Vi har cykling på schemat
Att använda cyklar i undervisningen var något som klassläraren och specialpedagogen Anette Hedlund på Katrinebergs grundsärskola hade längtat efter i flera år. Idag är cyklarna en viktig del i elevernas lärande.
En ansökan till kungen och drottningen
I flera år hade jag längtat efter att våra elever skulle få cykla på såna där roliga parcyklar som jag hade sett på stan. Nu var det dags att göra något åt saken. Nu skulle våra elever få cykla! Hoppades jag…
Det blev till att söka pengar på olika håll. En gång hade kungen och drottningen hälsat på hos oss. Jag skickade dem en ansökan med ett foto jag tagit på dem där de är jätteglada tillsammans med en ännu gladare elev. Jag berättade vad en parcykel skulle tillföra våra elevers undervisning. Av mina arbetskamrater fick jag frågan ”Anette var skall du ställa cykeln någonstans?” flera gånger. Ja den frågan var verkligen relevant. Vi hade inte alls någon plats att ställa en cykel på. Särskilt inte en parcykel. Jag var dock inte alltför orolig, för jag trodde egentligen inte att vi skulle få en cykel. Det fick vi inte heller...Vi fick TVÅ! Och ja, den ena var från kungen och drottningen.
Anpassade cyklar
Så sedan cirka sju år tillbaka är vår skola lycklig ägare till två parcyklar. Det innebär att eleverna kan busa och cykla på kapp med en kompis. Cyklarna kan anpassas till personer som har flerfunktionsvariationer. Pedalrörelserna kan kopplas samman och det går också att använda en fotplatta. Elmotorn är till stor hjälp. För de flesta eleverna kan det aldrig gå fort nog.
Cyklingen gör eleverna delaktiga i samhället
När vi cyklar undersöker och orienterar sig eleverna i närmiljön med hjälp av sina sinnen. Eleverna kommunicerar genom tal, tecken som stöd, mimik, ljud och gester under cykelturen. Cyklingen ger upplevelser av terräng, underlag, väderlek och temperatur. Vi lyssnar på fåglarna i skogen, grävmaskinerna i centrum, bilarna på vägen och glada hejarop från människor vi möter. Det går jättebra att cykla till Mcdonalds Drive in och köpa glass! Vi cyklar åt höger och vänster framåt och bakåt. Fort och sakta. Det händer också att vi får punktering.
Koppling till läroplanen
Kopplingar till grundsärskolans läroplan inriktning träning, kan göras i alla fem ämnesområdena. T.ex.
Estetisk verksamhet:
• möta konst, arkitektur och design i samhället
Kommunikation:
• samspela med andra
• kommunikation i olika sammanhang och i olika miljöer
Motorik:
• Med kunskaper om vanliga lekar och rörelseaktiviteter i utemiljö kan elevernas delaktighet i samhället öka. Det kan till exempel handla om…cykling.
• finmotorik, till exempel handgrepp
• genomföra olika aktiviteter i utemiljö och i naturen
• undersöka och orientera sig i närmiljön
• rörelseaktiviteter i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider
Vardagsaktiviteter:
• förmågan att undersöka närmiljön, dess natur, historia och traditioner
• välja, planera och genomföra aktiviteter i närmiljön
Verklighetsuppfattning:
• kunskaper om hur avstånd, riktning, riktmärken och kännemärken kan användas för att orientera sig i omgivningen
• tolka sinnesintryck och sortera de upplysningar och estetiska upplevelser som ljus, ljud och andra fenomen ger
• lokalisera de sinnen som tar emot intryck av olika slag
• utveckla kunskaper om variation i naturen och sitt språk i kring det
• möta återkommande mönster i naturen och hur detta kan påverka människor, djur och växter
• reflektera över samband mellan orsak verka
Cykelförråd med mobil taklift
Något år efter att vi fick cyklarna (som har stått i vår entré efter borttagna sittbänkar och klädskåp), flyttade vi till en annan skola. Där byggdes ett cykelförråd. Då de flesta av våra elever använder rullstol, finns takskena för mobil taklift att tillgå utanför förrådet.
Vill du veta mer? Kanske komma till oss och provcykla? Hör bara av dig! Det vore trevligt.
Du kan också se oss på utställningen ”Cyklar på Mölndals Museum” (13 oktober 2018- 15 september 2019)
Cykling på schemat ger eleverna ett mycket lustfyllt sätt att lära!
Välkommen att ta del av vår cykelfilm!
Anette Hedlund
anette.hedlund@molndal.se
Klasslärare/specialpedagog klass Nord på Katrinebergs grundsärskola i Mölndal.
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Anpassade grundskolans blogg
Här bloggar vi som arbetar i den anpassade grundskolan. Bilden visar tecknet för utveckling.
Kommentarer