Solsken i Skolsverige

Ett Skolsverige skildrat i mörkaste grått. Vems är den bilden? Stämmer den? Hur påverkar den bilden våra elever? I höstas fick en av våra pedagoger nog och bestämde sig för att bidra till mer solsken i Skolsverige.

En kväll möts jag av en utmaning ifrån en pedagog i mitt Facebookflöde. Han har också lagt in utmaningen i en Facebookgrupp: Förstelärare i Mölndal. Hans namn är Sebastian Rundberg och han arbetar på Skånhällaskolan i Mölndal.

Han skriver:
”Godkväll! Jag testar ett intressant projekt nu. Att motverka all negativ publicitet av skolan genom att varje dag publicera bilder och text på Facebook och Instagram som visar på goda undervisningsexempel, lärare, elever, skolmiljö med mera. Jag har meddelat Norra Halland och Mölndalsposten om hashtag och arbetet som vi startar. Jag vidgar detta nu till er att utmana er själva och er enhet! Lägg upp positiva saker på #pedagogersamlarkraft och gärna också er skola. Vi ska visa att Mölndal är en fantastisk skolkommun.”

I just detta inlägg utmanar han sina förstelärarkollegor att delta och responsen känns positiv. Där och då blir jag uppriktigt nyfiken och skriver till honom och undrar om jag får komma och intervjua honom kring hans tankar och höra mer om hans initiativ för att göra en artikel till Pedagog Mölndal. Jag känner verkligen kraften i : ”Vi ska visa att Mölndal är en fantastisk skolkommun.”

Han svarar ja och vi bokar en tid. Inom mig brottas jag med, hoppas han lyckas och kommer detta vara annorlunda än de tidigare försöken i Skolsverige som med #skollyftet med mera? Jag ser fram emot mötet.

Vilken bild tycker du medier förmedlar av svensk skola?
Vems är bilden?
Vilka har ordet?

Alltid roligt på jobbet

Jag och Sebastian möts i ett personalrum på skolan. Vi dricker lite kaffe och småpratar lite innan vi kommer in på själva intervjun. Sebastian är lärare i år 6-9. Hans ämnen är matematik och engelska. På frågan om varför han är lärare svarar han utan att blinka att det är för att det är så himla roligt.
 
”Jag har alltid roligt på jobbet. Jag vill visa hur roligt jag har varje dag, hela veckan, säger han med ett stort leende. Jag vill att mina elever ska få höra annat än: Svenska elever är dåliga på."

Jag vill veta mer och undrar vad det är som är så roligt. Svaret är enkelt. Han tycker om elever och är intresserad av det som händer i mötet mellan pedagog och elev. Han uppskattar att det alltid är olika beroende på vem han möter och att han aldrig vet exakt var han ska hamna. Det gör lärarjobbet så spännande.

Det är i mötet med andra vi blir till

Hans svar går rakt in i hjärtat och jag känner igen mig. Jag tänker att det är i mötet med andra vi blir till. Vi samtalar också om vad han tycker är viktigt i mötet med elever och jag får höra om hur viktigt det är med humor i hans undervisning. Allt för att skapa gynnsamma relationer för att optimera lärande, men också för att lekfullhet kan vara gynnsamt i lärandesituationer.

Sebastian uttrycker att han tycker att lärare behöver ”steppa upp sig” och visa hur de och eleverna upplever sin vardag. Han upplever att rösterna som hörs om skola ofta kommer ifrån ett utifrånperspektiv. Han vill bidra till fler röster inifrån. Det här blir hans sätt.

Matematiklektion. Foto: Sebastian Rundberg

Att hitta kanaler utåt

När han väl har bestämt sig för att att publicera bilder och texter om skolans inre vardag inser han att han har några hinder att ta sig förbi. Han bestämmer sig för att Instagram och Facebook ska bli hans kanaler, skapar några egna hashtags #pedagogersamlarkraft, #fantastiskaelevervarjedag #roligtpåjobbethelaveckan

För att få med eleverna i sitt arbete tar han ett samtal med dem. De är positiva, men kommenterar lite med glimten i ögat att de nog vill göra detsamma men med egna hashtags. I farten inser han att bilder med elever på också kan vara en viktigt del i hans positiva publiceringskampanj. Han kontaktar föräldrarna och de allra flesta är positiva, även de som annars inte alltid är positiva till publicering och någon nämner till och med att detta är för god sak och att de därför säger ja.

Sebastian fortsätter också att berätta om att han på föräldramöte också har tagit upp vikten av att man i hemmet samtalar om elevens arbetsplats, skolan på ett positivt sätt, att det är viktigt att skola och hem drar åt samma håll. Han påpekar att elevernas inställning och attityd till skola och lärande mycket väl kan påverkas av samtal vid köksborden i hemmen. Han uppmanar föräldrarna att läsa en artikel. De frågar med glimten i ögat om han beordrar men hans säger att han rekommenderar.

Hur reagerar eleverna på dina inlägg och bilder?
De gillar och kanske kommer de att skapa sitt konto, sin skolröst på webben.

Vad har hänt om ett år?
Då hoppas han att det har publicerats ett antal bilder och texter direkt ifrån vardagen. Bilder ifrån insidan i skolan, vad som har gjorts och görs där. Förhoppningsvis har också initiativet spridits vidare ut i Skolsverige. Sebastian säger att det han drar igång nu inte är tänkt som en quickfix. Han vill uthålligt hålla på över tid och hoppas att Skolsverige i små steg ska bli berikat med fler positiva röster och bilder inifrån verksamheterna ifrån dem som faktiskt befinner sig där tillsammans med vår framtid, eleverna.

I slutet av samtalet berättar Sebastian att han absolut inte förnekar att det finns förbättringsområden, att han är väl medveten om dem, men att han inte tror på att ensidigt angripa skolproblemen negativt utan att också fokusera på möjligheterna. Han beskriver vikten av att fokusera på det vi vill se mer av. Han vill också förmedla bilden av ett för honom fantastiskt yrke med tanke på den lärarbrist som råder. Hur ska vi annars få fler lärare till skolan?

Jag frågar om jag får ta några bilder och Sebastian svarar med att det går utmärkt och att det är särskilt lämpligt idag eftersom han har sin matematikkavaj på den här dagen. I varje ficka finns hemligheter och verktyg en matematiklärare behöver.

Efter intervjun ler jag inombords då jag mött seriositet, humor och ögonglitter inifrån en skola i Mölndal. Det känns härligt att tänka att det finns pedagoger som låter solen skina ifrån insidan i Skolsverige. Pedagoger som gärna arbetar tillsammans med elever och föräldrar, pedagoger som håller i och håller ut även om det stormar på utsidan.

Antar du Sebastians utmaning genom att bidra till att skolsolsken ifrån insidan kommer ut till utsidan?

Camilla Rudevärn
Skolutvecklare

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    Vänligen verifiera att du inte är en robot

    300

    Kommentarer

      Du måste vara inloggad för att få kommentera

      Stängd för fler kommentarer

      300

      Dela på:

      Senast uppdaterad

      Missa inget, prenumerera på våra artiklar

      Hantera prenumeration

      Äldre artiklar