Translate

Use Google to translate the web site.
We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Trivselledare stärker kamratskapen på rasten

På Krokslättsskolan leds rastlekarna av elever som får lekfull utbildning, tar kamratansvar och utvecklar skolmiljön. Fritidspedagogen Lena berättar mer.

Rastlek skola

Krokslättsskolan har varit delaktig i Trivselledarverksamheten sedan 2014. Jag, Lena Adevåg, började här på Krokslättsskolan för cirka ett år sedan och fick förtroendet att bli Trivselledaransvarig tillsammans med min kollega Lisbeth.

Jag hade inte kommit i kontakt med just Trivselledarverksamheten tidigare men alltid känt att jag skulle vilja vara med och styra upp lekar på rasterna. Det har jag ju gjort ändå men nu fick jag utbildning i att styra upp lekar. Det var spännande!

Eleverna är ledarna

Att vara Trivselledare innebär att du som elev, i årskurs 3-5, blir framröstad av dina klasskamrater på hösten och du måste själv vilja bli vald till TL-ledare, sedan är du trivselledare i ett år.

Sedan träffas TL-ledarna, två från varje årskurs, tillsammans med två TL-ansvariga pedagoger för att planera lekar kommande veckor, var tredje vecka. Eleverna får ansvar för varsin dags rast, tillsammans med sina utvalda i sin årsklass.

Redan efter ett par veckor in på terminen åker hela gänget på utbildning. Man träffas tillsammans med flera andra skolor i en idrottssal där vi lär oss cirka 10 nya lekar.

Med massor av inspiration och lust att leka, sätter vi igång och gör upp scheman där alla barn på skolan kan se vad för slags lek det är just den dagen och vilka som håller i leken.

På Krokslättsskolan har alla klasser rast samtidigt, klockan 9.30-9.50 alla dagar i veckan och då erbjuder vi alla att delta i en lek styrd av Trivselledarna.

Bollspel Trivselledare skolgård

På vår skola har vi ett förråd där vi samlat material som tillhör lekarna. Lekarna har vi alltid på samma ställe mitt utanför huvudentrén för att alla ska veta var vi är och se oss direkt när vi går ut på rast.

Schysst lek

När vi är på kurs och lär oss nya lekar lär vi oss också hur man delar in barn i lag på ett schysst sätt, vi tränar också på att leda och sätta igång en lek, att visa hänsyn och respekt för nya och gamla vänner.

De flesta lekarna är utformade så att alla ska kunna delta och att det inte alltid gäller att vinna utan att alla har roligt.

Nytt för i år är returboll. Det blev snabbt en populär lek. Där ska man kasta iväg en boll som sitter fast i en gummitråd i handleden. Man kastar mot några konor som man lätt kan slå omkull. En annan mycket populär lek är nätboll. Man står i en traditionell Kingruta med varsitt nät-rack där man slår en speciell boll till varandra. Tappar man bollen i marken åker man ut och ställer sig sist i kön. Den leken är bra för man behöver inte stå i kö särskilt länge.

För att synliggöra att vi har TL-ledare på vår skola gjorde jag kollage, förra året. Varje lek vi hade gjort visades tydligt med bild och text på ett färgglatt papper. Det blev tillsammans 9 kollage som vi satte upp i bambafönsterna med framsidan utåt. Där kunde man se hur barnen gick förbi och tittade och läste. Även vuxna som gick förbi stannade och tittade.

Vi lär oss en dans också på utbildningen. Förra terminen gjorde vi en temavecka där alla Trivselledarna höll i dansen på varje rast i en hel vecka. Det blev mycket populärt! Man kunde märka att de barn som var lite osäkra först stod och tittade på men senare kom med och provade.

Dans på skolgård

Mina tankar om TL

Vi ser att det finns barn som har svårt att hitta något att göra på rasterna. Då är det bra att det erbjuds en lek som alla kan delta i och där alla är välkomna. Vi ser också att de barn som leder lekarna växer för varje gång. De skall komma ut lite tidigare än andra för att förbereda leken med material. De skall inspirera och se kamrater som står vid sidan och kanske vill vara med men inte vågar. Detta kräver ju att man själv inte är särskilt blyg utan vågar prata med alla. Det kräver också att man är en god förebild och en god kamrat.

Efter att ha arbetat med TL över ett år nu, så kan jag se att det finns många fördelar med att ha Trivselledare. Eleverna som går på skolan erbjuds lekar som alla kan delta i och som inte är inriktat på att vinna eller att den som är bäst vinner. Alla kan delta! Vi ser också att eleverna leker över åldersgränserna, det vill säga att de som går i årskurs 5 leker med de som går i årskurs 1, osv. De äldsta tar ett ansvar för de yngre barnen.

Vi kan också märka att de som är valda till Trivselledare växer med sitt uppdrag och blir bättre och bättre på att leda sina kamrater, att förklara och att vara en god förebild. Det är också status att vara Trivselledare. De yngre längtar tills de får bli TL!

Lena Adevåg
Fritidspedagog
Krokslättsskolan, Mölndal

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad 2019-11-22 13.23