Att vara ny på fritids

I år har jag och mina kollegor äran att möta 60 olika individer på fritids. Terminsstarten har inneburit fokus på att eleverna får möta pedagoger som lyssnar och tar sig tid, där allas frågor, funderingar och behov är betydelsefulla.

Ny på fritids. Foto: Ann-Sofie Melleroth

Denna termin har jag och mina kollegor fått möjlighet att arbeta med ca 60 st 7 -åringar på fritids. Barnen kommer från början från tre olika förskoleklasser, två olika skolor. Vi ska tillsammans skapa ett gemensamt fritidshem .

Så här i början på terminen är många nya för varandra, ingen känner alla. Alla dessa frågor och funderingar som snurrar i mitt huvud, jag kan till och med känna en viss stress över dem. Hur ska det gå? Kommer vi att få ihop gruppen, kommer strukturen att fungera, kommer vi att få alla att trivas?

Att möta elevers frågor

Sådär snurrar det i huvudet och vi pedagoger planerar och strukturerar för fullt för att skapa en trygghet för eleverna. Sedan inser jag att det är inte bara jag som har det så här, tänk så många frågor och funderingar det måste finnas hos alla elever. Kommer jag att trivas? Tänk om mina fröknar inte är snälla? Tänk om ingen vill vara med mig? Tänk om jag inte förstår vad de andra säger, tänk om jag är den enda som gillar att rita, tänk om jag blir ledsen?

Det får mig att stanna upp fundera över hur jag som pedagog möter allas frågor, funderingar och behov. Jag inser hur viktigt det blir för eleverna att möta pedagoger som lyssnar och tar sig tid. Hur viktiga vi pedagoger faktiskt är för eleverna, varje dag. Att vi påverkar deras liv. Eleverna väljer inte sin fritidspedagog och därför blir vår yrkesprofession ännu viktigare sett ur det perspektivet.

Vad säger vårs styrdokument? Vad vill vi att våra elever ska ha med sig när de slutar på fritids? Det känns både skrämmande och fint att tänka så. Sett ur det perspektivet är det ingen verksamhet som man bara leker bort, något man tar med en klackspark. Att skapa trygga och empatiska individer gör man inte över en natt, det krävs en väl genomtänkt verksamhet för att nå ett så stort mål. I år har jag och mina kollegor äran att möta 60 olika individer på fritids. Jag känner mig tacksam och ödmjuk inför uppgiften och det är upp till mig att förvalta den väl.

Ann-Sofie Melleroth
Fritidspedagog Östergårdsskolan

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad