Dricksvatten

Det finns två sätt att få dricksvatten i kranen: egen brunn eller kommunalt vatten. I Mölndal hämtar vi kommunalt vatten ur Rådasjön, som sedan renas i Mölndals vattenverk som ligger vid Lackarebäcks långvatten.

Tre vattenglas med vatten i står på ett bord utomhus.

Bor du på landsbygden är det vanligt att ha egen brunn. Det är viktigt att du sköter om den rätt och kontrollerar vattenkvaliteten regelbundet. Vid frågor om egen brunn, kontakta miljöförvaltningen.

Du som har kommunalt vatten ska läsa av din vattenmätare en gång per år, för att vi ska kunna beräkna din förbrukning. Du får då ett avläsningskort hemskickat, men du kan också enkelt rapportera din avläsning här på webben.

Har du inget vatten i kranen?

Vid vattenavbrott från Mölndals stads sida skickar vi normalt SMS-aviseringar.

Om du inte har något vatten i kranen, om vattentrycket är dåligt eller vattnet är missfärgat och du har kontrollerat dina ledningar eller med din hyresvärd, ring Kontaktcenter Mölndal 031-315 10 00.

Du ska alltid ringa in vattenproblem, du kan ringa dygnet runt.

Vattenkvalitet

I Mölndal har vi mjukt vatten. Läs mer om vattenkvaliteten på Mölndals kommunala vatten.

I stort får hela Mölndals kommun vatten från Mölndals vattenverk med ett undantag, Eklanda. De östra delarna av Eklandaområdet (Eklanda Höjd) förses med dricksvatten från Rådasjön, medan de västra delarna av området får vatten via Göteborg.

Har du missfärgat vatten?

Missfärgat vatten beror ofta på utfällning från rören som släpper vid hastigt ändrade flödesriktningar som till exempel en läcka eller avstängning.

Gult eller brunt vatten

Det beror på att utfällning av järn från ledningarna har lossnat och kommer med vattnet. Det beror oftast på att det varit en läcka som påverkat trycket i ledningarna. Det är ofarligt att dricka det vattnet. Oftast försvinner det om du spolar ordentligt i kranen en stund.

Vitt eller gråvitt vatten

Det beror på att vattnet innehåller luft som bildar små mikrobubblor när det tappas upp och ger ett gråvitt utseende. Bubblorna försvinner efter någon minut och då är vattnet klart igen.

Vattnet är grönt

Om du har fjärrvärme är det förmodligen fel på värmeväxlaren. Vatten i värmeväxlaren är grönt för att kunna synas. Det ska inte drickas. Kontakta din fjärrvärmeleverantör eller din fastighetsägare om du bor i lägenhet.

Vattenförsörjningsplan för Mölndals stad

Hur ska vi arbeta långsiktigt för att vara säkra på att stadens medborgare har dricksvatten av god kvalitet och i tillräcklig mängd i framtiden?

Tekniska nämnden har beslutat om en strategi för hur vattenförsörjningen ska säkerställas framöver. Planen tar sikte på den befolkningsökning som prognosen säger till 2035 och utifrån de planer om att erbjuda anslutning av fastigheter inom så kallade omvandlingsområden som i dagsläget har egna brunnar.

Den antagna planen följer även ambitionen i den regionala vattenförsörjningsplanen som antagits av Göteborgsregionens förbundsstyrelse i maj 2014 och kommunfullmäktige ställde sig bakom den regionala planen i november 2014.

Den kommunala vattenförsörjningsplanen kommer även att bli ett underlag för arbetet med en översyn av översiktsplanen för Mölndal.

Kontakt

Tekniska förvaltningen
Göteborgsvägen 11-17
431 82 Mölndal
031-315 10 00 kontaktcenter
kontakt@molndal.se

Felanmälan på vatten kvällar och helger:

031-315 10 00 (knappval 2)

Hjälpte den här informationen dig?

|

Dela på:

Senast uppdaterad