Plan mot diskriminering och kränkande behandling
Rävekärrsskolans plan mot diskriminering och kränkande behandling beskriver hur skolan under läsåret skall arbeta för att förebygga och förhindra kränkande behandling och diskriminering. Den beskriver också ansvarsfördelningen i arbetet.

Varje läsår utvärderas och revideras planen på skolan. Eleverna är delaktiga i planen och den diskuteras i alla klasser på skolan.
Syfte
Syftet med planen är att förebygga och förhindra kränkande behandling och diskriminering av barn, elever och personal oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder.
Främjande arbete
Det främjande arbetet är en naturlig del av det vardagliga arbetet i skolan. Det kan exempelvis handla om kamratfrämjande aktiviteter.
Förebyggande arbete
Det förebyggande arbetet utgår från en kartläggning av den egna verksamhetens arbetssätt för att skapa trygghet och trivsel. Insatserna skall vara uppföljningsbara. Exempel på förebyggande arbete är att skolans gemensamma trivselregler diskuteras i alla elevgrupper. Vi genomför även en trivselenkät per termin bland eleverna.
Åtgärdande arbete
Det åtgärdande arbetet skall leda till att situationer blir varaktigt lösta. Det finns rutiner för hur akuta situationer ska hanteras. Rutinerna är också förankrade hos personalen. I det åtgärdande arbetet finns möjlighet att lyfta ärendet till skolans trygghetsgrupp.
Trygghetsgruppen består av pedagoger på skolan, representant från elevhälsan samt skolans rektor.

Kontakt
Rävekärrsskolan åk F-6
Fågelbergsgatan 4
431 33 Mölndal
031-315 10 00 kontaktcenter
kontakt@molndal.se
Lars Andrén
Rektor
Rävekärrsskolan
Grundsär Rävekärrsskolan
Maria Gustafsson
Biträdande rektor
Rävekärrsskolan
Grundsär Rävekärrsskolan
Hjälpte den här informationen dig?
Tack
Din synpunkt hjälper oss att göra webbplatsen bättre, för alla.