Dricksvatten
Det finns två sätt att få dricksvatten i kranen, egen brunn eller kommunalt vatten. I Mölndal hämtar vi kommunalt vatten ur Rådasjön, som sedan renas i Mölndals vattenverk.

Vatten från egen brunn
Bor du på landsbygden är det vanligt att ha egen brunn. Det är viktigt att du sköter om den rätt och kontrollerar vattenkvaliteten regelbundet.
Kommunalt vatten
Om du är ansluten till det kommunala ledningsnätet så har du kommunalt vatten. Bor du i lägenhet har du nästan säkert detta, kontrollera med din hyresvärd.
Har du inget vatten i kranen?
Vid vattenavbrott från Mölndals stads sida skickar vi normalt SMS-aviseringar, registrera gärna ditt nummer eller e-post.
Aktuella vattenavbrott och störningar.
Om du inte har något vatten i kranen, om vattentrycket är dåligt eller vattnet är missfärgat ska du först kolla dina ledningar eller kontakta din fastighetsägare. Om det inte är fel där ringer du Kontaktcenter Mölndal 031-315 10 00.
Du ska alltid ringa in vattenproblem, du kan ringa dygnet runt.
Vattenkvalitet
I Mölndal har vi mjukt vatten.
Vattenförsörjningsplan för Mölndals stad
Hur ska vi arbeta långsiktigt för att vara säkra på att stadens medborgare har dricksvatten av god kvalitet och i tillräcklig mängd i framtiden?
Tekniska nämnden har beslutat om en strategi för hur vattenförsörjningen ska säkerställas framöver. Planen tar sikte på den befolkningsökning som prognosen säger till 2035 och utifrån de planer om att erbjuda anslutning av fastigheter inom så kallade omvandlingsområden som i dagsläget har egna brunnar.
Den antagna planen följer även ambitionen i den regionala vattenförsörjningsplanen som antagits av Göteborgsregionens förbundsstyrelse.
Den kommunala vattenförsörjningsplanen kommer även att bli ett underlag för arbetet med en översyn av översiktsplanen för Mölndal.
Relaterad information
Kontakt
Stadsserviceförvaltningen
Göteborgsvägen 11-17
431 82 Mölndal
031-315 10 00 kontaktcenter
Felanmälan vatten, avlopp eller gator efter kontorstid: 031-315 10 00, knappval 2 (kopplas till SOS).
kontakt@molndal.se
Felanmälan på vatten kvällar och helger:
031-315 10 00 (knappval 2)
Hjälpte den här informationen dig?
Tack
Din synpunkt hjälper oss att göra webbplatsen bättre, för alla.

Lyssna
