Barnens egna tema
När förskolebarnen själva får välja innehåll och leda varandra lyfter lärandet till en ny nivå skriver Elisabeth Wiersma Larsson i boken Barnens egna teman. Hon beskriver ett ledarskap där varje barn får stå i centrum. De blir synliga för varandra och deras självförtroende växer, något som kan vara avgörande för hela deras utveckling.
Jag har läst Barnens egna teman av Elisabeth Wiersma Larsson. Författaren arbetar som förskollärare på bikupans förskola i Sollentuna och har arbetat med barnens egna teman som arbetssätt under många år, hittills över 200 genomförda teman.
Elisabeth beskriver hur barnen planerar och genomför ett eget tema på förskolan. Barnen själva väljer innehåll utifrån intresse och leder lärandet. Allas intressen ryms, samtidigt som läroplanens mål uppfylls på ett naturligt sätt. Och det blir även ett naturligt sätt att inkludera föräldrar om barnet behöver ta med något hemifrån.
I boken får vi följa hur pedagogerna har kommit fram till detta arbetssätt, barnens planering och dokumentation. Vi får följa teman som, sopbilar, arabisk dans, balett och snickeri. Barnens intressen är spännande.
Man får följa flera barn och deras förberedelser, genomförande med allt vad det innebär. Problemlösning, regler, konflikthantering, att få med alla kompisar, dokumentation och slutligen utvärdering. Men även hur barngruppen visar intresse för varandras teman och är lyhörda och ger varandra feedback.
Elisabeth får med många kopplingar till läroplanen och citat ur Reggio Emilias filosofi. Vi får även ta del av Bikupans årshjul för systematiskt kvalitetsarbete. Jag upplever boken som lättläst med många tips och idéer. Det finns många godbitar att plocka och göra så det passar den egna barngruppen.
Lena Mardani
Barnskötare Bifrost förskola
Barnens egna teman av Elisabeth Wiersma Larsson. Lärarförlaget 2019.
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Bokbloggen
Delade tankar kring pedagogiska böcker.
Blogginlägg
-
Handdockan som pedagogiskt verktyg
-
Det meningsfulla klassrummet
-
Relationellt ledarskap i klassrummet
-
Fritidshemmets och skolans relationsarbete
-
Att arbeta i förskolan - viktigt att veta
-
Det hållbara arbetslaget
-
Stationsarbete i förskoleklass
-
Praktisk inkludering
-
Pedagogisk miljö i tanke och handling
-
Bredd- därför lyckas generalister i en specialiserad värld
Kommentarer