En- eller tvåbostadshus, bygga nytt
Förberedelse och information om vilka handlingar du ska skicka in, hur du ansöker, vad det kostar samt tips och råd när du ska söka bygglov för en- eller tvåbostadshus.
Hitta på sidan
Behövs bygglov?
Ja, det krävs bygglov för att bygga nytt en- eller tvåbostadshus.
Lämpliga förberedelser
Ta reda på vad som gäller för ditt område
Beroende på var du bor har du olika förutsättningar. Via Mölndalskartan kan du ta reda på om det finns en gällande detaljplan för ditt område. Om det inte finns en detaljplan kan du behöva söka ett förhandsbesked för att få veta om tomten är lämplig att bygga på.
Kulturmiljöinventering
Om din fastighet har kulturvärden eller ligger i ett område med höga kulturvärden finns speciella bestämmelser för vad du får bygga och vilka förändringar du får göra. I Mölndalskartan kan du söka på din adress och se om det finns några kulturvärden för din fastighet eller ditt område. Alla fastigheter och områden med kulturvärden finns ännu inte med i webbkartan. Det innebär att även om du inte hittar någon information om kulturvärden på din adress kan din fastighet ha ett högt kulturvärde eller ingå i ett sådant område. Om du är osäker kan du kontakta bygglovenheten.
Nybyggnadskarta
När du bygger ett nytt en- eller tvåbostadshus behöver du beställa en nybyggnadskarta.
Anlita en kontrollansvarig
När du ska bygga ett hus behöver du utse en certifierad kontrollansvarig. Några av den kontrollansvariges uppgifter är att hjälpa till med förslaget till kontrollplan, se till att kontrollplanen följs och vara med på möten.
Vad behöver jag skicka in?
- Ansökan om bygglov
- Nybyggnadskarta
- Situationsplan
- Planritning
- Fasadritning
- Sektionsritning
- Markplaneringsritning
- Anmälan kontrollansvarig
- Material- och kulörbeskrivning (kan anges på ansökan).
Eventuellt kan fler handlingar krävas.
Handlingar som krävs för att få startbesked
- Energibalansberäkning
- Färdigställandeskydd
- Konstruktionsdokumentation / konstruktionsritningar
- Brandskyddsbeskrivning
Eventuellt kan fler handlingar krävas.
När du har fått bygglov behöver du få startbesked för att få börja bygga.
Vad kostar det?
Hur lång tid tar det?
Från att vi har fått in alla handlingar och eventuella kompletteringar, korrekt ifyllda, ska du få ett beslut inom tio veckor. Om ärendet är komplicerat kan handläggningstiden förlängas med ytterligare max tio veckor, alltså 20 veckor totalt.
Om din ansökan inte är komplett meddelar vi dig det inom tre veckor och ber dig att komplettera med de handlingar som saknas. Har vi inte kontaktat dig inom tre veckor så räknas handläggningstiden från det att din ansökan kom in till oss.
Om vi inte klarar att hålla handläggningstiden i ditt ärende har du rätt till avgiftsreducering. För varje vecka som går minskar din avgift. Om du har rätt till avgiftsreducering kommer du att se det i ditt beslut.
När får jag börja bygga?
Startbesked för lov
För att få påbörja din åtgärd måste du ha fått ett startbesked från byggnadsnämnden. Det räcker alltså inte med att du har fått ditt lov beviljat. Om du fått lov efter 1 juli 2018 ska det dessutom gå fyra veckor efter att lovbeslutet kungjorts till att du får påbörja din åtgärd.
Startbesked för anmälan
För anmälningspliktiga åtgärder gäller att byggnadsnämnden ska ha gett ett startbesked innan du får påbörja åtgärden.
Tips och råd
Tänk på att när du fått bygglov måste byggnationen påbörjas inom två år från beslutet och avslutas inom fem år. Om tiderna har passerats måste du ansöka om ett nytt lov.
Hur ansöker jag?
Frågor?
Om du är osäker på vad som gäller för just ditt bygg- eller renoveringsprojekt, kan du boka en tid för rådgivning med en bygglovshandläggare/inspektör.
Kontakt
Bygg- och miljöförvaltningen
Göteborgsvägen 11-17
431 82 Mölndal
031-315 10 00 kontaktcenter
kontakt@molndal.se
Hjälpte den här informationen dig?
Tack
Din synpunkt hjälper oss att göra webbplatsen bättre, för alla.