Frida Kahlo som tema

Självständig, orädd och nyskapande. Frida Kahlo blev en av världens mest kända kvinnliga konstnärer. På Stensjöns förskola var det utgångspunkten för ett tema med mexikanska inslag och litteratur som inspiration.

Barnböcker och foton som utgångspunkt

Då det finns gott om barnböcker om denna spännande målare bad vi bokbussen förse oss med material och påbörjade ett tema för våra 3-5-åringar på avdelningen Solägget. Temat skulle senare mynna ut i ett vernissage. Vi lånade alla barnböcker vi kunde hitta om Frida Kahlo. De var av skiftande kvalitet men den bok som passade oss bäst i svårighetsgrad kom från serien. Jag var också själv på stadsbiblioteket i Göteborg och lånade foto- och konstböcker om Frida och läste på lite. Det var kul även för egen del för jag hade inga förkunskaper.

Boken är ganska liten i formatet och våra barngrupper är ganska stora men vi tittade på den med hjälp av iPad och TV-skärm och kunde då också zooma in saker i bilderna. Vi läste på liknande sätt boken Frida och djuren som lyfte fram Fridas relation till sina många husdjur. Hon hade en hel armada. Vad sägs om apor, åsnor, rådjur, hundar, örnar, katter och en rad andra pälsklingar? Kanske var Frida så fäst vid sina djur då hon inte hade några egna barn?

På internet kunde vi också hitta många foton från Fridas liv och konstbana som vi tittade på. Vid något tillfälle lade vi fokus på Kahlos hus och ateljé som numera är museum i Mexiko. Det hade en särpräglad stil och hette La Casa Azul, det blå huset. Delar av huset var inrett för att passa djuren, till exempel fanns en liten pyramid med avsatser att sitta på för katterna. Vi fick reda på att Fridas man Diego Rivera också var en känd mexikansk konstnär och vi tittade på foton av paret i sitt hus.

Böcker om Frida Kahlo och barnens självporträtt

Självporträtt inspirerade barnen

Frida Kahlo är känd för sina självporträtt. Barnen fick titta på sig själva och vi uppmuntrade dem att studera detaljer i spegeln. Hur såg ögonen ut? Det är ju inte bara två ovaler, utan där finns faktiskt fransar, ögonbryn, irisar och andra detaljer när vi tittar noga. Var sitter öronen, hurdant hår hade vi? Någon fick också lust att göra ett porträtt av sin pappa efteråt.

Barnen gjorde dessutom porträttmålningar av personen Frida. Ett barn hade målat av Kahlo även hemma och mamma skickade oss vi sms ett foto av målningen som så tydligt innehöll element vi pratat om och sett i förskolan. Där fanns Fridas karaktäristiska hårprydnad med blommor, en fågel satt bredvid (vi hade sett hennes örnar, duvor och papegojor på foton och i barnböcker) och tårar rann ner för Fridas kinder såsom vi också sett i någon målning. Det är härligt att se vad barnen plockat upp från läsning och fotovisningar och sedan stöpt om i sin egen form.

Marmorerade landskap med Labbråttan

Vår sagofigur Labbråttan brukar komma med naturvetenskapliga experiment, men fick i detta projekt göra ”experiment” som kunde leda till skapande. Exempelvis visade Labbråttan tekniken marmorering som bygger på att droppa marmoreringsfärg i ett bad och får en lite oljig levande yta på arken man vänder ner däri.

Personal utklädd till labbråtta

Alla barn fick prova marmorering i mindre grupp och vi hade med en bok från äldre tider och visade att tekniken marmorering ofta använts för att göra snygga bokomslag förr. Vid nästa arbetstillfälle hade vi samlat ihop alla marmorerade ark i olika nyanser från arbetsgrupperna och barnen fick montera marmorerade pappersbitar med olika färgskiftningar på mörkt papper till mexikanska landskap.

Vi tittade som introduktion på olika landskapsbilder från Mexiko med kaktusar, himlar, solar, berg och månar och detta fick vara utgångspunkten för skapandet. Bilderna hade vi hittat på nätet och sparat i en mapp på iPaden för att lätt kunna titta på dem som bildspel via vår stora TV-skärm. Vi fick se lite mer av hur det såg ut i Mexiko och barn inkluderade sen sådant vi sett i sina skapelser. Det blev exempelvis en hel del kaktusar i landskapen.

Bilder på landskap Mexiko

Mexikanskt collage

De skapande experimenten med sagofiguren Labbråttan fortsatte med att utforska högabsorberande pappersbitar (såna pappservetter vi hade till handtork på barnens toalett användes). Labbråttan visade hur vi kunde måla regnbågsfärgade fält i kanten och sedan doppa pappret i vatten på ett fat så det fick suga upp fukt och sprida färgen.

högabsorberande papper

Vi tog inspiration från mexikanska filtar i färgsättningen och tittade på olika sådana före färgningen. Alla barn fick prova att måla och färga och det kändes som de tyckte det var kul. (Note to self: använd nya tuschpennor, det blir bäst om färgen ska lyckas sprida sig. Sedan fick pappersbitarna torka och en annan dag använde vi dem att montera på mexikanska collage där vi också klistrade bilder på mexikanska växter och fåglar vi skrivit ut och vi använde färgglatt pappersströssel från Skatan - som är ett kreativt återvinningscenter för Mölndals förskolor.

