ESF-projekt- Fullföljda studier UP2

Hur kan vi förhindra gymnasieelever från att avbryta sina studier eller att de studerar tre år utan att få examen? Ett ESF-projekt (Europeiska socialfonden) med målsättningen att öka examensgraden.

Tre logotyper för EU, Mölndals stad och Sveriges kommuner och regioner

Bakgrund

En stor del av Mölndals gymnasieelever (90 %) studerar på skolor utanför kommunen. Det gör att Mölndals stad har begränsad insyn i elevernas studieresultat och närvaro. Ofta får kommunen information först när elever riskerar att hamna i det kommunala aktivitetsansvaret (KAA), vilket är för sent för att sätta in tidiga och effektiva åtgärder.

Bristen på samordnade rutiner mellan skolor och hemkommuner gör att elevernas behov inte upptäcks i tid. Det leder till ökad risk för studieavbrott och långsiktig arbetslöshet.

Projektet

För att minska studieavbrott och öka andelen elever som tar examen deltar Mölndals stad i projektet "Fullföljda studier UP2". Projektet drivs av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Europeiska socialfonden (ESF) och pågår till december 2025. Kungsbacka är en samarbetspartner i projektet.

Fokus ligger på att:

  • Tidigt identifiera elever som riskerar att avbryta sina studier eller inte ta examen.
  • Förbättra samarbetet mellan skolor och hemkommuner.

Insatser i projektet

  • Early Warning System (EWS): Två gånger per läsår identifieras elever i riskzonen utifrån exempelvis närvaro och betyg.
  • Förbättrad samverkan: Regelbundna möten mellan skolor och hemkommuner.
  • Individanpassat stöd: Starkare koppling till kommunens stödinsatser.
  • Uppföljning och analys: Utvärdering av insatsernas effekt två gånger per läsår.

Resultat hittills

  • En struktur för systematisk uppföljning har etablerats.
  • Samarbetet mellan hemkommun och skolhuvudman har förbättrats.
  • Elever identifieras med färgkodning (grön, gul, röd) för att tydligare se vilka som behöver stöd.
  • Insatser har börjat riktas till elever i hög riskzon.

Nästa steg

  • Fortsatta uppföljningar och insatser för att förhindra studieavbrott.
  • Vidareutveckla samarbetet mellan skolor och kommuner.
  • Integrera uppföljningen i det ordinarie kvalitetsarbetet.
  • Använda nya socialtjänstlagen för att stärka samverkan.
  • Följa upp kortsiktiga effekter under 2025 och långsiktiga effekter under tre år.

Utvärdering och framtid

Projektet utvärderas genom kvantitativa och kvalitativa metoder. Hittills har det lett till bättre samverkan och större kunskap om elever i riskzonen. För att säkerställa långsiktig effekt fortsätter arbetet, och Mölndal har beviljats ytterligare medel för det närliggande ESF-projektet "POA2 – Ökat deltagande i utbildning och arbetsliv i Västsverige".

Vill du samarbeta?

Kontakta projektledare Mirjam Rissanen-Hjorth för mer information.

Kontakt

Mirjam Rissanen-Hjorth
Verksamhetsutvecklare och projektledare
031-317 12 02
mirjam.rissanen-hjorth@molndal.se

Dela på:

Senast uppdaterad