Bloggar
Inlägg från alla Pedagog Mölndals bloggar.
-
Utbyte med Tyskland om inkludering
Tre representanter från Mölndal har varit på jobbskuggning i Hamburg för att undersöka hur tyska skolor arbetar med elever med olika funktionsvariationer. Resan finansierades av EU:s Erasmus+ program och gav värdefulla insikter i arbetet med inkludering och stöd.
-
Ledarskapets didaktik
Vem ska jag leda och vilket ledarskap behöver mina medarbetare? Bim Riddersporre, lektor i psykologi och Sven Persson, professor i pedagogik har skrivit boken ”Ledarskapets didaktik - att leda medarbetare i förskolan.” Utgångspunkten är de didaktiska frågorna kopplat till ledarskapets olika dimensioner.
-
Högläsning i alla skolformer
Hur skapar vi läslust och stärker språket hos våra barn och elever? Högläsning ger inte bara en förståelse för innehållet i en bok, det ger också utrymme för att höra hur ord och begrepp uttalas, det skapar en gemenskap och kan blåsa liv i läslusten hos både stora och små.
-
Jobbskuggning i Pompeji
Lärare från Lackarebäcksskolan har besökt den italienska staden Pompeji för att lära mer om ledarskap, lärmiljö och arbetsro inom ett Erasmus+ program.
-
Samarbete mellan förskola och äldreboende
Gundefjällets förskola besöker regelbundet ett äldreboende i Mölndal för att bygga relationer mellan generationerna. Samarbetet har blivit en källa till glädje för både barn och äldre.
-
Profilen Nicole Konwea
Nicole Konwea är barnskötare på Svejserdalens förskola och studerar till förskollärare parallellt med sitt arbete. Här berättar hon om sin lärande resa och hur förskolan blev hennes plats i livet.
-
Språklig medvetenhet i förskola och skola
Boken ”Språklig medvetenhet i förskola, förskoleklass & grundskolans tidiga år” ger en fördjupad förståelse för, och konkreta tips på, hur språklig medvetenhet kan fungera som arbetsredskap för både pedagoger och elever. Den är skriven av Boel De Geer som är docent i svenska vid Södertörns högskola.
-
Erasmusprojekt i Florens
En grupp lärare från Almås- och Valåsskolan har genom ett Erasmusprojekt deltagit i en kurs i Florens. Syftet är att främja en mer dynamisk och kreativ miljö i klassrummet för att uppmuntra och stimulera elevernas intresse för lärande.
-
Erasmus+ om inkluderande utbildning
Almåsskolan har sedan 2023 ett pågående projekt inom Erasmus+. En del i projektet var en kurs på Teneriffa med strategier för hur alla elever kan inkluderas i våra klassrum.
-
En podd för vårdnadshavare i Mölndal
Skolförvaltningens poddserie går på djupet i viktiga frågor som rör barn i grundskolan. Syftet är att ge stöd och information till vårdnadshavare i kommunen.