Hållbart språkarbete växer
Flerspråkighet är framtidens kompetens. Det menar Språkcentrum som startat samarbete med Campus Mölndal i ny yrkesutbildning.
Utbildningen till specialiserad studiehandledare startade nu i augusti. På vuxenutbildningen i Mölndal läser tjugo studenter en ettårig yrkesutbildning där praktikplatserna erbjuds i Mölndals grundskolor och på Krokslättsgymnasiet. De specialiserade studiehandledarna kan, då de fullföljt studierna, bli en viktig länk mellan elever, föräldrar och lärare i skolan.
Språkstöd i skolan
- Studiehandledning kan ges till barn som behöver det utifrån skolans bedömning och rektors beslut, berättar Språkcentrums chef Tanja Bozic. Men det är också ett stöd som alla nyanlända ska ha och för handledningen är modersmålet självklart ett verktyg.
- Har inte eleven ett välutvecklat skolspråk, med ord vi använder i undervisningen, kan det bli svårt. Det finns barn som har ett modersmål men inte ett bra skolspråk på sitt modersmål och då behöver de studiehandledning i det.
Men Språkcentrum Mölndal är mycket mer än den nya utbildningen - det är ett språkarbete hållbart över tid.
Tanja Bozic, chef för Språkcentrum Mölndal på Bokmässan 2018.
Tanja Bozic har varit chef för Språkcentrum Mölndals verksamhet i många år och brinner fortfarande för sitt uppdrag.
- Det som är så spännande i Mölndal är att vi har möjligheten att jobba med flerspråkighet från förskolan och nu ända till vuxenutbildningen, berättar Tanja.
Börjar i förskolan
- Min första riktiga utmaning var att jobba med flerspråkighet i förskolan och läsa vad det egentligen står i läroplanen. 2011 startade vi en grupp med några förskolechefer och några pedagoger där vi försökte spana på hur vi skulle kunna skapa ett hållbart arbete för flerspråkighet i förskolan, som inte påverkas av olika beslut eller särskilda ekonomiska insatser, menar Tanja.
Med stöd från skolförvaltningen formades sedan fyra arbetsmodeller som idag finns etablerade för alla barn i Mölndals förskolor:
Inskolningsstöd på modersmålet
Språkcentrums lärare i modersmål, eller en pedagog som talar modersmålet, är med under inskolningen så att alla kan göra sig förstådda. Föräldrar, barn och förskollärare får ett så bra första möte med skolsystemet som möjligt.
Sagoläsning på modersmålet
Sagostunder på Modersmålsbiblioteket på stadsbiblioteket i Mölndal, där det finns en avdelning för flerspråkiga barn skapad med stöd av statens kulturråd.
Bokkasse från Modersmålsbiblioteket på Mölndals stadsbibliotek och Språkcentrums Språk-o-lekväskor.
Språk-o-lek-väskor
170 väskor med språkutvecklande material på olika språk cirkulerar på alla förskolor och förskoleklasser. Genom ett digitalt forum i G-Suit tar pedagogerna själva kontakt med varandra, efterlyser och bokar olika väskor, vilket gör systemet självgående.
Aktiv flerspråkighet i förskolan
- Genom att jobba med insikten och förståelsen av att det är alla pedagogers uppdrag och ansvar blir det inte heller kopplat till vad vi har för olika resurser, menar Tanja. Det är ju inte något valbart, att man kan säga att nej, jag jobbar inte med motorik eller matte. Detsamma gäller flerspråkighet.
Språkutvecklare
Varje förskola i Mölndals stad har minst en språkutvecklare. Språkutvecklarna träffas regelbundet och arbetar däremellan digitalt sedan många år tillbaka. Idag är de en grupp på 60 stycken som har digitala verktyg i form av i-Pads, tillgång till litteratur, får utbildningar och input från Språkcentrum kring aktuell forskning.
- Alla förskolechefer väljer om de vill ha en eller flera representanter. Vi har valt begreppet språkutvecklare för att inte koppla det enbart till barn från andra länder. Det handlar om språkutveckling på alla språk, inklusive svenska och tecken, berättar Tanja.
Språkutvecklarträff under ledning av verksamhetsutvecklare Lena Bourghesi.
Nätverk och samarbete
På skolorna har Mölndals skickliga modersmålslärare, pedagoger och chefer stöd av Språkcentrums verksamhetsutvecklare som bland annat leder nätverket för lärare i SVA, svenska som andraspråk. De hjälper skolorna med att sätta igång processer kring flerspråkighet, omvärldsspanar, tar del av aktuell forskning och planerar kompetensutveckling för lärarna. Tanja Bozic är stolt:
- Vi har ett otroligt fint samarbete med alla skolor. Det finns en känsla av att det här gör vi tillsammans, för att vi behöver det. Rektorer och förskolechefer i Mölndal är fantastiska!
Tanja Bozic med Linda Stein, verksamhetsutvecklare.
Tankar om framtiden
Tanja ser Språkcentrums arbete som viktigt inte bara för den kommunala verksamheten utan också för näringslivet, där hon tror att flerspråkig kompetens kommer att efterfrågas mer och mer i framtiden.
- Vår verksamhetsidé är ju Flerspråkighet - framtidens kompetens och om fem år har vi förhoppningsvis flyttat in flerspråkighet ännu mer i våra verksamheters vardag. Det handlar om alla barns språkutveckling. Att se eleven som en elev och inte i första hand se en elev utifrån var den kommer ifrån. Kartläggning av elevens tidigare kunskaper och färdigheter skulle till exempel kunna göras på alla barn som börjar i skolan i Mölndal, funderar Tanja.
Madeleine Bergenkull
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer