Färdtjänst
Du kan beviljas färdtjänst om du har en funktionsnedsättning som gör att du har väsentliga svårigheter att förflytta dig på egen hand eller att resa med allmänna kommunikationer, oavsett ålder.
Färdtjänst är en del av kollektivtrafiken som beviljas efter individuell prövning, enligt lagen om färdtjänst.
Vid en resa med färdtjänst kan du få åka tillsammans med andra färdtjänstresenärer som har ungefär samma resväg. Det händer att du inte alltid får åka närmaste vägen till ditt resmål.
Inför jul och nyår: Viktiga tider för din bokning av färdtjänstresa under jul och nyår.
Boka din färdtjänstresa
Du kan boka dina resor 14 dagar fram i tiden och oftast senast en timme innan du vill åka. Vid jul gäller andra tider för bokning.
Boka via telefon
För att boka en färdtjänstresa ringer du 020-91 90 90.
Det är öppet måndag till fredag kl 06.00-22.00, helger kl 08.00-22.00.
Vid helgdagar, som påsk, jul och så vidare, kan det vara annorlunda öppettider.
Boka gärna med app eller webb
Du kan även boka din resa dygnet runt via internet på vasttrafik.se/bokaresa samt appen Västtrafik Boka resa. Appen kan du ladda ner från Google Play eller Appstore.
Avboka färdtjänstresa
Avbokning gör du på 020-91 90 90.
Avbokning bör du göra så fort som du kan men senast en timme innan din resa skulle ha skett.
Synpunkter på resan eller försenat fordon
Du lämnar synpunkter eller felanmälan kring resan till:
020-91 90 90
synpunkt@vasttrafik.se.
Så ansöker du om färdtjänst
Du ansöker om färdtjänst genom att använda vår e-tjänst. Det går också att ladda ner en blankett och skicka in med post.
- Ansök om färdtjänst, e-tjänst, kräver att du har en e-legitimation.
- Ladda ner en ansökningsblankett, för analog ansökan.
- Handläggningstid är ungefär 4 veckor.
Läkarintyg
Kom ihåg att du ska skicka in läkarintyg för färdtjänst.
Det går också bra om läkaren skickar intyget direkt till oss: Mölndals stad, Färdtjänsthandläggare, 431 82 Mölndal.
För att få färdtjänst i Mölndals stad måste du vara folkbokförd i kommunen och ha en funktionsnedsättning som gör att du har väsentliga svårigheter att förflytta dig på egen hand eller att resa med allmänna kommunikationer, oavsett ålder.
Som färdtjänstresenär i Mölndals stad får du resa i följande kommuner:
- Mölndal
- Göteborg
- Ale
- Alingsås
- Härryda
- Kungsbacka
- Kungälv
- Lerum
- Lilla Edet
- Mark
- Partille
- Stenungsund
- Tjörn
- Öckerö
Du får resa så ofta du behöver och om du uppger det i samband med beställningen får du ta med dig en medresenär under resan. Medresenären betalar en egenavgift, samma som du som är beviljad färdtjänst.
Kostnad för färdtjänstresor
Kostnaden för färdtjänstresor beror på vart du reser. Mölndals stad justerar egenavgiften inom färdtjänsten enligt trafikindex.
Kostnaden för de vanligaste resorna är:
- Resa inom Mölndal kostar 60 kronor.
- Resa mellan Mölndal och Göteborg kostar 85 kronor.
Resa inom Mölndals kommun kostar 60 kronor.
Enkel färdtjänstresa resa mellan:
- Mölndal och Göteborg, kostar 85 kronor
- Mölndal och Ale södra, kostar 107 kronor
- Mölndal och Ale norra, kostar 132 kronor
- Mölndal och Alingsås, kostar 244 kronor
- Mölndal och Härryda, kostar väst 107 kronor
- Mölndal och Härryda Öst, kostar 132 kronor
- Mölndal och Kungsbacka, kostar 132 kronor
- Mölndal och Kungälv, kostar 132 kronor
- Mölndal och Lerum, kostar 132 kronor
- Mölndal och Lilla Edet, kostar 244 kronor
- Mölndal och Mark, kostar 189 kronor
- Mölndal och Partille, kostar 85 kronor
- Mölndal och Stenungsund, kostar 244 kronor
- Mölndal och Tjörn, kostar 300 kronor
- Mölndal och Öckerö, kostar 107 kronor
Ladda ner en utskriftsanpassad lista:
Det går också bra att fråga om priset när du bokar. Särskild prislista gäller för resor med riksfärdtjänst.
Du betalar i bilen
När du gör en färdtjänstresa betalar du din egenavgift i bilen. Du kan betala med kontanter eller med kort.
För dig som åker till och från arbete, utbildning, dagverksamhet eller daglig verksamhet finns det möjlighet att ansöka om högkostnadsskydd. Resor med högkostnadsskydd betalar du med faktura i efterhand.
