Cykla på vintern

Det är faktiskt lätt att cykla på vintern. Du som cyklar kan tänka på några enkla saker som gör din cykling på vintern mer bekväm. Mölndals stad är med i projektet Vintercyklist där vi uppmuntrar dig som inte cyklar på vintern att börja göra det.

En kvinna med blå jacka cyklar längs med en stadsgata. På gatan syns små frusna högar av snö. En buss åker förbi i bakgrunden.

Bli vintercyklist

Åker cykeln in i förrådet samtidigt som klockan ställs om till vintertid? Dags att tänka om! I projektet Vintercyklist vill vi uppmuntra fler att vintercykla. Mölndals stad har under många år möjliggjort för cyklister att testa på hur det är att cykla under vintern. Detta gör vi i samarbete med Västtrafik.

Vad innebär det att vara vintercyklist?

Om du blir utvald till en av årets vintercyklister får du inte bara chansen att testa på vintercykling, dessutom får du dubbdäck, däckbyte från sommardäck till vinterdäck och en snygg reflexväst. I utbyte åtar du dig att cykla minst tre dagar i veckan under perioden 2 december till 28 februari och rapportera till oss hur du tycker att vintercykling i Mölndal fungerar.

Ansökan öppnar 6 september

Anmäl dig från och med 6 september för att ta chansen att bli utvald, sista anmälningsdag är 29 september. Välkommen med din ansökan!

Vinterunderhåll

Mölndals kommuns huvudcykelnät sopas och saltas genom metoden sopsaltning, ända sedan 2014. Det innebär att det är enkelt och tryggt att cykla på vintern i Mölndal.

Vi strävar efter att vara färdiga med cykelvägarna klockan 06.30 på morgonen respektive klockan 16.00 på eftermiddagen, tiderna kan dock inte garanteras om det till exempel är ett pågående snöfall. Läs om snöröjning för mer information om var och när det snöröjs.

Tips till dig som cyklar på vintern

Textversion av filmen, klicka ut med pilen

För att det ska vara bekvämt och säkert att cykla på vintern behöver både cykeln och du själv vara rätt utrustade. Det handlar om att synas i mörkret, ha bra däck och vara klädd efter väder. Att cykla lämpar sig även på vinterhalvåret och du gör både dig själv och klimatet en tjänst genom att cykla.

Kör med dubb!

För att få bra grepp vid halt väglag bör din cykel vara utrustad med ett par bra dubbdäck. Byt till dubbdäck när temperaturen närmar sig noll grader. Vill du bara ha ett dubbdäck ska du ha det på framhjulet där du lättare får tillbaks kontrollen på styrförmågan när det är halt.

Vid mycket halt väglag kan det vara en bra idé att släppa ut lite luft ur däcken så att fler dubb har kontakt med marken. Skillnaden mellan vanliga däck och dubbdäck är inte bara dubben utan även gummiblandningen. Dubbdäck har mjukare gummi för bättre grepp vid kalla temperaturer.

Tips! Förvara cykeldäck liggandes eller hängandes. Vik inte ihop däcken när de inte används då gummit riskerar att spricka.

Gör dig synlig!

På vinterhalvåret är det viktigt att synas ordentligt i mörkret. Tänk därför på att utrusta din cykel med fungerande och godkänd belysning och reflexer som lagen kräver.

Det här gäller för belysning och reflex

Krav på din belysning är fast vitt eller gult ljus fram. Bak ska ljuset vara rött och kan vara blinkande om det blinkar med minst 200 blinkningar per minut. Du ska dessutom ha:

  • röd reflex baktill,
  • vit reflex framtill och,
  • vit eller orangegul åt sidan.

Batterier håller bättre i rumstemperatur så ta för vana att ta in cykelbelysningen mellan cykelturerna om den är avtagbar och drivs av batteri. För att förlänga hållbarheten till din elcykel är det bästa att ta in elcykelbatteriet i rumstemperatur, dessutom blir cykeln mindre stöldbegärlig.

Komplettera gärna med en reflexväst eller reflexer på rörliga delar såsom runt fotleder för att synas bättre och vara mer förutsägbar i trafiken.

Kör lager på lager

När det handlar om vintercykling är det bäst att utgå från lager på lager-principen där tumregeln är ju kallare väder, desto fler lager. Fryser du lite när du börjar cykla har du troligtvis lagom med kläder eftersom du snart får upp värmen. Elcyklar du däremot blir du inte lika varm och kan därför ta på dig fler lager.

Närmast huden kan du ha en underställströja och ytterst en vindtät jacka. Där emellan kan du ha fler lager beroende på kylan.
Tänk likadant på underkroppen med vind- och vattenavvisande lager ytterst och fler lager vid kallare temperatur.

Tår och händer är alltid mest utsatta för kyla. Tänk på att det ska finnas utrymme i både skor och handskar så att blodet kan cirkulera. Att ha tjockare skor eller skoöverdrag hjälper till att hålla tårna varma. Investera gärna i bra handskar eller tänk lager på lager även där med tunna vantar närmast huden och ett par lite tjockare ytterst.

Eftersom huvudet snabbt släpper ut värme är det bra att ha en tunn mössa under hjälmen. Tycker du att det blåser igenom hjälmen för mycket kan du tejpa igen hjälmens hål eller skaffa ett hjälmöverdrag. Är det riktigt kallt kan en balaclava vara bra för att skydda ansiktet.

Cykla med respekt och hänsyn till övrig trafik

På vintern, när det är mörkt, är det viktigt att du precis som bilister, tar ansvar vid korsningar. Sakta in och anpassa dig till övrig trafik. Naturligtvis gäller det även för bilister.

Tips: Läs om vad som gäller när du ska korsa en väg.

Cykla med respekt och hänsyn till övrig trafik

När det är mörkt, är det viktigt att du precis som övriga trafikanter, tar ansvar i trafiken.

Vid korsningar: Sakta in och anpassa dig till övrig trafik. Naturligtvis gäller det även för bilister. Tänk på att vid cykelpassager har du som cyklist väjningsplikt samtidigt som fordonsförare på vägen också ska anpassa hastigheten, så att det inte uppstår fara för cyklande som är ute på cykelpassagen.

Vid en cykelöverfart har övrig trafik väjningsplikt mot cyklister och mopeder. En cykelöverfart är markerad med vägmärke och markering i vägbanan.

Kontakt

Dela på:

Senast uppdaterad