Bokbloggen
Här delar medarbetare i Mölndals skolverksamheter med sig av sina tankar om böcker som inspirerat verksamheten.
-
Utmärkt ledarskap i skolan
I boken "Utmärkt ledarskap i skolan – forskning om att leda för elevers måluppfyllelse" ges en unik sammanfattning av modern, internationell forskning om pedagogiskt ledarskap. Författarna Jan Håkansson och Daniel Sundberg beskriver vad den senaste internationella skolförbättringsforskningen säger om att leda utvecklingen av undervisning och lärande.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Intraprenören - nyckeln till innovation
Birgitte Stjärne har skrivit en bok om hur man leder kreativa medarbetare. Författaren har en rik forskningsanknytning och beskriver hur interna entreprenörer kan fungera som gnista för utveckling på sin arbetsplats. Det handlar om anställda som ser nya möjligheter och driver innovation. Men i vilken jord växer en intraprenör? Vad vattnar man innovationsprocessen med?
Läs mer ...
4 kommentarer
-
Konsten att leda en skola
Författare Alf Solander har varit verksam skolledare på olika nivåer i 20 år och har skrivit boken Konsten att leda en skola -att göra det omöjliga. En bok som visar på det breda uppdrag som en rektor har och vilken allkonstnär du måste vara.
Läs mer ...
Lämna kommentarer
-
Fyrtio minuter, hundratals beslut
John Steinbergs bok är läsvärd för alla lärare, oavsett erfarenhet, tycker Katarina Krokström.
Läs mer ...
1 kommentar
-
Navigera i den digitala samtiden
När jag fick frågan om att skriva ett blogginlägg om boken ”Navigera i den digitala samtiden” av Karin Nygårds och Terese Raymond, var min första tanke ”vadå, varför jag? Jag kan väl inget om digitalisering, eller?”
Läs mer ...
3 kommentarer

Bokbloggen
Delade tankar kring pedagogiska böcker.
Blogginlägg
-
Stationsarbete i förskoleklass
-
Praktisk inkludering
-
Pedagogisk miljö i tanke och handling
-
Bredd- därför lyckas generalister i en specialiserad värld
-
Hälsofrämjande skolutveckling
-
Professionella pedagogiska samtal
-
Värna barns lekstyrka
-
Lärardriven skolutveckling
-
Utforska digitala verktyg i förskolan
-
De yngsta barnen och undervisningen