Reshjälpskort
När du är berättigad färdtjänst i Mölndal kan du ta med en vän eller ledsagare som hjälper dig med din resa i den allmänna kollektivtrafiken. För att kunna göra det behöver du ansöka om ett reshjälpskort hos Västtrafik och samtidigt bifoga ditt färdtjänstbeslut.
Kortet är kostnadsfritt och gäller för resor inom Västra Götalandsregionen och Kungsbacka.
- Läs mer om reshjälpskort.
- Ansök om reshjälpskort, Västtrafik.se
Sjukresor
En sjukresa är en resa mellan ditt hem där du är folkbokförd och en vårdgivare, till exempel en läkare, sjukgymnast eller tandläkare.
Du som har färdtjänst kan skicka in ditt beslut om färdtjänst till Sjukresor i Västra Götalandsregionen och det gäller då även som tillstånd för sjukresor.
Sjukresor ansvarar Västra Götalandsregionen för, du når dem på 010-47 32 100.
Färdtjänstresor i annan kommun
Om du som har färdtjänst tillfälligt vistas i annan kommun eller på annan ort utanför Mölndals stads färdtjänstområde, kan du ansöka om att få färdtjänstresor i den kommun eller det område som du vistas i. Kontakta Färdtjänsthandläggarna i Mölndals stad för mer information.
Resor till dag och daglig verksamhet
Resor till daglig verksamhet och dagverksamhet beställs av utsedd samordnare inom vård- och omsorgsförvaltningen i Mölndals stad eller av verksamheten. Det gör inte du som reser.
Om du är sjuk eller av annan anledning inte ska resa till dag- eller daglig verksamhet någon dag ska du själv avboka genom att ringa 020-91 90 90.
Högkostnadsskydd
Du som åker till och från daglig verksamhet, daglig sysselsättning, arbete eller utbildning kan ansöka om högkostnadsskydd. Det innebär att du inte betalar mer för dina resor än vad ett månadskort kostar i den ordinarie kollektivtrafiken.
För dig som åker till och från lönearbete är högkostnadsskyddet priset på ett månadskort i den ordinarie kollektivtrafiken, plus 25 procent. Återkommande resor som beviljats med högkostnadsskydd kommer att faktureras och du behöver inte betala dem i bilen.
Vanlig frågor om färdtjänst
Färdtjänst beviljas av Mölndals stad om du är folkbokförd här.
Det är funktionsnedsättningen som avgör om du kan få färdtjänst. Funktionsnedsättningen ska ha en varaktighet om minst tre månader.
Avsaknad av körkort, hög ålder eller att det inte finns kollektivtrafik är inte något skäl till att bli beviljad färdtjänst.
När kan jag åka med färdtjänst?
Du kan resa med färdtjänst alla dagar dygnet runt.
Vid storhelger, till exempel jul, kan tillgängliga restider påverkas.
Beställning sker på bestämda telefontider. Var ute i god tid för att boka din resa. Vid storhelger, speciellt vid jul kan särskilda beställningstider gälla.
Vad gäller för utrustning, bagage och djur?
Du får ta med dig det hjälpmedel som du behöver för att resa, till exempel rollator eller rullstol.
Du får ta med dig bagage motsvarande en kasse i varje hand eller en resväska.
Husdjur kan åka med på ett säkert sätt i egen medhavd bur i bagageutrymmet.
Vad hjälper chauffören till med?
Du kan av föraren få hjälp att:
- ta dig till och från porten
- ta dig in och ur bilen
- få av och på säkerhetsbältet
- ta hand om ditt förflyttningshjälpmedel och bagage.
Om du behöver mer hjälp kan du ansöka om ledsagare när du söker tillstånd för färdtjänst.
Beviljad ledsagare får åka med utan avgift för att hjälpa dig till och från fordonet samt kunna bistå med den hjälp du behöver under färden. Ledsagaren ska alltid påbörja och avsluta sin resa på samma adress som du.
Du får ta med dig en medresenär på resan. Medresenären ska alltid påbörja och avsluta resan på samma adress som du. Medresenären betalar avgift för sig själv enligt färdtjänsttaxan.
Du kan också ha ett reshjälpskort så en ledsagare kan åka med gratis i vanlig kollektivtrafik som buss, västtåg och spårvagn.
- Läs mer om reshjälpskort.
- Ansök om reshjälpskort, Västtrafik.se
Kontakt
Färdtjänsthandläggare
Mölndals stad
431 82 Mölndal
031-315 10 00
kontakt@molndal.se
Telefontider
må 10.00-11.30, 13.00-14.30
ti - fr 10.00-11.30
Beställning av färdtjänstresa
020-91 90 90
måndag - fredag kl. 6.00-22.00
lördag - söndag kl. 8.00-22.00
Detta nummer ringer du även för att avboka resa, om fordonet är sent eller om du har synpunkter på resan. Synpunkter kan du lämna på synpunkt@vasttrafik.se.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack
Din synpunkt hjälper oss att göra webbplatsen bättre, för alla.