Translate

Use Google to translate the web site.
We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Translate

Från frö till internationella möten

Då jag anmälde mig till en workshop om internationellt samarbete visste jag omedelbart vilket tema jag skulle vilja ha i en eventuell ansökan.

Hallen internationellt Ped M

Just då kändes det som en kul grej men då ett frö börjar gro slukar det snart en stor del av min tid. Så gjorde också min ansökan ”Student influence in school”. Jag skrev ett utförligt inlägg på eTwinning för att hitta partners med samma intresse och engagemang och fick 10-12 seriösa tänkbara svar. Fantastisk positiv känsla av stolthet och att det var mödan värt då projektet blev beviljat. Hurra!

Ny familj, nya kunskaper

I mitten av oktober satt då projektpartners från Italien, Spanien och Bulgarien i skolans konferensrum med mig som huvudkoordinator och ordförande. Tänk vad ett frö kan ställa till med!

Jag och min nyvunna erasmusfamilj kommer tillsammans med våra kollegor under två års tid arbeta med att öka elevinflytandet samt att förbättra kunskapen och medvetenheten kring likabehandling i samtliga fyra inblandade skolor. Skolan i Italien har varken klass- eller elevråd medan den bulgariska skolan har elevrepresentanter hela vägen upp på kommunnivå. Även vad gäller arbetet med likabehandling har vi kommit olika långt, vilket är givande och spännande. Vi kommer bl.a. att resa till varandra med både pedagoger och elever, testa varandras lektionstips, bygga upp ”Student Corners” både fysiskt och digitalt. Om två år kommer alla att kunna ta del av bra övningar, tips och idéer om hur vi kan få elevinflytandet att fungera på riktigt samt på vilka olika sätt vi kan arbeta med likabehandling och respekt för alla i vårt samhälle.

Då de återvände till Lodi utanför Milano, Vidi i norra Bulgarien och Laguna på Teneriffa hade de många positiva minnen med sig i bagaget. De var mäkta imponerade av vår rena och fräscha skola, inga skor inomhus, alla raster på elevernas scheman, den fantastiska maten som serverades i bamba och hur informell och avslappnad relation vi hade mellan elev/pedagog. Förutom Hallenskolan fick de även uppleva vårt kommunhus (dit jag förlade en arbetsdag), guidad tur runt Kvarnby, shopping och kvällsliv i Göteborg.

Hallen bord intern Ped M
Hallen 2 inter Ped M

Den upprymda känslan av att det händer på riktigt och den kompetensutveckling jag får av bara farten rekommenderar jag varmt till er alla så ansök om internationella projekt om intresse finns, tveka inte.

Birgitta Franzén
Pedagog på Hallenskolan

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad 2017-12-05 08.52