Translate

Use Google to translate the web site.
We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Translate

Filmskapande som undervisningsmetod

Vi heter Nasrin Pakkho och Linda Ivarsson och vi är filmpedagoger på Mölndals kulturskola. I denna blogg/vlogg visar vi hur vi arbetar med årskurs tre där eleverna får lära sig skapa animationsfilm.

Vi har bland annat ett uppdrag inom kulturgarantin där vi besöker alla elever i årskurs sju och tre i Mölndal, för att lära dem göra film. När vi besöker årskurs tre gör vi en heldag tillsammans med dem. Den här möjligheten använder vi inte bara till att skapa film utan eleverna får också lära sig flera nya ord och reflektera över mobbning och HBTQ-frågor.

Viktigt med visualisering

Vi börjar med att eleverna får visualisera sin dag under en tyst minut och efter det ger vi en kort introduktion om hur Stop Motion-appen fungerar och presenterar temat för dagen, ofta är det till exempel ”vänskap” eller ”stenåldern”. Sedan berättar vi en kort historia om Daniel som tar på sig kjol till skolan. När vi frågar klassen vad som händer med Daniel när han kommer till skolgården med kjol på sig får vi alltid samma svar; ”Han blir retad”, ”han blir mobbad” och ibland får vi också svaret att ”någon kanske tycker kjolen är fin”.

Fantasin får ta över

Nu är det dags för eleverna att sätta igång med sina egna berättelser. I grupper om två och två skriver de ner sin historia på ett hinderschema och gör sina lerfigurer. Det finns ingen brist på fantasi och många gånger vill eleverna inte ens ta rast för att de tycker det är så roligt. När de filmat klart får de spela in ljud till filmen där de antingen är de olika karaktärerna eller gör en berättarröst.

I slutet av dagen blir det filmvisning och en utvärdering av dagen. Det är en intensiv dag för oss pedagoger men vi får så otroligt mycket positiv energi av eleverna och det är alltid med ett leende på läpparna vi lämnar klasserna. Vi hoppas och tror att många lärare vill använda sig av filmskapande för flera ämnen i skolan. Vad vi har märkt så fungerar detta mycket bra även för elever som annars har svårt att koncentrera sig eller på annat sätt har svårt att hänga med i skolan.

Bloggat av Nasrin Pakkho och Linda Ivarsson
Filmpedagoger på kulturskolan

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad 2018-03-28 10.37