Konstsamtal

Vi lyfte vid olika tillfällen fram specifika konstverk som vi tittade länge på och associerade fritt kring. Vid dessa tillfällen fanns inget rätt och fel att säga om bilden, utan allas idéer skrevs ner i ett block och sedan läste vi upp vad barngruppen sagt och visade att vi tyckte deras tankar var viktiga.

Barnen blir motiverade när vi läser upp deras tankar och synliggör för gruppen. Vi renskrev tankarna som hängdes upp ihop med konstfotot och detta använde vi även som en dokumentation till vernissagen.

Det är bra att ta god tid på sig när man tittar på ett konstverk. Till exempel tittade vi på Kahlos verk ”Bussen” där man människor som sitter på en bänk i någon form av vänthall. Det ger utrymme för många olika frågor. Vilka är de? Vad gör de där? Vart tror barnen de är på väg? Vad har de i sina väskor? Barnen hade mycket tankar som de delar på olika sätt.

Mayafolkets mönster blir potatistryck med handdockan José

Vi använde vår handdocka, skeppsråttan José, som fick komma med bilder på mayafolkets geometriska mönster och han visade oss hur vi kunde göra liknande potatistryck. Detta gjorde vi gemensamt på stora tyger och sedan klädde vi in två skärmväggar till avdelningen i det dekorerade tyget. Vi ska ha skärmväggarna som rumsavdelare, men barnen bidrog på detta vis till att inreda miljön. Skärmarna kunde också användas till vernissaget.

Handdockan José visade också lite bilder på sig själv när han rest runt i Mexiko och tittat på mayafolkets tempel och statyer. Vi hade klippt in honom i nersparade foton från nätet med hjälp av green screen. Kopplingen till Frida Kahlo är att hon inspirerades mycket av mayafolket i mönster, smycken, hårflätningar, kläder och sådana element syns ofta i hennes konst. Det är en viktig del av Mexikos historia också.

Handdocka med sombrerohatt
Potatistryck

Labbråttan inspirerar till skapande utifrån papegojans färger

Mot slutet av projektet fick vi besök av sagofiguren Labbråttan igen som visade teknikerna skrapmålning med fönsterskrapa och ”glasmålning”. Här var papegojans färger i fokus utifrån inspiration och videoklipp på Mexikos vackra och färgsprakande papegojarter .

Tekniken går ut på att man med färgflaska klickar ut vald färg i ena änden på ett fast pappersark på en bricka och drog sedan ut färgen med fönsterskrapa, vilket blev effektfullt. Glasmålning innebar i vårt fall att vi tog ett dricksglas och klickade med färgflaska på glasets undersida dit färgkluttar och sedan skruvade glasets botten mot ett vykortsstort pappersark.

Målning med fönsterskrapa

Avslutande vernissage

Varje år brukar vi ha en slags avslutning inför sommaren som vi kallar för ”temaavslutning”. Då bjuder vi in vårdnadshavare och alla avdelningarna brukar anordna olika stationer att besöka. Det kändes givet att vår station i år skulle få bli ett konstvernissage i piazzan eftersom vi haft detta arbete som ett fokus under två månader. Utställningen fick arbetsnamnet ”Viva la Vida”- ”Leve livet”. Detta var Frida Kahlos motto.

Vi har pratat med barnen om att Frida mötte många svårigheter i sitt liv som hon tog sig igenom och inte lät sig knäckas av. Hon fick polio och blev halt, hon råkade ut för en allvarlig bussolycka och kunde knappt arbeta utan fick måla med en ställning i sängen och även många andra utmaningar kom i hennes väg. Trots motgångar i livet reste hon sig oftast och landade som en katt på fötterna.

Vad vi tänker att detta projekt gav

Vi har använt barnlitteraturens möjligheter i det dagliga arbetet med vårt tema, vilket är utgångspunkten för oss som är litteraturprofilerade förskolor i Mölndal. Tack för hjälpen med detta bokbussen i Mölndal!

Vi hoppas att vi genom projektet vidgade barnens värld lite och tog in nya delar av omvärlden som inspiration i skapandet. Vi har på vår världskarta satt ut pilar så barnen kan se var Mexiko ligger och var Stensjöns förskola ligger och att det är finns mycket vatten emellan.

Barnen fick lära sig om en stark kvinna genom historien och blev också lite bildade när det gäller en av världens mest kända konstnärer. Vi fick veta nya saker om landet Mexiko kopplat bland annat till djur, natur och historia. Vi fick klä nya företeelser i ord, vilket gav möjlighet till språkutveckling. Dessutom fick vi vara kreativa och vi fantiserade och associerade fritt i konstsamtal. Barnen fick i samlingen berätta för varandra om saker de skapat och hur de tänkt. Vi i personalen har dessutom upplevt arbetsglädje under resans gång.

Emma Gustafsson
Förskollärare Stensjöns förskola
emma.gustafsson@molndal.se

Tips:
I serien Små människor, stora drömmar som lyfter fram berömda kvinnor genom historien finns det fler böcker om exempelvis Marie Curie, Amelia Eberhart och Coco Chanel som kan utgöra intressanta utgångspunkter för teman i förskolan.

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad