Bloggar
Inlägg från alla Pedagog Mölndals bloggar.
-
Klassrummets ledarskap i ny podd
Vilket ledarskap främjar studiero, trygghet och ökar elevernas engagemang för sitt lärande? I första avsnittet av Skolpodd Mölndal medverkar tre lärare från Mölndals grundskolor.
-
Det meningsfulla klassrummet
Maria Wiman har skrivit en bok om hur vi kan få in hanterbarhet, begriplighet och meningsfullhet i elevers vardag och i undervisningen. Det är en bok om motivation, om struktur och det varma ledarskapet. Den handlar om hopp, mod, driv, handlingskraft och hur vi med små medel kan hjälpa elever att finna skolan viktig här och nu.
-
Spel som boostar spelandet
Tomatbingo och hemmatillverkade tärningar hjälper kulturskoleelever att lära sig musikterori.
-
Relationellt ledarskap i klassrummet
I boken Relationellt ledarskap i klassrummet tar författaren Åsa Hirsh ett helhetsgrepp kring vad som kännetecknar en undervisning som får elever att lära sig, utvecklas och trivas i skolan. På Västerbergsskolan har rektor och förstelärare läst boken tillsammans och delar här med sig av bokens huvudsyfte och tankar kring hur den kan användas.
-
Nyfikenhet på AI
Vad innebär den snabba utvecklingen med AI för oss som arbetar i skolförvaltningen och andra delar av offentlig sektor? Verksamhetsutvecklare Fredrik Andersson var en av dem som delade med sig av erfarenheter i ett stadenövergripande utbyte kring AI.
-
Inskolningsstöd - vad är det?
Jag får ofta frågan av pedagoger i förskolan om vi på Språkcentrum Mölndal kan tipsa om någon app eller material som de kan använda i mötet med nyanlända och flerspråkiga familjer. Snabba lösningar för att kunna kommunicera med varandra trots att vi inte talar samma språk efterfrågas. Mitt tips blir ofta att be rektor ansöka om inskolningsstöd hos Språkcentrum. Men vad menas med inskolningsstöd och hur fungerar det?
-
Fritidshemmets och skolans relationsarbete
Vad innebär ett relationsarbete och hur kan vi få det att kontinuerligt utvecklas? Det här är en bok om hur vi kan utveckla det betydelsefulla relationsarbete som sker på fritidshem och i skola.
-
Att arbeta i förskolan - viktigt att veta
Gunilla Essén och Leicy Olsborn Björby har skrivit en bok med inspiration och verktyg till de som arbetar i förskolan och som ännu inte har en pedagogisk utbildning.
-
Skapa film med barn och elever
Det finns många olika sätt att utforska filmskapande och utmaningarna kan avanceras successivt. Här ges exempel på arbete med slowmotion, stopmotion och timelaps.
-
Beprövad erfarenhet i modersmålsundervisning
Inför läsåret 22/23 bestämde vi oss på Språkcentrum Mölndal för att arbeta med beprövad erfarenhet i modersmålsundervisning för att utveckla vår förmåga att dokumentera och reflektera i relation till forskning. Enligt skollagen ska utbildningen i alla skolformer utgå från vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, men vi upplever att vi ser ganska lite av det i praktiken.