En julkalender blir till

När corona satte käppar i hjulet för kulturskolans julkonserter gjorde vi istället en digital julkalender, där publiken kan titta in i kulturskolans olika rum varje dag fram till julafton!

Ett vanligt år brukar kulturskolan genomföra cirka 150 elevkonserter och evenemang. I våras hann vi på sin höjd med en handfull innan covid-19 slog till. Vårt 75-årsfirande som skulle gått av stapeln i maj blev skjutet på framtiden, Musik på vattnet blev en digital inspelning och prova på-veckan för alla Mölndals barn och unga fick helt ställas in.

I oktober började vi ta sikte på jul- och Lucia-konserter men så satte smittspridningen fart igen och det blev omöjligt att bjuda in publik till oss.

En idé tar form

För att eleverna ändå skulle få visa upp vad de jobbat med under hösten kom kulturskolans utvecklingsledare Andreas Hammarlund med idén att vi skulle göra en digital julkalender med film- och musikinslag från verksamheten.

Alla var genast med på noterna och några lärare satte ihop minikurser i filmning och ljudmixning som kollegorna kunde gå under fortbildningsdagarna vecka 44. I ett dokument på Google Drive fick var och en fylla i vad de kunde bidra med till de olika luckorna och hur snabbt de kunde leverera material för klippning.

Att filma och redigera tar tid, så det är viktigt att strukturera och planera innan man sätter igång ett sådant här projekt. Innan varje filmning behövde vi också kontakta vårdnadshavarna till de medverkande med information om syftet med publiceringen, var filmerna var tänkta att publiceras, hur länge de skulle ligga ute och vad som kommer att hända med dem sedan.

Hemlighetsfull inramning

När ramarna väl var satta var det dags att börja jobba med innehållet. Slagverkspedagog Mika Olovsson satte snabbt som vinden ihop en melodislinga i Garage Band, att ha som intro till kalenderinslagen. Hon använde bjällror, wind chimes, klockspel, vibrafon, kör och bas för att skapa julstämning med inslag av hemlighetsfullhet och magi.

Under tiden arbetade Linda tillsammans med kollegan Noko Zaire på att skapa en visuell inramning till filmerna i form av en teaterridå som dras undan för att avslöja innehållet i luckan.

Därmed var mallen för luckorna klara och det återstod att fylla dem med material. Flera av lärarna ville filma och klippa själva, andra valde att ta hjälp av Linda och Noko. Det mesta av klippningsarbetet gjordes i Final Cut Pro. Ett redigeringsprogram som även våra elever använder när de klipper sina filmer i filmkurserna.

Improviserade inspelningar

Eftersom våra gymnasieelever undervisades på distans med anledning av pandemin fick vi vara extra kreativa när det gällde inspelningar med dessa elever. Några elevgrupper bestämde sig för att damma av tidigare filmat material och klippa ihop till ett kalenderinslag. Andra satte igång med att skapa julfina miljöer hemma, filma sig själva och skicka materialet till sina lärare för klipping.

Det finns många digitala hjälpmedel att använda sig av och stråkarbetslaget tog hjälp av appen Acapella. I den kunde de spela in en eller flera stämmor och skicka materialet till sina elever som sedan fyllde på med egna stämmor. Det räddade upp flera kalenderinslag, som annars hade gått i stöpet när all orkester- och storgruppsundervisning plötsligt ställdes in på grund av det alltmer oroliga coronaläget.

Teaser i sociala medier

I takt med att film- och ljudbidragen rullat in från lärarna har Linda Svanegård suttit och klippt så att svetten lackat! För varje lucka har hon gjort ett filmklipp för YouTube, där julkalendern ligger som en spellista, och en kortare ”teaservariant” för Kulturskolans Instagram-konto.

För att inte behöva sitta och ladda upp filmer till luckorna på julafton har vi lagt upp dem på YouTube efterhand som de blivit färdiga, men ställt in dem på privat visning så att ingen kan komma åt dem. Med hjälp av schemaläggningsverktyget ser vi till att varje film automatiskt övergår till offentlig visning på det datum då det är dags för lucköppning.

I de beskrivande texterna för YouTube-filmerna kan man se vilka av kulturskolans kurser som är avsändare för de olika kalenderinslagen. Kommentarsfunktionen ställde vi in på "Spärra alla kommentarer för granskning" för att slippa oro för nätmobbning. Vi skapade också undertexter till filmerna, i YouTubes inbyggda undertextningsverktyg, för att göra dem tillgängliga för ännu fler.

Vill du se resultatet av arbetet är det bara att följa vår spellista Julkalender. Som filmpedagog Linda Svanegård uttryckte det:

Jag tycker att man får komma så nära de olika ämnen som finns på kulturskolan när man tittar på filmerna. Man får se våra underbara lärare in action och den glädje barnen utstrålar när de får uttrycka sig genom dans, sång, musik och teater.

Med det vill vi bara säga: Från oss alla, till er alla – en riktigt God Jul!

Victoria Eriksson med kollegor på kulturskolan

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad