Elever växte med popband på distans
Går det att undervisa popband på distans via Google Meet? Den frågan fick jag söka svar på när pandemin satte stopp för min Bandverkstan-undervisning på Brattåsskolan.
Jag heter John Jensen och jag har drivit Bandverkstan för elever i åk 4 och 5 på Brattåsskolan sen 2005. Det började i liten skala med grupper som fick prova instrument 4–5 gånger var. Tanken var då att skapa en röd tråd från Brattåsskolan och Hallenskolan, där vi också har Bandverkstan, till Kvarnbyskolans musikklasser och vidare till dåvarande Fässbergsgymnasiets estetiska program.
Bandverkstan är ett roligt och utvecklande 40-minuters ”andrum” i skolveckan där tio- och elvaåringar lär sig musikaliskt och relationellt samspel genom att spela och sjunga pop/rock/reggae etc tillsammans. Både åk 4 och 5 spelar på höst- och vårkonserter och åk 5 medverkar även på Kulturskolans konsertkvällar ”Scendraget” och på skolavslutningar utomhus vilket är höjdpunkten då hela skolgården är fylld med föräldrar, syskon, lärare, elever och framför allt klasskompisar. Det är mycket nervöst men de överlever och får fina minnen!
Rekordstort intresse
Jag har genom åren fått fler och fler elever i Bandverkstan och läsåret 20/21 har jag nytt rekord med 44 elever fördelat på 4 Bandverkstan-grupper, två i åk 4 och två i åk 5! Kul och en utmaning då alla måste få hjälp med sina frågor och funderingar: ”Hur tar jag gitarrackordet”, ”Det är svårt att hålla takten på trummorna” osv.
Läsåret 2020/2021 har varit omtumlande med alla coronarestriktioner och sen slutet av november har jag inte fått åka ut till Brattåsskolan för att ha mina Bandverkstan-lektioner, ett för mig mycket jobbigt beslut. Första tanken när beslutet kom var: ”Nu kan jag inte ta hand om de bästa och roligaste eleverna nånsin! Katastrof!”
Jag pratade med klassläraren till en av Bandverkstan-grupperna, som tyckte att vi kunde träffas genom Google Meet/Chat och ha digital undervisning då eleverna redan använde sig av den plattformen. Så jag träffade dem i Google Meet och de tyckte det var lite roligt och spännande att vara ute på nätet och se mig i hemmamiljö med katter som exotiskt inslag och det var också roligt att göra miner och se sig själv på skärmen.
Min son, som också var hemma, fick höra mig gapa högljudda instruktioner till eleverna som ”Stäng av micken” och ”Neeej, fjärde bandet!” Roligt att de kunde lära sig på det sättet men jag var helt utpumpad efter varje lektion. Jag lyckades dock lära ut ”Last Christmas” som är en perfekt låt att lära ut vid juletid då 4-ackordslåten tuggar på och eleverna kan texten.
Egna instruktionsvideos
Efter jul fortsatte online-lektionerna med växlande framgång när nya låtar skulle läras ut och jag inte kunde vara på plats och rätta till fingrar eller visa eleverna hur de skulle organisera sig i rummet! Jag fick tänka till väldigt noga kring vad de olika eleverna skulle spela och hur jag kunde göra det lättare för dem och då insåg jag att jag måste göra instruktionsvideos för keyboard, gitarr & bas så att de på lektionerna kunde förstå exakt hur ackorden/bastonen skulle tas.
Keyboardfilmer(videos) gjorde jag på Kulturskolan med en specialkamera som visade tangenterna så att eleverna kunde se när jag visade ackordläggningen, med och utan backtrack av den aktuella låten.
Gitarr/bas-filmer gjorde jag hemma eller på Kulturskolan och de underlättade undervisningen väldigt mycket. När vi sen fick möjlighet att skapa ”breakout rooms” på Meet blev det ännu bättre!
