Hantering av personuppgifter för dig som söker jobb i Mölndals stad
Information om hantering av personuppgifter för dig som söker jobb.
Vilka uppgifter vi behandlar och varför
Lediga tjänster i Mölndals stad annonseras och söks via stadens rekryteringsverktyg. Där registrerar du dig och lägger in personuppgifter, ditt CV, personliga brev och eventuell annan dokumentation. Underlag som behövs för att kunna bedöma dig som kandidat till utlysta tjänster.
Ansökningar till en tjänst sparas hos Mölndals stad i två år efter avslutad rekrytering. Efter detta tas ansökningarna bort. Om du som månadsanställd blir anställd kommer dina ansökningshandlingar att sparas i din personakt och hanteras i enlighet med dokumenthanteringsplan.
För de flesta yrken efterfrågas betyg eller utbildningsbevis i samband med rekrytering, och då endast av de kandidater som blir kallade på intervju. Om du inte får tjänsten kommer dessa uppgifter att gallras, men om du blir anställd sparas dessa uppgifter i den personalakt som upprättas i samband med din anställning.
Uppgifter som framkommer från de personer du lämnar som referenser gallras efter avslutad rekrytering.
Så här hanterar vi din ansökan om du har skyddade personuppgifter
För att skydda din integritet och säkerhet under rekryteringsprocessen har vi särskilda rutiner för dig med skyddade personuppgifter.
Så skickar du in din ansökan
- Ansök inte via vårt rekryteringssystem eller e-post
För att begränsa antalet personer som får tillgång till dina uppgifter ska du i stället kontakta rekryterande chef. Kontaktuppgifterna finns i platsannonsen. Du kan också få hjälp av Mölndals stads kontaktcenter. - Skicka din ansökan med vanlig post
Be om en adress där du kan skicka din ansökan. För att öka säkerheten ska du använda dubbla kuvert. Lägg din ansökan och bilagor i ett innerkuvert märkt ”Ansökan skyddad identitet”. Lägg innerkuvertet i ett ytterkuvert och skicka det till adressen du fått. - Bestäm hur ni ska kommunicera
Kom överens med chefen om hur ni ska ha kontakt under rekryteringsprocessen. Telefon är oftast det säkraste alternativet.
Vad händer med din ansökan?
- Säker hantering av din ansökan
Din ansökan registreras inte i vårt vanliga rekryteringssystem. Vi sparar avidentifierade uppgifter kopplade till din ansökan. Originalhandlingarna förvaras säkert tills de tas bort enligt vår gallringsplan.
- Avidentifiering av handlingar
Alla dokument i din ansökan avidentifieras innan de delas med rekryteringsgruppen. De som deltar i rekryteringen informeras om att du har skyddade personuppgifter. - Muntlig kommunikation
Vi försöker i största möjliga utsträckning kommunicera muntligt med dig.
Insamling och utlämnande av uppgifter
Ansökningshandlingarna kommer att delges personer som är involverade i rekryteringen, såsom rekryterande chef och HR-konsult. I vissa fall är andra medarbetare och fackliga företrädare involverade i rekryteringen och kommer då också att ta del av ansökningarna.
En ansökan om jobb är en allmän handling. Det innebär att vem som helst kan begära att få ta del av ansökan.
Vid skyddad identitet kontaktar du arbetsgivaren för vidare information om hur du ansöker och hur dina personuppgifter hanteras.
Rätt att klaga och kontaktuppgifter
Om du inte längre vill vara registrerad i rekryteringsverktyget kan du själv ta bort ditt konto. Du kan även exportera ut dina registrerade uppgifter ifrån ditt konto innan du tar bort det. Om du behöver stöd och hjälp med detta kontaktar du kundservice på Visma Recruit.
Skulle din ansökan innehålla felaktiga personuppgifter kan du be att få dessa korrigerade och rättade. Du kontaktar då de kontaktpersoner som finns angivna i annonsen. Om du anser att dina personuppgifter behandlas på ett felaktigt sätt har du rätt att lämna klagomål till tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten.
Dina ansökningar till lediga tjänster kommer att sparas i två år med hänsyn till diskrimineringslagen. Därefter kommer de att gallras.
Du kan begära ut den information som finns registrerad om dig i stadens rekryteringsverktyg. Du kontaktar då kommunstyrelsens dataskyddsombud.
Så här hanterar vi din ansökan om du har skyddade personuppgifter
För att skydda din integritet och säkerhet under rekryteringsprocessen har vi särskilda rutiner för dig med skyddade personuppgifter.
Så skickar du in din ansökan
- Ansök inte via vårt rekryteringssystem eller e-post.
För att begränsa antalet personer som får tillgång till dina uppgifter ska du i stället kontakta rekryterande chef. Kontaktuppgifterna finns i platsannonsen. Du kan också få hjälp av Mölndals stads kontaktcenter. - Skicka din ansökan med vanlig post.
Be om en adress där du kan skicka din ansökan. För att öka säkerheten ska du använda dubbla kuvert. Lägg din ansökan och bilagor i ett innerkuvert märkt ”Ansökan skyddad identitet”. Lägg innerkuvertet i ett ytterkuvert och skicka det till adressen du fått. - Bestäm hur ni ska kommunicera.
Kom överens med chefen om hur ni ska ha kontakt under rekryteringsprocessen. Telefon är oftast det säkraste alternativet.
Vad händer med din ansökan?
- Säker hantering av din ansökan
Din ansökan registreras inte i vårt vanliga rekryteringssystem. Vi sparar avidentifierade uppgifter kopplade till din ansökan. Originalhandlingarna förvaras säkert tills de tas bort enligt vår gallringsplan.
- Avidentifiering av handlingar
Alla dokument i din ansökan avidentifieras innan de delas med rekryteringsgruppen. De som deltar i rekryteringen informeras om att du har skyddade personuppgifter. - Muntlig kommunikation
Vi försöker i största möjliga utsträckning kommunicera muntligt med dig.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack
Din synpunkt hjälper oss att göra webbplatsen bättre, för alla.