Bloggar
Inlägg från alla Pedagog Mölndals bloggar.
-
Profilen Nicole Konwea
Nicole Konwea är barnskötare på Svejserdalens förskola och studerar till förskollärare parallellt med sitt arbete. Här berättar hon om sin lärande resa och hur förskolan blev hennes plats i livet.
-
Språklig medvetenhet i förskola och skola
Boken ”Språklig medvetenhet i förskola, förskoleklass & grundskolans tidiga år” ger en fördjupad förståelse för, och konkreta tips på, hur språklig medvetenhet kan fungera som arbetsredskap för både pedagoger och elever. Den är skriven av Boel De Geer som är docent i svenska vid Södertörns högskola.
-
Erasmusprojekt i Florens
En grupp lärare från Almås- och Valåsskolan har genom ett Erasmusprojekt deltagit i en kurs i Florens. Syftet är att främja en mer dynamisk och kreativ miljö i klassrummet för att uppmuntra och stimulera elevernas intresse för lärande.
-
Erasmus+ om inkluderande utbildning
Almåsskolan har sedan 2023 ett pågående projekt inom Erasmus+. En del i projektet var en kurs på Teneriffa med strategier för hur alla elever kan inkluderas i våra klassrum.
-
En podd för vårdnadshavare i Mölndal
Skolförvaltningens poddserie går på djupet i viktiga frågor som rör barn i grundskolan. Syftet är att ge stöd och information till vårdnadshavare i kommunen.
-
Sagostunder på modersmål skapar en känsla av tillhörighet
Vad betyder det för flerspråkiga barn att få lyssna på sagor på andra språk än svenska? En hel del har det visat sig, både språkligt och emotionellt. I Mölndals stad har barn möjlighet att lyssna på sagor på sitt modersmål på biblioteken dit barn och vårdnadshavare är välkomna. En dag i veckan, varje höst- och vårtermin, läser en lärare från Språkcentrum Mölndal sagor på olika språk.
-
Med hjärtat i jorden
Anna Thoresson har skrivit en bok om barn, natur och hållbar utveckling. Hon visar hur det grundar sig i vår egen relation till naturen och hur det kan iscensättas tillsammans med barnen.
-
Att bepröva sin erfarenhet
Hur utvecklas man som lärare och vilken betydelse har det kollegiala lärandet när man arbetar med beprövad erfarenhet i modersmålsundervisningen? Det berättar några av Språkcentrums lärare om i det nya poddavsnittet av Flerspråkighet framtidens kompetens.
-
Mentorskap och kollegialt lärande i Barcelona
Medarbetare från Språkcentrum deltog i september i en Erasmuskurs i Spanien och fick med sig nya kunskaper, metoder och handfasta tips kring mentorskap, stöttning av lärare, klassrumsobservationer och feedbacktekniker.
-
Ljudutjämning för tillgänglighet i skolan
I fyra skolklasser i Mölndal genomförs nu en pilotstudie för att undersöka hur en god ljudmiljö kan skapa en pedagogisk tillgänglighet för alla elever. Med hjälp av ett ljudutjämningssystem är syftet att få till en gynnsam effekt på både lärares och elevers arbetsmiljö.