Jag skickade ut mycket info till föräldrarna och många var positiva även om en del ifrågasatte att det ibland varit oorganiserat i Rockrummet på Brattåsskolan utan lärare på plats. Detta är den absolut största utmaningen med gruppundervisning online och speciellt med ljudande instrument i ett popband! Det gick till exempel inte att använda elgitarr eller ”micka” upp sången när jag inte var på plats, om det blev rundgång i mickarna genom PA eller om gitarrförstärkaren lät för mycket.
Allt gjordes på låg volym med 2–3 keyboards, 1–2 akustiska gitarrer, 1–2 elbasar (låg volym på basstärkare) 1 cajon (trumlåda) 1 tamburin och 2–5 sångare (utan uppmickning) och varje grupp hade med sig blåtandshögtalare för att överhuvudtaget få en känsla av ”performance”!
Från förtvivlan till förväntan
Humöret på mina adepter sjönk mer och mer allteftersom tiden gick och jag fortfarande inte kunde komma till Brattåsskolan så att vi kunde få till ”live”-känslan som vi brukar få så här års!
Bästa beslutet var när jag till slut åkte ut till skolan på kvällstid och ställde upp 5 mickar och satte bra volym så att det bara skulle vara för nån av gitarristerna som sitter närmast mixerbordet att trycka på ON-knappen på Masterkanalen! Skulle det bli rundgång (tjut i högtalarna) var det bara att trycka på ON-knappen igen! Musikläraren på Brattåsskolan var på standby om något skulle hända.
Oj vilken känsla det var när välljudet kom till Kållered på Valborgsmässoafton! Jag hade bjudit in klasslärarna för Bandverkstan-grupperna att kolla hur det gick och klassläraren för Bandverkstan 5 C-bandet ”Köttström & Co” blev så positivt överraskad att han filmade deras arbete så att vårdnadshavarna kunde få se det.
Nu skall jag få hjälp av klasslärarna i 5 A+B och 5 C att spela in/filma elevernas låtar som skall visas i alla klassrum på skolavslutningen!
Växer med ansvar
Det har varit mycket jobb med att få till detta. Till exempel åker jag ut till Brattåsskolan efter arbetspasset på Kulturskolan på torsdagarna (vid 20.30) inför de tre Bandverkstan-grupperna jag har på fredagar och det tar ca 45 min att ”rigga” mickar och stämma gitarrer och basar. Jag åker även ut en liten stund på söndagarna för att kolla så allt är ok inför 4 A+B-gruppens lektion måndagen och på kvällen åker jag ut och ”riggar ner” så att inte musikläraren behöver ha koll på att inga elever rör och kanske råkar ha sönder de känsliga mickarna under de dagar då det inte är Bandverkstan.
Men trots allt jobb och alla utmaningar med att hålla igång online-lektionerna är detta något av det roligaste och mest betydelsefulla jag gjort under mina år på Mölndals Kulturskola! Eleverna växer enormt mycket när de märker att deras insats i inlärningsprocessen betyder så mycket.
Med bättre ljud och nya framtida verktyg för digitala möten kan det bli en ny möjlighet att undervisa!
John Jensen
Lärare på Kulturskolan och Bandverkstan-lärare på Brattåsskolan
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kulturskolans blogg
av Victoria Eriksson med kollegor på Mölndals kulturskola
Blogginlägg
-
Spel som boostar spelandet
-
Fritt arbete ger mer tid på kulturskolan
-
Pandemin gav idé till digital pianokurs
-
Bortglömd utrustning blev uppskattad filmstudio
-
Elever växte med popband på distans
-
Digitalakuten till undsättning
-
En julkalender blir till
-
Serier som kommunikationsform
-
Kroppen måste med!
-
Digitalisera mera – så kan du göra!
-
Skapa infosidor i Google Sites
-
Filmskapande som undervisningsmetod
-
Möte med Zambias kultur och framtid
-
Lära genom att härma
-
Besök på georgiskt kulturpalats
-
Sången lyfts i förskolan
-
Ny kurs med miljötänk
-
Dagbok från Chipata
-
Praktik på kulturskolan
Kommentarer