Translate

Use Google to translate the web site.
We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Green Screen

I början av maj anordnades en inspirationseftermiddag på förskolans kreativa resurscenter- Sinkadusen. En skapande workshop med Green Screen i fokus gav inspiration och en känsla av att; ”det här är inte så svårt och väldigt kul.”

Lotta Green Screen. Foto: Marie Eriksson

Den årliga inspirationseftermiddagen är öppen för alla pedagoger som är nyfikna på arbetet i Mölndals förskolor. Efter att ha lyssnat till föredrag om Sinkadusens bakgrund och arbetet med flerspråkighet på Bosgårdens pedagogiska enhet så bjöds det på fika och skapande workshops. Deltagarna fick möjlighet att botanisera bland allt kreativt material på Skatan, vårt återanvändningscenter i husets bottenvåning. Var och en fick skapa sin egen pinndocka.

Under tiden förbereddes ett rum för laborerande med Green screen. Det finns flera olika appar att arbeta med, både gratisversioner och de som kostar några tior. Vi använder oss främst av Green Screen by Do Ink som är en fantastiskt lätt app att arbeta med.

Hur går det till?

Förutom appen i sig behöver man bara en enfärgad och färgrik bakgrund. Vi har använt oss av gröna lakan inköpta billigt på loppis men liknande finns också att köpa för en rimlig summa på IKEA. Lakanen fästs upp slätt på väggen som en fond. Genom att täcka även ett bord med grönt tyg så möjliggör det att skapa fler effekter. Det går att gömma sig bakom bordet så att pinndockorna får bli ensamma huvudpersoner i filmen.

Till att börja med väljer man en bakgrundsbild- eller film, exempelvis från nätet och sparar den i kamerarullen på det verktyg man arbetar med. Vi använde oss av i-Pads. Bakgrundsbilden läggs in på det understa spåret i appen. Sen filmar man på ett av de andra spåren direkt i appen mot den gröna bakgrunden. Pinndockan eller personen som då befinner sig framför det gröna tyget ser då ut att vara på platsen som finns i bakgrundsbilden.

Green Screen. Foto: Marie Eriksson

Vi gjorde flera nya upptäckter, till exempel att den ena dockans mössa försvann när vi filmade- för den var grön. Vi fick läras oss att precis så kan man laborera vidare med barnen och olika gröna delar. Genom att dra på sig en grön lång handske och hålla i ett föremål så ser det ut som föremålet flyger. Man kan också låta barnen få fascineras av effekten av att trolla bort sig själv eller delar av sig själv. Då ska det som skall trollas bort ha samma färg som bakgrunden.

Undersöka med barnen

Arbetet med Green Screen kan användas för att främja lärandet i lekfulla former då barnen kan vara en astronaut i rymden eller besöka olika fantasifulla platser som exempelvis finns i en bilderbok. Det är bara fantasin som sätter gränser. Appen Green Screen by Do Ink har även flera funktioner som man kan utforska tillsammans. Många barn tycker att det är roligt att kunna se sig själv två gånger samtidigt i en och samma film, vilket man gör genom att man lägger ihop två separata filmklipp med en passande bakgrund. Det kan vara ett bra sätt för att förklara för barnen hur effekterna i Green Screen och flera lagerspår i en film fungerar.

Barnens möte med Green Screen och film blir också ett naturligt tillfälle att samtala om källkritik- genom att prata runt de olika miljöer man filmat i, som till exempel i rymden. Tillsammans med barnen kan vi mötas i reflektioner om vad som är på riktigt. Var vi verkligen i rymden? Kan man bli lurad av filmer och bilder?

Vi som var med i workshopen fick erfara att det inte alls är svårt att arbeta med Green screen och att det är väldigt roligt. Vågar vi prova tillsammans med barnen så kommer vi att lära oss ännu mer i mötet med dem.

Bloggat av: Liselotte Svensson Bitsch & Marie Eriksson

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad 2017-11-20 09.19