Maker Mölndal ger möjligheter
Clara Höglund ser Maker Mölndal som en fantastisk tillgång när hon utforskar olika digitala verktyg tillsammans med sin klass 5 på Östergårdsskolan. De har bland annat arbetat med blockprogrammering och instrumentbygge.
I mitt arbete som lärare är jag väldigt förtjust i att arbeta praktiskt och konkret, både inomhus och utomhus. Detta gör jag för att skapa ett ökat intresse för olika områden, ett sammanhang samtidigt som forskning visar att det skapar ökade möjligheter till förståelse hos många elever, något jag märkt tydligt i mitt arbete.
När jag upptäckte den fantastiska resurs som finns för förskolor och skolor i Mölndal, Maker Mölndal, blev jag glad. Här finns en möjlighet att låna in verktyg som inte alltid finns på den enskilda skolan/förskolan. I Maker Mölndals grupp på Facebook kan man gå in för att få tips och inspiration samt hitta det dokument där man kan anmäla att man är intresserad av att låna olika digitala verktyg.
Elever har skapat med strawbees.
Elevernas möte med materialet
Mina elever var genast med på tåget och i två omgångar har vi lånat Quirkbots, Blue Bots, Dash & Dot och Makey Makey. Jag köpte själv in en Micro:bit efter att ha testat på en fortbildning. Med hjälp av en Quirkbot och sugrör kan man bygga många olika roliga robotar, en Blue-Bot är en golvrobot med bluetooth, vilket innebär att den kan styras från en surfplatta eller en dator. Den kan också programmeras med enkla knapptryckningar på ryggen. Den åskådliggör på ett bra sätt sambandet mellan orsak och konsekvens.
Med Dash & Dot kan man på ett skojigt sätt få grundläggande kunskaper i logiskt tankesätt, sekventiella händelseförlopp, samarbete, kommunikation samt digital kompetens. Robotarna kan användas från förskoleålder upp i mellanstadiet. Robotarna styrs med hjälp av appar på en surfplatta.
Micro:bit är en liten, fullt programmerbar dator som är 70 gånger mindre och 18 gånger snabbare än de ursprungliga datorerna som man använde i skolor i början på 1980-talet. Med en Micro:bit kan man skapa allt från musikinstrument till egna robotar.
Makey Makey är ett uppfinningskit där man använder elkomponenter för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelse. Makey Makey passar alla åldrar och uppmuntrar elever att våga testa och använda sin fantasi. Byt ut tangentbordet och använd små skedar istället eller använd andra alternativ.
Vidareutveckling
Eleverna fick i första skedet välja efter intresse och prova de olika verktygen. Sedan har vi bland annat arbetat med blockprogrammering, byggt musikinstrument av lite allt möjligt, spelkonsoler och med att bygga banor åt varandra. Jag har arbetat med detta både i min egen klass och vid några tillfällen på fritids, såväl analog som digital programmering.
När vi arbetat med matematik och Blue Bots har jag byggt en labyrintliknande bana där eleverna i par måste samarbeta och lösa matematiska problem för att hitta rätt väg framåt. I arbetet med geografi har vi arbetat med kartor där paren ska få sin robot att åka till rätt plats på kartan genom att besvara olika frågeställningar. Här kan jag även se en utveckling där de, egentligen i vilket ämne som helst, ska besvara sant eller falskt frågor och sedan programmera roboten att ta rätt väg genom en bana. Möjligheterna är otroliga och frågar man eleverna har de många olika idéer till hur man kan utforma uppgifter.
Vi har också skrivit roliga sagor när vi arbetade med Blue Bots. De fick en hel bakgrundshistoria, familj, önskemål och drömmar.
Möjligheterna till att inkludera programmering och digitalisering i skolans olika ämnen, något vi måste göra nu i och med revideringen av läroplanen, ser jag som en rolig och spännande utmaning där vi som pedagoger får en otrolig möjlighet att lära och utvecklas tillsammans med våra elever.
Våga upptäcka!
Clara Höglund
Lärare Östergårdsskolan
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Digitala bloggen
Av oss som på olika sätt arbetar i eller som stöd för Mölndals förskole- och skolverksamheter.
Länkar
Digitalisering Skola i Mölndals stad
Kommentarer