Hela världen i förskolan
På Ryets förskola används de digitala verktygen på många olika sätt. Barnen får möta hela världen och olika språk med hjälp av bland annat Pen pal och appen Google arts and culture.
Henrik Carlsson är förskollärare på Ryets förskola där han tillsammans med kollegor och barn har hittat många kreativa sätt för att arbeta med digitala verktyg. Mycket av arbetet sker med hjälp av iPad och projektor tillsammans med olika appar för skapande och utforskande.
Google arts and culture
En app som väckt särskilt mycket nyfikenhet är Google arts and culture. Det är en otroligt stor och innehållsrik app berättar Henrik.
-Vi kan besöka riktiga museer och platser i hela världen med ett 3D-perspektiv.
Gå runt och titta och lära. Det går att kliva in i exempelvis Eiffeltornet och kolla runt där i 3D.
Under en period hade förskolan ett tema som utgick ifrån resor. Barnen och pedagoger byggde då tåg av stolar och gjorde egna pass och biljetter för att kunna ta sig bland annat till Paris. På tåget fanns det också en konduktör som guidade resan. I Paris fick de inte bara besöka Eiffeltornet utan också lyssna på hur Franska låter genom sagoläsning i lästjänsten Polyglutt.
Resorna tog dem också till Nordpolen med världens största isbrytare där de bland annat utforskade djurlivet. De har även besökt en forntida grotta med grottmålningar och olika konstverk som inspirerade till eget skapande berättar Henrik.
-Det ger så mycket mer när vi projicerar ett konstverk på väggen eller golvet så att barnen kan uppleva det med hela kroppen.
Google arts and culture är en otroligt stor app med många olika spår och både barn och pedagoger upptäcker hela tiden nya spår att följa och utforska. Det går att både dreja och skapa sin egen blob opera med olika stämmor.
Språkrikedom med Pen pal
På Ryets förskola har Pen pal blivit en betydelsefull del av arbetet med att låta barnen berika verksamheten med olika språk berättar Henrik.
Först använde vi den mest lekfullt för att lyssna på olika språk och fraser för att ge alla barn i gruppen en upplevelse av olika språk. När vi sedan fick barn med annat modersmål i gruppen blev pennan ovärderlig i arbetet med att ordsätta vardagliga ting på barnens modersmål.
Pen pal är en kombinerad mp3-spelare och scanner som kan läsa upp ord, fraser eller böcker, sida för sida genom att ljudfiler laddas in i pennan på flera olika språk. Det finns böcker och planscher med ord som tillhör Pen pal. Ljudfilerna aktiveras med hjälp av så kallade hotspots som finns intill ordet på den medföljande planschen.
-Det finns också etiketter att komplettera med så att hotspots kan programmeras och fästas på olika föremål som vi vill ordsätta berättar Henrik som menar att pennan är ett bra alternativ eftersom pennan är väldigt träffsäker i sitt uttal.
Precis som många andra förskolor använder de knippor med bildstöd och tecken i kommunikationen med barnen. För att koppla på ett flerspråkigt stöd så har de kompletterat känsloknippan med hotspots för att kunna få en uppläsning på olika språk. På det här sättet får de in på de Svenska och andra modersmål i lek och vardag.
Marie Eriksson
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer