Resande i handdockor
Nu har handdockorna Skunken Cecilia och Pappa Roy stått på scen långt uppe i norra Sverige. Under tio års tid har vi föreläst från Gävle i norr till Halmstad i söder om det fantastiska litteraturfrämjande arbetet som görs på våra litteraturprofilerade förskolor i Mölndal. 100 föreläsningar har det blivit och den senaste resan gick till Skellefteå.
Aldrig har vi varit så lång norröver, vi hörde på väderrapporten att vi skulle mötas av 17 minusgrader och vi ovana Mölndalsbor funderade på hur mycket kläder som skulle behöva packas ner. Men i ärlighetens namn, 17 minusgrader i Norrland biter inte på Västkustens västanvind en dag i februari.
Däremot blev vi imponerade av den utomhusbio som staden erbjöd. En snövägg att projicera film på och med sittplatser byggda i snö fick oss att fundera på hur det skulle vara att se filmen ”Jägaren” i den miljön.
Vi föreläste på Skellefteå Stadshotell i konferenslokalen med det exotiska namnet Ljusvattnet. Lokalerna var döpta efter byar i omgivningarna, namn som: Villvattnet och Klutmark klingade vackert i våra öron.
Programmet var späckat och vi har heller aldrig föreläst så tidigt på morgonen. Kl. 08.00 på morgonen riggade vi våra böcker och handdockor och mötte 45 entusiastiska pedagoger från Anderstorps förskolor i Skellefteå.
Vad är en litteraturprofil?
Vad är då en litteraturprofil? Det är ett fördjupat, litterärt samarbete mellan förskolor, familjedaghem och bibliotek som startade i Mölndal 2005 och som vuxit fram ur erfarenheterna av projekten Bulleribok, Alfons, Kotten och alla de andra. Numera ryms arbetet inom verksamheternas ramar.
I arbetet med de litteraturprofilerade förskolorna har vi Gunilla Brodin från Mölndals stadsbibliotek som stöd. Hon inspirerar oss med nya böcker, medverkar på våra nätverksträffar och ibland på föräldramöten ute på förskolorna för att beskriva vikten av att läsa för och tillsammans med barn.
I dagsläget har vi 10 förskolor i Mölndal som är diplomerade och 7 förskolor som arbetar mot att bli det. Det innebär att våren 2018 kommer vi att ha 17 litteraturdiplomerade förskolor vilket betyder att ca 1400 barn, 240 pedagoger och 10 förskolechefer får ta del av det litteraturfrämjande arbetet.
Samtliga arbetar utifrån följande kriterier: På en förskola med litteraturprofil ska personalen genom ett medvetet förhållningssätt:
- använda litteraturens möjligheter i det dagliga arbetet
- ge barnen positiva upplevelser av böcker, läsning och berättande
- ge barnen möjlighet att uttrycka sig med flera språk
samverka aktivt med biblioteket - regelbundet utvärdera och utveckla arbetet med litteraturprofilen
I vardagen innebär det att vi arbetar med lärande i sagans värld under ett helt läsår vilket ger ett lustfyllt, upplevelsebaserat lärande där barn och vuxna möts på lika villkor i fantasin och lekens värld.
En utvärdering gjordes 2014 av litteraturprofilsarbetet. I den framkommer att man kan se att barnen på våra förskolor:
- Vana att tala om berättelser, litteratur och bilder
- Kan bibliotek och har större tillgång till bibliotek/bokbuss
- Läser bättre än riksgenomsnittet i år 3
När det gäller pedagoger så visar utvärderingen att de:
- Läser med, inte bara för barnen
- Bearbetar litteratur på fler olika sätt
- Väljer litteratur från fler källor än vad tidigare forskning visar, lånar mer böcker och från fler genrer
Utvärderingens resultat för bibliotekarier:
- Ny syn på förskolornas arbete
- Förändrat arbetssätt och ny struktur
- Blir utmanade av pedagogerna i sina kunskaper om barnlitteratur
Vi fortsätter med oförtruten entusiasm att sätta Mölndal på kartan genom att inspirera kollegor runt om i landet om detta roliga arbetssätt för både barn och vuxna.
Anette Eskilsson och Carina Eriksson Verksamhetsutvecklare för förskolan
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Podd om utbyte med spansk skola
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer