Artiklar
-
Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
Rektorer och verksamhetsutvecklare i Mölndals skolförvaltning riktar tillsammans med förvaltningsledningen ljuset mot barns och ungas integritet utifrån ett 1-16-årsperspektiv.
Läs mer ... -
Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
Går det att hinna med allt i förskolans läroplan på ett år? I Eklanda har två förskolor tagit fram systematiska strategier för att skapa en känsla av att räcka till och få med alla delar i uppdraget. Läs mer ... -
Hbtqi i förskolan
På Bosgårdens förskolor i Mölndal ska varje människa bemötas öppet och förutsättningslöst. De är Sveriges första kommunala hbtqi-certifierade förskola och regnbågsfärgerna illustrerar ett inkluderande och normkritiskt förhållningssätt där olikheter berikar på riktigt. Läs mer ... -
Gemensamt fokus driver utveckling
Vommedalens och Östergårds förskolor har identifierat en gemensam pedagogisk kompass och strategier för att utveckla verksamheten systematiskt. Förändringsresan har möjliggjorts med hjälp av samarbete, stöd och tydliga modeller. Läs mer ... -
Alla kan spela, och dela, musik!
Att inte bara lära sig spela flera instrument utan också skapa flera låtar tillsammans på bara två timmar, det låter faktiskt helt omöjligt. Ändå har Mölndals fjärdeklassare gjort just detta! Läs mer ... -
Språkliga lärmiljöer i förskolan
Hur kan vi skapa språkliga lärmiljöer? På Katrinebergs förskola sätts språket i fokus i alla sammanhang. Sagogången, hjärnkontoret och uteateljén är exempel på hur de väljer att se möjligheter och skapa kreativa lärmiljöer utifrån de förutsättningar som finns. Läs mer ... -
Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
Justin Bieber har influerats av den, Drakes musik innehåller element från den. Den jamaicanska Dancehall-kulturen har sträckt ut sina vingar över hela världen och i Mölndal har mängder av niondeklassare fått stifta bekantskap med den – på skoltid! Läs mer ... -
TAKK - alla barns rätt till kommunikation
Tecken och bildstöd är en viktig inkörsport till kommunikation och delaktighet. Under en treårsperiod har samtliga pedagoger i Mölndals förskoleverksamheter medverkat i ett projekt kring Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation. Läs mer ... -
Konst som känns i kroppen
När förskoleklassen på Hällesåkersskolan möter skådespelarna från Masthuggsteatern skapas förståelse genom ett annat språk än bara det talade ordet. Barnens upplevelser har inspirerat teatergruppens arbete med föreställningen Bärarna som handlar om förlust, förändring och framtid. Läs mer ... -
Processfokus i Lindome
Sinntorp, Valås och Kyrkängens förskolor driver utveckling tillsammans och har hittat en framgångsrik struktur för kompetensutveckling. Processerna leds till stor del av pedagogerna själva utifrån utvecklingsområden som de har identifierat. Läs mer ...
Äldre artiklar
-
Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
-
Våga förändra och veta varför
-
Graffitti på schemat
-
Fiolen ska stärka språket i förskolan
-
Öppna förskolan - en mötesplats
-
Ungas perspektiv i framtidens forskning
-
Undervisning i sagans värld
-
Ett riktigt viktigt varv
-
Stor förskola med stora möjligheter
-
Mentorsstöd för barnskötare
-
I Mölndal processleder vi varandra
-
Puls på Sinntorpsskolan
-
Lyckat chefssamarbete med nya planer
-
Digitalt möter analogt med Osmo
-
Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
-
Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
-
G Suite gör skillnad
-
Lära med lera
-
En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
-
Hållbart språkarbete växer
-
Att leda i en digital omvärld
-
Barn kan!
-
MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
-
Vi har ett rum och vad gör vi då?
-
Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
-
Processer och mötesplatser i förskolan
-
Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
-
Fokus Digitalisering
-
Barns och ungas plats i den växande staden
-
Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
-
Barns röster lyfts i ny musikförskola
-
Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
-
Språk-, läs- och skrivutvecklare
-
Flexibel lärmiljö i klassrummet
-
Leda digitalisering
-
Internationellt demokratiprojekt
-
Den digitala resan
-
Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
-
Ett torg växer fram
-
Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
-
Förskolans lärmiljöer i fokus
-
Odlingsglädje i Kållered
-
Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
-
Skolelever lär sig om kultur
-
Scensäkra elever
-
Rum som skapas och omskapas
-
Resande i handdockor
-
Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
-
TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
-
Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
-
Solsken i Skolsverige
-
Sinkadusen
-
Sinnesträdgård
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Artikelarkiv
Taggar
#Digitalt
#Fortbildning
#Fritidshem
#Förskola
#Förskoleklass
#Hållbarhet
#Internationellt
#Kulturskolan
#Ledarskap
#Läsa
#Modersmål
#Modersmålsnytt
#Räkna
#Skola
#Skolahemma
#Skriva
#Språk
#Utomhus
#Värdegrund
#Övrigt