Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
Nyblivna förskollärare som anställs i Mölndal erbjuds ett introduktionsår i grupp tillsammans med en mentor. Det är ett stöd i förskollärarnas erövrande av yrkesrollen och ett forum för att växa tillsammans.
Fem förskollärare har samlats för månadens möte tillsammans med mentor Anja Sundell. Idag är det två nya medlemmar som just blivit anställda i Mölndal och två har precis lämnat gruppen efter avslutat introduktionsår. Den här träffen är förlagd på Lackarebäcks förskola och Katarina som arbetar där visar runt övriga deltagare. Hon bjuder på inspiration och idéer genom att visa olika miljöer. Men hon vill också ha hjälp av gruppen med att titta på ett rum som för tillfället upplevs som en utmaning att få till.
Inför träffen har Anja mailat ut en inbjudan med innehåll och en liten uppdatering kring vad som avhandlades på föregående träff. Just nu handlar det om ledarskap som är en central del i yrkesrollen och något som alla har ett förhållande till. Det här är ambulerande sammankomster där gruppen besöker varandras förskolor och gör lärmiljöpromenader som grund för efterföljande samtal utifrån frågorna:
Vad ser jag?
Vad gillar jag?
Vad undrar jag?
Mentorsorganisationen
I Mölndals stad finns fyra mentorer för nyanställda som gått mentorsutbildning och samarbetar runt introduktionsverksamheten. Deras uppgift är att vara en samtalspartner och ett stöd i förskollärarnas erövrande av yrkesrollen. De fungerar som ett komplement till mentorn/faddern som nyanställda har på den egna arbetsplatsen.
Varje grupp består av cirka sex nyblivna förskollärare som har nio samtalsträffar under året varav två storträffar då alla grupperna möts på Sinkadusen- Mölndals kreativa resurscenter. Som inledning och avslutning av introduktionsåret får varje förskollärare enskilda samtal där det är fokus på förväntningar och utvärdering. Under året erbjuds även fler enskilda samtal där deras resa står i centrum.
Mentorerna Leonardo Contreras, Anette Eskilsson, Lena Hammarberg och Anja Sundell
Varför introduktionsår?
Det här blir en övergång från studier till yrkesverksam, ett sätt att stärka både yrkesrollen och självkänslan berättar Anja och gruppen jag besöker. De ser en styrka i att det är ett forum där man vågar fråga och där det finns tid till att vrida, vända och problematisera. Vilket sen kan leda till att man vågar lyfta även lite svårare frågor på sin arbetsplats.
Träffarna utgår ifrån Skolverkets stödmaterial: Introduktionsperiod för lärare och förskollärare (2015) som finns både som PDF och i tryckt version. Som kompletterande litteratur används även förskollärarnas examensarbeten som en kompetensbank.
Gruppcoaching
Gruppen coachar varandra i att hantera olika dilemman från vardagen. Under mentorsåret får de prova olika verktyg för kollegialt lärande. De får också bekanta sig med trippelloggen som är ett verktyg för självreflektion. Genom modellen ”EPA: Enskilt – Par – Alla” kan en viss frågeställning belysas utifrån olika perspektiv. Exempelvis ”Vad innebär begreppet ledarskap för mig?” Ett annat exempel är GROW-modellen med kraftfulla coachande frågor som ger mycket ansvar till den som får dem. Betydelsefullt är att Anja och gruppen finns som stöd även mellan träffarna när deltagarna ska förvalta det som de arbetat med i gruppen.
Fylla på verktygslådan
Introduktionsåret blir ett sätt att fylla på den pedagogiska verktygslådan genom att lära känna olika metoder och didaktiska funderingar i mötet med andra. Men det blir också ett forum för att mötas kring vilket verktyg som passar i vilket sammanhang. Förskollärarna lyfter hur betydelsefullt de här sammanhangen är för dem, hur det gör att de inte känner sig ensamma i sina utmaningar och att de kan växa tillsammans.
Anja uttrycker att hon känner sig ödmjuk inför hur mycket hon själv lär sig i mötet med de nyblivna förskollärarna. Hon ser att mentorsträffarna är ett forum för att lyfta både det som är lätt och svårt. ”Någons utmaning kan vara en annans styrka” avslutar Anja.
Marie Eriksson
Verksamhetsutvecklare
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer