Logopedbloggen
Välkommen till logopedbloggen. Här kan du lära dig om logopedi och få en inblick i hur skollogopederna i Mölndals Stad jobbar. Vårt fokus är språk- och kommunikationsutveckling och vi kommer dela med oss av information, inspiration och konkreta tips.
-
Widgit Online för alla
Widgit Online är en webbaserad tjänst med bildstöd och tecken. Att den nu finns som kommunlicens bidrar till en likvärdig utbildning och ökad kommunikativ tillgänglighet i Mölndals förskolor och grundskolor.
I slutet av höstterminen 2023 fick stadens alla förskolor och skolor tillgång till Widgit Online via en kommunlicens. En glädjande nyhet som har inneburit att våra centrala skollogopeder har fått många förfrågningar gällande fortbildning i Widgit Online från Mölndals grundskolor.Widgit Online är en webbaserad tjänst för att skapa bildstöd för inlärning, kommunikation, struktur och minne. Det finns möjlighet att skapa flerspråkigt material och nyligen lades även Ritade tecken-bilder till i kommunlicensen. Det känns fantastiskt att få introducera och inspirera personalen till ett verktyg som gör det enkelt och smidigt att skapa tydligt och enhetligt visuellt stöd för våra barn och elever.
Lämna kommentarer -
Flerspråkig språkutveckling
Med flerspråkighetsbegreppet följer många missförstånd, myter och fördomar. Kunskaper på området behöver öka hos både logopeder och skolpersonal eftersom många elever vi möter är flerspråkiga.
Vi har valt att skriva ett inlägg på ämnet för att förhoppningsvis förtydliga vissa aspekter, och för att lyfta språkstörning ur ett flerspråkigt perspektiv.Det är vanligt att flerspråkighet i skolans värld får en att tänka på en elev som nyligen kommit till Sverige och håller på att lära sig svenska. Ett flerspråkigt klassrum för inte sällan tankarna till anpassningar för elever som kämpar med svenska som andraspråk. Men så behöver det inte se ut!
Lämna kommentarer -
Kommunikativt tillgängliga lärmiljöer
Hur kan den fysiska lärmiljön anpassas så att den blir begriplig för alla elever och inbjuder till kommunikation? Mölndals skollogopeder visar exempel på hur klassrum kan tillgängliggöras med elever i språklig sårbarhet i åtanke - men med syfte att underlätta för alla elever.
Kommunikativt tillgängliga lärmiljöerI förra inlägget skrev vi om att i snitt två elever i varje klass har en språkstörning, och att ännu fler är i språklig sårbarhet: “Att arbeta med kommunikativt tillgängliga lärmiljöer, språkutvecklande arbetssätt och tydliggörande pedagogik blir väldigt angeläget när vi tänker på hur många elever som av olika anledningar kämpar med språket varje dag.”Dagens inlägg kommer handla om att skapa kommunikativt tillgängliga lärmiljöer. Det handlar bland annat om att anpassa den fysiska lärmiljön så att den blir begriplig för alla elever och stimulerar språkutveckling. Detta kanske känns särskilt aktuellt såhär vid terminsstart när många har bytt klassrum, eller kanske gjort en ordentlig rensning innan sommarlovet, och funderar på hur klassrummet ska se ut det här läsåret.Först kommer här en kort film om Universal design for learning. Det handlar om att de individuella anpassningar vi gör för enskilda elever ofta hjälper fler om vi lyfter dem till gruppnivå. I svenska skolsammanhang brukar vi prata om att arbeta med ledning och stimulans. Att skapa en kommunikativt tillgänglig lärmiljö handlar om att miljön och undervisningen ska vara begriplig för alla och vara inbjudande till kommunikation. Nedan beskrivs några förslag på hur du kan tillgängliggöra ditt klassrum med elever i språklig sårbarhet i åtanke - men med syfte att underlätta för alla elever.
1 kommentar -
Språklig sårbarhet - stöd och stimulans
Vad är en språkstörning? Och vad menar vi egentligen när vi pratar om språk? I stort sett allt i skolan är språk och det ställs höga krav på språkliga förmågor både under lektioner och i sociala sammanhang som raster. Det är angeläget att elever i språklig sårbarhet får den ledning, stimulans och de anpassningar de behöver för att kunna nå målen.
Vad är en språkstörning?För ett par veckor sedan föreläste jag för pedagoger i åk 1-3 om språkstörning och språklig sårbarhet. I slutet av föreläsningen fick deltagarna skriva på varsin post-it-lapp vad de tog med sig från dagens föreläsning. Här är några exempel på vad de svarade:“Att språkstörning är så mycket mer och vanligare än jag trodde.”
“Hur vanligt det är med språkstörning i klasserna.”
“Hade mest tänkt att språkstörning är svårigheter att tala.”
“Att språkstörning är mycket mer än dåligt uttal.”Språkstörning är en funktionsnedsättning som är vanligare än både ADHD och autismspektrumstörning! Ändå är det många i skolans värld som inte har koll på vad en språkstörning egentligen innebär. Det kan delvis bero på att det inte är självklart vad vi pratar om när vi pratar om språk.Vad menar vi när vi pratar om språk?Svenska, franska och dari är ju olika språk, men det är inte språk i den bemärkelsen vi syftar till när vi pratar om en språkstörning eller språklig sårbarhet. Det vanliga är att vi lär oss vårt modersmål implicit; alltså att vi tar till oss språkets alla delar som barn, endast genom att exponeras för språket i vår vardag. Man behöver vanligtvis inte “plugga” sitt modersmål, utan lär sig förstå och prata per automatik. Därför är det många som aldrig har reflekterat vidare över språkets olika domäner.Varje språk är uppbyggt av vissa byggstenar. Bilden av “språktriangeln” nedan illustrerar dessa byggstenar och ger exempel på språkliga förmågor som krävs för att kunna förstå och uttrycka sig inom varje del.
4 kommentarer -
Vad är en logoped?
Skollogopederna är en del av elevhälsans professioner i Mölndals stad. Läs om logopedernas förebyggande arbete som syftar till att stödja elevernas utveckling, lärande och hälsa i grundsärskolan och grundskolan.
Lämna kommentarer
Logopedbloggen
Följ logopedernas arbete i Mölndals grundskolor och grundsärskolor.