Jungfrustigens målbild

På Bosgårdens pedagogiska enhet syns det att vi främjar lärande, lust och framtidstro.

Lärandets grund

På Bosgårdens pedagogiska enhet har vi en gemensam barnsyn:
 -Vi har ett medvetet sätt att arbeta med barns utveckling och lärande.
 - Vi ser det kompetenta barnet utifrån intresse, förmåga och förståelse.
 - Vi ser flerspråkighet som en tillgång i det pedagogiska arbetet.

Denna syn ger ett lustfyllt lärande. För att skapa detta är det viktigt att barnen ges möjlighet till delaktighet och inflytande. Givetvis är tryggheten grunden för lärandet. Barnen är delaktiga i dokumentationen av sin utveckling utifrån sina egna förutsättningar. För att synliggöra lärprocesserna och göra dem lustfyllda för fortsatt lärande reflekterar vi tillsammans med barnen. Det hjälper även oss pedagoger att få syn på barnens lärstrategier, det vill säga hur de utvecklar kunskaper och färdigheter både enskilt och i grupp.

Lustfyllda upplevelser

Vi kvalitetssäkrar lärandet genom vårt lustfyllda och tematiska arbetssätt. Sagan blir den röda tråden i våra undervisningar, den ger inspiration och får oss att sträva mot samma mål. Sagans figurer symboliserar och konkretiserar förskolans arbete med läroplanen. Alla delar i läroplanen såsom språk, matematik, naturvetenskap, teknik, motorik, skapande, social kompetens, mångfald, miljö och natur vävs på ett lustfyllt sätt samman i temaarbetet.

Med tryggheten som grund

På Bosgårdens pedagogiska enhet strävar vi alla mot att skapa goda relationer. Detta ger trygghet som i sin tur skapar lusten till lärande vilket ger framtidstro. För att ge dig och ditt barn trygghet arbetar vi bland annat med inskolning och introduktion. På detta sätt skapar vi trygga relationer samt att du får inblick och helhetssyn i vår verksamhet. Här ges även stora möjligheter till delaktighet och inflytande. Flerspråkighet och språkutveckling integreras kontinuerligt i undervisning och utbildning. Vi erbjuder en uppmuntrande miljö där alla språk som finns i barngruppen uppmärksammas. Dialogen är viktig och vi vill att varje enskild familj ska känna sig trygg med oss och vår verksamhet!
I syfte att skapa trygghet för barnen och våra miljöer har vi en plan mot diskriminering och kränkande behandling som vi arbetar med systematiskt. Denna finns att läsa på vår hemsida.

Systematiskt kvalitetsarbete

På vår enhet har vi ett systematiskt kvalitetsarbete för att synliggöra och kvalitetssäkra vårt arbete med visionen. Detta innebär att vi kontinuerligt planerar, följer upp, utvärderar, analyserar och utvecklar verksamheten.

En matris som beskriver hur det systematiska kvalitetsarbetet på Bosgårdens pedagogiska enhet fungerar.

Utifrån förskolans läroplan Lpfö-18 arbetar vi fokuserat mot åtta lärområden under ett läsår.

En cirkel som beskriver åtta olika lärområden.

Kontakt

Jungfrustigens förskola
Jungfrustigen 1
431 48 Mölndal

Postadress till förskolan
Mölndals stad
Jungfrustigens förskola
431 82 Mölndal

Fler kontaktuppgifter

Karta, Jungfrustigens förskola

Naomi Jonas
Rektor
Jungfrustigens förskola
0704-67 72 24

Dela på:

Senast uppdaterad