Omställning med uppskattade effekter
Pandemin förde med sig en rad omställningar och snabba förändringar av undervisningen. På kulturskolan har en del av förändringarna dröjt sig kvar som komplement till den ordinarie undervisningen. Så vad är det då vi har tagit med oss?
Elgitarrlärare Johannes Nordgren hade redan innan pandemin börjat övergå till digitalt material i sin undervisning men under pandemin blev han helt utlämnad åt tekniken. Då satt eleverna hemma vid sina mobiltelefoner eller datorer och Johannes delade sin skärm med dem via Google Meet så han kunde visa hur låtarna skulle låta och hur det skulle se ut när man spelade. Noterna kunde eleven följa med i på skärmen via det onlinebaserade programmet Songsterr som eleverna kunde använda utan kostnad.
Film som komplement
Även YouTube fungerar som ett populärt alternativ till traditionella spelböcker, inte minst eftersom det går att hitta nästan vilka låtar som helst där. Och att man kan anpassa uppspelningshastigheten så att det går lagom fort medan man lär sig.
På YouTube finns videor för allt, säger Johannes Nordgren. Problemet är att det finns mycket skräp också, och filmer som lär ut fel. Jag får fungera som ett filter för eleverna och visa vilka klipp de kan använda när de övar på egen hand.
Många av Johannes elever har fortsatt öva till YouTube-videor hemma även efter pandemin. Sedan kommer de till sina lektioner och ber honom visa något särskilt svårt parti eller något moment de inte riktigt får kläm på. En del ber också att få filma Johannes teknik under lektionerna för att kunna gå tillbaka och titta när de kommer hem.
De flesta tycker att det är så mycket bättre att få öva till en video än ett notblad för ett notblad är ju helt tyst, säger Johannes. I en video kompletteras noterna med puls och rytm. Jag skulle säga att jag använder 97 % digitalt undervisningsmaterial numera.
Värdet av det personliga mötet
Undervisningen sker på plats igen men pandemin har fört med sig en tydlig utveckling. Den digitala vanan är större, utrustningen har blivit bättre och Johannes kan, i likhet med flera av sina kollegor, ibland erbjuda digitala lektioner om en elev inte kunnat ta sig till kulturskolan på länge och inte vill halka efter för mycket. Men hans uppfattning är att de allra flesta vill ha sina lektioner på plats.
Eleverna uppskattar verkligen att komma hit och få hjälp att reda ut problem som de har stött på och stöttning i att komma vidare. Vi lärare behöver inte vara rädda för att bli utkonkurrerade av YouTube utan det digitala blir ett bra komplement till vår undervisning, säger Johannes.
Digitala självstudier
Förutom att hålla själva undervisningen digitalt när covid-19 härjade som värst började flera av kulturskolans lärare att spela in material som eleverna fick tillgång till.
Filmpedagog Linda Svanegård skapade uppgifter i form av instruktioner och exempelfilmer till sina äldre elever så att de kunde fortsätta kursen i filmskapande på distans. Uppgifterna finns fortfarande tillgängliga för eleverna, men idag används de istället som komplement för den som vill utmana sig lite extra på egen hand. Flera av eleverna har till exempel valt att göra musikvideor helt utifrån digitala instruktioner.
Utökat utbud
Kulturskolan startade även två helt digitala kurser, en i animerad film och en i piano. Deltagarna fick tillgång till allt material de behövde och kunde följa kursen hemifrån via förinspelade videolektioner.
Upplägget fungerade bra överlag även om många av eleverna fick kämpa lite mer med motivationen när den sociala biten uteblev.
Just nu är de digitala kurserna vilande men konceptet och materialet finns ju färdigt så att vi kan köra dem igen framöver om vi skulle vilja, säger filmpedagog Linda Svanegård. Framför allt vill vi använda dem för att ge elever som står i kö möjlighet att bekanta sig lite med ämnet medan de väntar.
Underlättat föräldraengagemang
Även vårdnadshavare har märkt av positiva effekter av digitaliseringen. Fiollärare Charlott Beckstrand leder fiolrytmik för barn mellan 5-7 år på kulturskolan. Under pandemin spelade hon in korta instruktionsfilmer som hon skickade till sina elever och deras familjer.
Även om barnen tyckte om filmerna var det framför allt många vårdnadshavare som hörde av sig och sa att det blivit mycket lättare att hjälpa barnen att öva hemma när de kunde höra låtarna och se de olika greppen som jag visade i filmen, berättar hon.
Charlott hade gärna fortsatt göra filmer även efter pandemin men nu när undervisningen ser ut som vanligt igen räcker inte tiden till.
Jag skickar förstås ut filmerna som redan finns om någon frågar efter dem, säger hon. Men jag hade gärna velat ha tid att skapa nya med bättre kvalitet.
Något annat som har underlättat för vårdnadshavare att bli mer delaktiga och få en större inblick i barnens undervisning är möjligheten till digitala utvecklingssamtal via Google Meet. Tidigare kunde det vara svårt att komma ifrån på barnens speltider då utvecklingssamtalen hölls och många är tacksamma över den fortsatta möjligheten till digitala möten.
Större överblick och mervärde
För kulturskolan, som har elever som går på gymnasieskolor, friskolor och grundskolor i olika kommuner, var det en utmaning att hitta plattformar för att dela digitalt material med alla elever och vårdnadshavare under pandemin.
Pianolärare Charlotta Önnebo löste detta genom att skapa en mappstruktur på Google Drive och bjuda in sina elevgrupper till varsin mapp. I mapparna la hon undervisningsmaterial, instruktionsfilmer och planeringsdokument för terminen.
Charlotta fortsätter kontinuerligt att använda och utveckla systemet med delade mappar, för att både elever och vårdnadshavare lätt ska kunna se vad de har jobbat med på lektionerna, vad de ska öva på till nästa gång och vad de kommer att jobba med framöver. Eftersom allt material finns i mappen kan även elever som inte kunnat vara med på en lektion hänga med i undervisningen. Något som ger mervärde för både vårdnadshavare och elever.
Tätare samarbeten
Mappstrukturer i Google Drive används även i stor utsträckning lärare emellan. Det ger goda möjligheter för lärare som undervisar på olika skolor att samarbeta och det går ofta att kika in digitalt i arbetslagsmöten som man av olika anledningar inte hade kunnat närvara på annars.
Hela den digitala arbetsmiljön har fått sig en skjuts. Nu skulle vi aldrig kunna gå tillbaka till något annat. Vi delar dokument och mappar, har interaktiva mötesplatser och gemensamma ärendelistor som alla kan fylla på. Vi lotsar varandra till rätt ställen via länkar och knappar och det pågår ständiga planeringsprocesser digitalt där det händer saker mellan mötena, säger Maria Wilhelmsson som är chef på kulturskolan.
Kulturskolan startade även en egen digital akutmottagning i Google-miljön under pandemin, där lärarna kunde bidra med tips till varandra relaterat till olika digitala verktyg som de använder i tjänsten. Digitalakuten används fortfarande och så småningom kanske den flyttar in under skolförvaltningens kommande satsning på SKF-akademin.
Just att kunna lära av varandra är så himla bra, det märktes inte minst under pandemin när allt gick så snabbt, säger fiollärare Charlott Beckstrand. Att till exempel kunna gå in på Google Drive och se hur en kollega lägger upp sina lektioner och få inspiration från det till sin egen undervisning. Det är toppen!
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer