Mölndal delar
Ett myller av engagerade pedagoger har letat sig fram till en lokal i Mölndal en sen eftermiddag i oktober. De är alla där för att förbereda workshops till vecka 44. Varför vill de dela med sig av sitt kunnande? Vad vill de att pedagoger som valt just deras workshop ska ta med sig?
Utvecklingschefen Christer Ferm inleder och berättar varför Mölndal delar och lär av, med och om varandra. Det är så imponerande med alla dessa pedagoger som vill dela och sprida sina erfarenheter till kollegor i Mölndal. Redan tidigt i våras skickades en förfrågan ut om vilka som var intresserade av att vara med och göra vår egen Mölndalsdag lärorik och inspirerande.
Vi har nu landat i runt 40 workshops att välja emellan. Det är härligt att vi här i Mölndal kan ha en gemensam studiedag för personal i skola och förskola, en dag med workshops, som genomförs enbart av intern kompetens. När dagen väl ska landas blir det liksom tidigare år synligt hur många kompetenta pedagoger och härliga exempel det finns ifrån våra verksamheter.
Några workshophållare kommer också ifrån andra yrkeskategorier som till exempel elevhälsa.
Förbereda workshops
För att alla workshops ska landa på bästa sätt när den stora dagen kommer genomförs ett förmöte för alla vara workshophållare. Där får alla som ska hålla i workshops ta del av tips, tankar, idéer och erfarenheter. De får också i grupper berätta för andra vad just deras workshop ska handla om, vad de vill att deltagarna ska ta med sig ifrån deras workshop och hur de ska aktivera sina deltagare.
Även denna kväll blir ett lärande med av och om varandra även om det inte var huvudsyftet. En röst i mängden uttrycker att hon hade velat gå på alla de workshops hon nu under kvällen varit en del i planeringen av. Flera av pedagogerna har rosa kinder och engagemanget känns i hela rummet innan de går hem.
Jag slänger ut en fråga till pedagogerna som samlats. Vad fick dig att vilja dela med dig i en workshop på vår studiedag? Här är några av svaren:
”Vi provade i våras i klasserna och fick positiv respons från eleverna och vill därför dela med oss av våra erfarenheter.”
”Jag tror att det jag har att säga är viktigt för många.”
”Det är lärorikt att sätta ord på den egna verksamheten samt att vi anser ämnet viktigt och vill dela med oss av detta.”
Lära och synliggöra
Jag passar också på att samtala en stund med vår utvecklingschef Christer Ferm, när workshophållarna har gått hem. Dagen ska genomföras helt utan inhyrda föreläsare utifrån. Han berättar om vikten av att lära av, med och om varandra. ”Vi gör det i form av en lokal arena att visa upp sig på och det skapar självförtroende hos chefer och pedagoger. Ursprungsidén kom ifrån en levande kompetensbank och försök har gjorts via ”Skolarena”, men i år gör vi det liksom tidigare med ett större grepp en hel dag, men dessutom med en fortsättning året om på vår nya webb, som heter Pedagog Mölndal. Där kan mycket av det som händer på enheterna mötas och bli synligt.”
Han fortsätter med att reflektera runt vikten av att ta vara på den egna kompetensen. Samtalet glider över i att han berättar om vad det egentligen ger för effekt på en organisation eller enhet om en medarbetare åker iväg på en konferens eller en storföreläsning och sedan ska försöka sprida och omsätta det hen hört på sin enhet. En så låg siffra som 10% nämns i vårt samtal.
Själv tänker jag tillbaka på tidigare år där vi också genomfört den här dagen. Jag tar mig in på de gamla webbplatserna och tittar lite närmare på de workshops som funnits tidigare år. Någonstans får jag en tanke om att det kanske syns hur vi utvecklas. IKT-workhops det här året handlar om programmering och implementering av GAFE. Då för några år sedan visste vi inte att det var på väg in så stort i våra verksamheter, nu är det en del av våra pedagogers vardag. I samma andetag tänker jag att Pedagog Mölndal också kommer att bli en tidsresa, ett tidsdokument på vad som händer i våra verksamheter över tid. Vad kommer vi att skriva om på vår Pedagog Mölndal om ett år? Vårt delande i Mölndal blir vad vi gör det till. Nu kör vi.
Camilla Rudevärn
Skolutvecklare
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer