
Fiolen ska stärka språket i förskolan
På Bifrost förskola har femton minifioler just flyttat in. De ska användas i det nystartade projektet "Små barns skapande" som kulturskolan genomför med stöd av Arvsfonden. I projektet får de äldre barnen på förskolan stärka sin språkinlärning genom musik och rytm.
Då kan ni hämta era fioler och ställa er på en grön prick!
Knappt har fiolpedagog Charlott Beckstrand hunnit uttala orden förrän elva små fotpar har studsat iväg mot fiollådorna som ligger uppradade på bord, stolar och soffor längs väggarna i ett av rummen på Bifrost förskola. Viss förvirring utbryter när några av barnen har glömt vilken symbol de hade på sin fiol. Var det en orm? Eller kanske ett får eller en giraff?
Rytmikpedagog Ellen Hallin trollar hastigt fram en lista på sin dator och ser efter. Jodå, det var ormen, snabbt iväg och hämta fiolen!

Snart har alla barnen fått med sig ett instrument och står förväntansfullt på varsin grön prick på golvet. Lagom utspridda så att de inte ska råka stöta in i varandra under övningarna. Ellen slår igång musik på datorn och Charlott håller ut fiolen framför sig som en ratt.

Då kör vi lite bil med fiolen,
hojtar hon och barnen är genast med på noterna. De rattar och vrider och svänger med hela kroppen och är inte sena att hänga på när Charlott lyfter fiolen högt över huvudet, svajar åt än den ena sidan och än den andra och låter fiolen landa på axeln. Sedan kopplar de allihop fiolen i ett stadigt grepp under ena armen och böjer sig framåt i den obligatoriska bugningen för publiken.

Efter motorikövningen är det dags att landa på golvet för en genomgång av fiolens olika delar och vilken sträng som är vilken. Ekorren, apan, draken, grodan,
ropar barnen när Charlott pekar på strängarna en efter en.
Små barns skapande
Charlott Beckstrand har undervisat i fiolrytmik på kulturskolan i arton år och har för närvarande 3 grupper i veckan med barn mellan 5-7 år, tillsammans med Ellen Hallin. I början av oktober gick de in i projektet Små barns skapande och det är därför de befinner sig här på Bifrosts förskola.
Projektet finansieras av Arvsfonden under tre år och förutom Mölndal ingår även Göteborg-Angered, Motala och Örebro i projektet, men det är bara Mölndal som har valt att arbeta med just stråkrytmik, eller ministråket som barnen kallar det. Syftet med projektet är att stärka språkutveckling, självförtroende och känslan av delaktighet hos små barn.

Stråkrytmik är ett väl inarbetat koncept som vi har här på Mölndals kulturskola förklarar Charlott. Vi jobbar bara lite annorlunda i det här projektet eftersom vi har yngre barn och de tar dessutom inte hem fiolen mellan gångerna. Därför kan de inte öva hemma utan behöver lära sig allt när vi kommer hit.
Lustfyllt lärande
I ministråket får barnen utveckla sitt språk genom rytmer, sång och rörelse. De lär sig att ta plats och göra sin röst hörd och stärker sin självkänsla genom musiken och de framsteg de gör på fiolen.

Även om det bara är tredje gången barnen träffar Ellen och Charlott visar de prov på både kunskaper och glädje över att få visa vad de kan. Det plinkas och plonkas på strängarna i takt med Ellens komp på pianot och Charlott behöver inte upprepa instruktionerna två gånger utan alla följer genast med i melodin hon lärt dem.

Lite svårt är det att få fiolen att ligga rätt mot hakan men kämparandan är stor och med lite vilja så går det! Än har barnen inte fått stifta bekantskap med några stråkar, men fingrarna rör sig ivrigt över strängarna och knäpper än på draken, än på grodan och än på ekorren och apan.
Glass, peppar och pyttipanna
För att det inte ska bli för mycket myror i kroppen får barnen med jämna mellanrum springa och lägga undan sina fioler och samlas i ring för att sjunga och göra rörelser med hela kroppen. De övar på takt och rytmer genom att till exempel göra ramsor och rörelser i varierande tempo, från snabbt till jättesnabbt.
Just att kombinera instrumentundervisning med rytmik gör lärandet lustfyllt för barnen”, säger Charlott. ”De orkar mer när det händer något hela tiden.

Vad tror ni, går den här ramsan att göra ännu snabbare?
frågar Ellen och möts av ett glädjetjut från ringen. Till slut går det så snabbt att barnen bubblar av skratt och nästan ramlar omkull i sin iver att hänga med.
De får även prova att gå runt i ring i olika tempo beroende på vad Ellen spelar på pianot. Barnen har lärt sig att det finns olika ord som passar in på de olika takterna. När Ellen spelar jättelångsamt mässar de glass, glass, glass, glass och tar långa kliv. Så ökar hon tempot och fötterna går med raska steg: pe-ppar, pe-ppar, pe-ppar, pe-ppar. Till slut nästan springer de när pianotakten spelar pytt-i-pa-nna, pytt-i-pa-nna, pytt-i-pa-nna.
Kulturskola + förskola = sant
Kopplingen mellan språk och musik, rörelse och lärande är inget nytt. I tidigare satsningar inom kulturskola och förskola i till exempel Örebro kommun har man kunnat se resultat som bättre måluppfyllelse i skola, stärkt självkänsla och självförtroende hos barnen, ett utvecklat språk och bättre koncentrationsförmåga.

Pedagogerna på Bifrost förskola är väldigt glada över att projektet Små barns skapande har kommit just till dem så här i inledningsskedet.
Åh, är det torsdag? Då är det fiol! hör vi barnen säga, berättar förskolepedagogerna Karin Johansson och Therese Gybäck. Vi ser hur de visar resten av barnen, som inte är med i projektet, hur man går i takt och de lär ut sångerna och rörelserna till kompisarna. Vi tycker det är så bra att barnen får lära sig ett instrument som uttrycksform och är tacksamma för att ha den här tillgången i vår verksamhet och i arbetet med barnen.

Under arvsfondsprojektets tre år ska de deltagande kommunerna utbyta tankar och erfarenheter med varandra och hjälpas åt att sätta ihop ett undervisningsmaterial som sedan kan användas på förskolor över hela landet. På så vis ska förhoppningsvis alla förskolor få möjlighet att ta del av konceptet så småningom.
I Mölndal har kulturskolan arbetat nära grundskolan i många år. Kulturskolans lärare finns på skolorna för att undervisa eleverna i musik, instrument och sång, delta vid skolavslutningar och annat. I förskolan har närvaron inte varit lika stor men om arvsfondsprojektet faller väl ut och det går att hitta fortsatt finansiering kan ministråket på sikt bli en permanent satsning som flyttar runt mellan förskoleenheterna.
På Bifrosts förskola har eleverna just avslutat låten de ägnat de senaste fem minuterna åt att lära sig. Med fiolen i ett fast grepp under armen bugar de djupt för en osynlig publik. Sedan lägger de tillbaka fiolerna i lådorna för den här gången och springer iväg på studsiga ben för att visa de yngre kompisarna vad de fått vara med om!
Victoria Eriksson
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Podd om utbyte med spansk skola
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer