kan ställa frågor som rör ditt biståndsbeslut.
Vart kan jag vända mig med frågor om utförd tid?
Har du frågor om utförd tid tar du kontakt med planerarna hos din valda hemtjänstutförare. Kontaktuppgifter ska du ha fått av din hemtjänstutförare.
Jag vill pausa mina omsorgsinsatser. Hur gör jag?
Informera din hemtjänstutförare om vilka omsorgsinsatser du vill pausa.
Jag ska flytta till vård- och omsorgsboende och har dubbla boendekostnader.
Om du får dubbla boendekostnader i samband med flytt till vård- och omsorgsboende kan du ansöka om jämkning för detta via e‑tjänst eller blankett.
Kontakt
Kontaktcenter Mölndal
Mölndals stadshus
Göteborgsvägen 11-17
431 82 Mölndal
031-315 10 00
kontakt@molndal.se
Öppettider
måndag 8.00-16.30
tisdag 8.00-16.30
onsdag 8.00-16.30
torsdag 8.00-18.00
fredag 8.00-16.30
Hjälpte den här informationen dig?
Tack
Din synpunkt hjälper oss att göra webbplatsen bättre, för alla.