Vatten och avlopp

Vi ser till att mölndalsborna har ett dricksvatten av hög kvalitet i kranen och att deras avloppsvatten renas på rätt sätt.

Två barn står och tittar leende på varandra samtidigt som de dricker vatten från varsitt glas.

Vatten är vårt viktigaste livsmedel och en viktig resurs, som ingår i ett kretslopp. I Mölndal hämtar vi vatten från Rådasjön. Vi ansvarar normalt för VA-ledningarna fram till förbindelsepunkten, som ofta är en halv meter utanför din tomtgräns. Ledningarna inne på din fastighet ansvarar du själv för.

Vatten- och avloppsarbeten

När vi har planerade vattenavbrott skickar vi normalt SMS-aviseringar i förväg, vid en läcka skickar vi när vi fått information om att det är en läcka. Om din fastighetsägare ska göra arbeten och stänger av informerar de själva om arbetet.

Kontrollera om du är registrerad för våra utskick eller registrera ditt nummer eller mejl:

Du som bor i lägenhet eller en samfällighet ska i första hand kontakta din hyresvärd, fastighetsägare eller samfällighetsstyrelse. Du som bor i egen fastighet ska först kontrollera om det finns en vattenläcka inne på fastigheten och att ventilerna vid vattenmätaren är öppna.

När vi har planerade vattenavbrott skickar vi normalt SMS-aviseringar i förväg. Gäller det en läcka eller ett oplanerat avbrott skickar vi SMS när vi fått kännedom om att det är en läcka.

Om en fastighetsägare begär att vattnet ska stängas av för ett arbete i fastigheten är det fastighetsägarens ansvar att informera berörda grannar om att vattnet stängs av, eventuellt via styrelsen i samfälligheten. Vi skickar inte SMS vid de tillfällena.

Om du inte har något vatten i kranen, om vattentrycket är dåligt och du har kontrollerat enligt ovan, ring Kontaktcenter Mölndal 031-315 10 00. Under kvälls-, natt- och helgtid välj knappval 2 så kopplas du till jouren.

Vattenavstängningar och avbrott

I kartan ser du planerade och oplanerade avbrott. Klicka på en symbol för att läsa mer och se berört område. Samma information finns även i listan under kartan om du klickar ut den. Informationen har även skickats som SMS till berörda.


Pågående och planerade VA-arbeten

Vi arbetar hela tiden med att underhålla och bygga ut vårt vatten- och avloppsledningsnät för en bra vattenleverans.

Ha vattenberedskap hemma

Det är viktigt att du har en hemberedskap med vatten. Om vattnet i kranen försvinner på grund av en krishändelse, olycka, läcka på ledningarna eller andra samhällsstörningar behöver du kunna klara dig själv en tid, upp till en vecka. Ha alltid en beredskap hemma genom att till exempel ha lagrat vatten i dunkar eller någon petflaska i kylen eller frysen.

Missfärgat vatten

Efter ett vattenavbrott, på grund av ett planerat arbete eller vattenläcka, kan vattnet vara missfärgat. Spola en stund tills vattnet blir klart igen. Under ett vattenavbrott ska ledningarna betraktas som trycksatta, vattnet kan komma tillbaka före utsatt tid.

Kontakt

Stadsserviceförvaltningen
Göteborgsvägen 11-17
431 82 Mölndal
031-315 10 00 kontaktcenter
Felanmälan vatten, avlopp eller gator efter kontorstid: 031-315 10 00, knappval 2 (kopplas till SOS).
kontakt@molndal.se

Felanmälan på vatten kvällar och helger:

031-315 10 00 (knappval 2)

Dela på:

Senast uppdaterad