Cykla på vintern

Cyklar du under vår, sommar och höst men ställer undan cykeln när det börjar bli mörkt och kallt? Det behöver inte vara så krångligt att cykla på vintern.

Textversion av filmen

Cykla med respekt och hänsyn till övrig trafik

När det är mörkt, är det viktigt att du precis som övriga trafikanter, tar ansvar i trafiken.

Vid korsningar: Sakta in och anpassa dig till övrig trafik. Naturligtvis gäller det även för bilister. Tänk på att vid cykelpassager har du som cyklist väjningsplikt samtidigt som fordonsförare på vägen också ska anpassa hastigheten, så att det inte uppstår fara för cyklande som är ute på cykelpassagen.

Vid en cykelöverfart har övrig trafik väjningsplikt mot cyklister och mopeder. En cykelöverfart är markerad med vägmärke och markering i vägbanan.

Läs mer om vad som gäller vid cykelpassage och cykelöverfart.

Vinterdäck för cykel med dubb med texten: Byt Mönster! Bli vintercyklist. Vi bjuder på dubbdäck.

Projektet Vintercyklist

Proejkt Vintercyklist riktar sig till dig som bor i Mölndal och vill anta utmaningen att cykla i vardagen även på vintern.

Under vintern har du som boende i Mölndals stad har möjlighet att bli Vintercyklist genom projektet Vintercyklist. Som deltagare utrustas du med vinterdäck och reflexväst. Vi hjälper dig även med bytet till vinterdäcken. Därutöver får du både minskade kostnader för dina resor och de hälsoeffekter som cyklandet ger!

Anmälan

Sista anmälningsdagen för 2020 var den 12 oktober. Alla som har anmält sig har fått besked om de kommit med eller inte.

Om projektet

Projektets mål är att inspirera människor att cykla året runt.

Vintercyklist drivs av Västra Götalandsregionens och Region Hallands kompetens- och projektplattform Hållbart resande väst och deltagande kommuner. Under vintern 2019/2020 deltog 311 cyklister från olika 17 kommuner runt om i Västra Götaland och Region Halland. Många som varit med uppger att det är givande att delta i projektet och vill fortsätta cykla under kommande vintrar.

Projektet delfinansieras av Västra Götalandsregionen.

Vinterunderhåll

Mölndals huvudcykelnät sopas och saltas sedan 2014. Vi strävar efter att vara färdiga med cykelvägarna klockan 06.30 på morgonen respektive klockan 16.00 på eftermiddagen, tiderna kan dock inte garanteras. Läs om snöröjning för mer information om var och när det snöröjs.

För att det ska vara bekvämt och säkert att cykla på vintern behöver både cykeln och du själv vara rätt utrustade. Det handlar om att synas i mörkret, ha bra däck och vara klädd efter väder. Att cykla lämpar sig även på vinterhalvåret och du gör både dig själv och klimatet en tjänst genom att cykla.

Kör med dubb!

För att få bra grepp vid halt väglag bör din cykel vara utrustad med ett par bra dubbdäck. Byt till dubbdäck när temperaturen närmar sig noll grader. Vill du bara ha ett dubbdäck ska du ha det på framhjulet där du lättare får tillbaks kontrollen på styrförmågan när det är halt.

Vid mycket halt väglag kan det vara en bra idé att släppa ut lite luft ur däcken så att fler dubb har kontakt med marken. Skillnaden mellan vanliga däck och dubbdäck är inte bara dubben utan även gummiblandningen. Dubbdäck har mjukare gummi för bättre grepp vid kalla temperaturer.

Tips! Förvara cykeldäck liggandes eller hängandes. Vik inte ihop däcken när de inte används då gummit riskerar att spricka.

Gör dig synlig!

På vinterhalvåret är det viktigt att synas ordentligt i mörkret. Tänk därför på att utrusta din cykel med fungerande och godkänd belysning och reflexer som lagen kräver.

Det här gäller för belysning och reflex

Krav på din belysning är fast vitt eller gult ljus fram. Bak ska ljuset vara rött och kan vara blinkande om det blinkar med minst 200 blinkningar per minut. Du ska dessutom ha:

  • röd reflex baktill,
  • vit reflex framtill och,
  • vit eller orangegul åt sidan.

Batterier håller bättre i rumstemperatur så ta för vana att ta in cykelbelysningen mellan cykelturerna om den är avtagbar och drivs av batteri. För att förlänga hållbarheten till din elcykel är det bästa att ta in elcykelbatteriet i rumstemperatur, dessutom blir cykeln mindre stöldbegärlig.

Komplettera gärna med en reflexväst eller reflexer på rörliga delar såsom runt fotleder för att synas bättre och vara mer förutsägbar i trafiken.

Kör lager på lager

När det handlar om vintercykling är det bäst att utgå från lager på lager-principen där tumregeln är ju kallare väder, desto fler lager. Fryser du lite när du börjar cykla har du troligtvis lagom med kläder eftersom du snart får upp värmen. Elcyklar du däremot blir du inte lika varm och kan därför ta på dig fler lager.

Närmast huden kan du ha en underställströja och ytterst en vindtät jacka. Där emellan kan du ha fler lager beroende på kylan.
Tänk likadant på underkroppen med vind- och vattenavvisande lager ytterst och fler lager vid kallare temperatur.

Tår och händer är alltid mest utsatta för kyla. Tänk på att det ska finnas utrymme i både skor och handskar så att blodet kan cirkulera. Att ha tjockare skor eller skoöverdrag hjälper till att hålla tårna varma. Investera gärna i bra handskar eller tänk lager på lager även där med tunna vantar närmast huden och ett par lite tjockare ytterst.

Eftersom huvudet snabbt släpper ut värme är det bra att ha en tunn mössa under hjälmen. Tycker du att det blåser igenom hjälmen för mycket kan du tejpa igen hjälmens hål eller skaffa ett hjälmöverdrag. Är det riktigt kallt kan en balaclava vara bra för att skydda ansiktet.

Cykla med respekt och hänsyn till övrig trafik

På vintern, när det är mörkt, är det viktigt att du precis som bilister, tar ansvar vid korsningar. Sakta in och anpassa dig till övrig trafik. Naturligtvis gäller det även för bilister.

Tips: Läs om vad som gäller när du ska korsa en väg.

Kontakt

Hjälpte den här informationen dig?

|

Dela på:

Senast uppdaterad